Hej!

Kommer snart bli husägare och tänkte slänga in min första fråga här!

Kommer att bygga en avdelande innervägg i huset framöver, och då är planen att även sätta in ett vägguttag och en strömbrytare som sedan ska styra ett lamputtag i taket.

Eftersom det finns ett väggutag i väggen som är mitt emot väggen jag ska bygga, så tänker jag att det enklaste är att ta ström inne ifrån det befintliga eluttaget och dra elen utanpåliggande fram till nya väggen där jag sedan går in i den nybyggda väggen och dra så mycket som går inne i den nya väggen.
Sedan tänkte jag dra kabel från strömbrytaren i nya väggen upp till taket där det blir utanpåliggande i taket till lamputtaget.

Jag ska inte göra detta sjäv då jag inte begriper mig på el, men frågan är om man kan lösa det såhär? Får man dra el inne ifrån befintligt eluttag och därefter kombinera utanpåliggande och infäld dragning?

Mvh
Hoffa
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Ämne flyttat från "byggn. material".

/moderator
 
Mikael_L
Välkommen till forumet.


Ja det finns flera möjliga lösningar.

Om den nya väggen kommer exakt mitt för en befintligt dosa (vägguttag) så kan man ofta riva ur eldosan och skarva på rören inne i väggen med ny flexslang som dras till lämplig dosa i den nya väggen.

Detta kan också gå att göra även om dosan är en liten bit från nya väggen, med mer eller mindre merarbete. Merarbete i form av att man sågar/spårar/tar hål i befintlig vägg etc och som regel måste återställa befintlig väggs ytskikt t.ex.



Det går också att ersätta uttaget med ett doslock med kabelutlopp och dra en liten bit utanpåliggande kabel in i den nya väggen, den kan antingen gå in i en flexslang i hörn typ, eller så även här en dosa och doslock med kabelutlopp.
Om man nu vill slippa ha utanpåliggande på hela nya väggen.

Det går också som regel bra att låta befintligt vägguttag vara kvar och få ut en kabel "bakom" uttaget för att dra till nya väggen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L
Och sen, lite beroende på hur tidigare elektriker anordnat grupperna så kan det även ev krävas att det dras nytt till lampan som ska styras av strömbrytaren.
 
  • Gilla
Jakobal
  • Laddar…
Ok bra förklaring!

Det är alltså ett stort rum som ska delas av med en vägg. Mittemot den nya väggen är ju själva ytterväggen av huset, och i den väggen sitter ett infällt tvåvägs uttag. Elen mpste ju dras längs en tredje vägg för att komma till den nya väggen så att säga.
Men då är det alltså ok plocka el från det befintliga uttaget och dra en elkabel längs typ listen på ena väggen, och sedan dra in den kabeln i den nya väggen?

Anledning till utanpåliggande på ena väggen är väl helt enkelt att det är (antar jag) ett jäkla meck att dra in el i en befintlig vägg.. vet inte heller hur det ser ut bakom väggarna i det huset då det är lite äldre.
Sedan kan man ju dölja en elkabel rätt snyggt med kanaler.

Det där med strömbrytaren förstår jag inte riktigt, men sen är jag ju lost när det gäller el också..
 
Men fattar jag rätt att från det bef. uttaget så skulle det behöva dras runt halva rummet? Finns det inget uttag, eller en dosa på närmare håll, ex. på andra sidan väggen?
 
Mikael_L
Eller dosa i taket?
 
Har inte stenkoll. Men som jag kommer ihåg det finns det inget närmare uttag.
Kommer behöva dra elen längs en vägg helt enkelt. Ska ju bygga upp min vägg mittemot en annan vägg som har ett uttag i sig. Och den väggen där uttaget sitter är ju själva ytterväggen av huset. Så det jag ska göra är att sätta upp en vägg tvärs över rummet. Och närmaste tillgång på el som jag kommer ihåg är på den ena väggen mittemot min nya vägg.
Det jag mest funderade på egentligen är bara om det är godkänt att dra utanpåliggande el, som sedan går in i min nya vägg och blir infälld el?

Och andra frågan är om det är möjligt att ansluta elen från det befintliga eluttaget?
 
Ja det kan vara möjligt att dra vidare från det befintliga uttagen men om det är lämpligt beror ju också på hur många eluttag och hur stora belastningar som kommer att dela på en och samma grupp/säkring.

Hur ser det annars ut med vinds-eller källarutrymme över/under den nya väggen? Finns möjlighet att gå igenom med nytt rör eller slang därifrån så kanske det går att undvika utanpåliggande el?
 
Stuff skrev:
Ja det kan vara möjligt att dra vidare från det befintliga uttagen men om det är lämpligt beror ju också på hur många eluttag och hur stora belastningar som kommer att dela på en och samma grupp/säkring.

Hur ser det annars ut med vinds-eller källarutrymme över/under den nya väggen? Finns möjlighet att gå igenom med nytt rör eller slang därifrån så kanske det går att undvika utanpåliggande el?
Hmm.. Blir till att ta dit en elektriker som får göra en bedömning känner jag. Verkar vara mer att tänka på än jag trodde.
Men om man skippar att sätta dit ett eluttag utan bara sätter en strömbrytare och kopplar den till ett lamputtag i taket? En lampa i taket belastar ju inte säkringen märkbart, så det kan man väl köra på utan att ta hänsyn till något speciellt? Det kan man väl dra el från ett befintligt uttag till?

Mvh
 
Det kanske finns en del att tänka på, men det finns knappast några som helst problem att få fram ström till uttag och strömbrytare på ett enkelt sätt och till en rimlig kostnad. Ett tränat öga kan säkerligen på plats se ett par alternativ. Så bygg din vägg, med skivor på ena sidan och den andra öppen, då är det dags för elektrikern att komma in.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det går såklart som du vill. Att dra en utanpå-kabel från befintligt uttag runt halva rummet och in i den nya väggen. Välj kabeltyp med omsorg, typp EKK eller EQX t ex som är styv och går att lägga rakt och fint. I den nya väggen kan du montera en strömbrytare för infällt montage och därifrån upp till taket och lampan.
Hur svårt kan det vara?
 
Och vill du ha en "styv och rak" kabel ska du INTE använda EKK den är både mjuk och sladdrig.
Och Thomas_Blekinge varför fortsätter du att ge råd om det du helt klart saknar kunskap om????????
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och EQX-kabel finns ej vad jag vet, men däremot EXQ. Som inte heller är lysande för rak fin utanpåliggande dragning om det är viktigt att den är snygg.
Ty EXQ är också lite sladdrig, förvisso ljusår bättre än EKK, men bästa kablarna för snygg dragning är EXLQ (tätt följt av EQLQ och EKLK) och EKRK.
 
  • Gilla
Arne Borg och 2 till
  • Laddar…
Ingen kabel slår EKRK på fingrarna när det kommer till snygg förläggning i ett torrt utrymme. Dock är EXLQ Xtra tillräckligt nära för att funka som ersättare.

Sedan verkar det ju som att det är ganska få uttag i rummet. I stället för att bara dra en kabel runt halva rummet så kan man väl kanske passa på och slänga upp något/några uttag längs vägen.
Då känns det mindre onödigt att behöva dra kabel en lång sträcka.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.