B
Ska till att bygga garage på 60m2, förbereder med värmeslang i golvet och kulvert in till huset. Detta kommer dock inte kopplas på då nuvarande bergvärmepump inte klarar den utökade ytan. Den pumpen installerades också 2005 och inom 5år bör den kanske bytas...

Har fått möjlighet att få en Sanyo luft-vatten-pump från 2005 om jag själv tar ner den. Har kollat och det är CO2 osm köldmedium och är på 4,5kW.

1. Är det värt att ta reda på en 10 år gammal pump och ha som tillfällig lösning?
2. Klarar en normalhändig person, som mig, av att montera ner den?
2.1 Vilka steg handlar det om?
3. Bättre/samma ekonomi att köra med en luft-luft-pump tills den dag allt ska koppla in på husets värmesystem?
 
A
Funkar pumpen och du får den är det ju egentligen bara en massa rördragning för vatten man måste göra
mellan utedel och innedel samt till golvvärmen och tappvattnet. lite el till såväl inne del som utedel, filter, CP till radiatorsystemet, shuntgrupp, pyssel o plock.

luft/luft är ju enklare att montera och betydligt billigare men inköpet skall ju oxå skrivas av!
 
B
Ex denna http://www.elon.se/luftvard-varme/varme/luftvarmepumpar/electrolux-eph09mliwi-/-eph09mliwe
Specas som att passa till garage, en okomplicerad installation kan inte kosta mycket tänker jag och 9000 för pumpen.
Detta jämför med att koppla lös och sedan in begagnad luft-vatten kanske inte skiljer så mycket i material- och arbetskostnad?

Eller är en luftpump inte lämpad att hålla 10-15 grader i ett garage? Kanske duger med några vanliga element som får rulla i nått år?

Hur värmer all upp sina garage?
 
Köp en luft/luft till ditt garage av känt märke + servicenätverk nära dig. Håll dig undan från de billigaste, de blir inte billiga när de går sönder...Om någon ens vill laga dem.

Om du tänker fortsätta spåret på luft/vatten, köp inte en Sanyo Co2. Hade det varit en bra problemfri pump hade de fortsatt tillverka den och alla skulle vilja ha den.....Så är det inte.
Den är inte värd skrotpengen om du frågar mig.
 
A
TS skulle få den enligt första inlägget
 
B
Ja, jag skulle få den mot att jag tar ner den.

Ytterligare ett alternativ är att koppla på nuvarande bergvärmepump, 6kW IVT. Den går rätt mycket idag, men har funderat och tänker att 60m² garage kan inte vara så står belastning... Eller?

Rent teoretisk så bör det bli färre start och stopp samt lite mer tillskott när det är kallt. Går det räkna på detta eller ska jag kontakt de som sålt pumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.