Väldigt trevligt projekt! Blir kul att se när det blir helt färdigt! Kör på
 
MathiasS skrev:
....tänk dock vad många verktygshållare man skulle kunna skruva in i alla dessa islagsmuttrar....
Man lär väl blanda verktygshållare och klättergrepp i så fall. Annars når man ju inte verktygen som hänger längst upp :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R
offrar du garaget för klätterställning ! ! ! Kriminellt !
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Extrem hängivelse snarare ;)
 
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
Nej, inte heller jag hade offrat ett garage för att bygga klätterväggar. Men, nu är det heller inte jag som gör detta utan TS, och han vill ha klätterväggar och då är det givetvis helt rätt att göra så. Dessutom ser det ut att bli riktigt seriöst och gediget byggt!
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Vad tar du i inträde? 😃
Grymt projekt, hög avundsjuknivå och absolut, helt rätt att offra garage till bouldervägg.

Nordvästra skåne skrev du, finns ju klätterklubb i Karlskrona 😉 Den är fin...
 
Markus P skrev:
Ja, husvärdet lär ju inte stiga av det här projektet om man säger så.. Men det kommer ett nytt dubbelgarage på annan plats i trädgården så småningom. För övrigt klarar jag mig rätt bra utan ett dubbelgarage, och man lever bara en gång. Just nu känns det helt rätt att strunta i normen och gå på känslan =).

Till saken hör också att det finns ingen klätterlokal värd namnet närmare än 1 timme med bil, och som småbarnsförälder lyder träningsekvationen så här: icke lättillgänglig träning = utebliven träning. Förut bodde vi i Lund och då var det ju inga pix att få sin klätterfix. Nordöstra skåne är tyvärr ett hål på klätterkartan, med undantag från Kjugekull som är ett bouldermecka. Det ska bli ändring på det nu ;)
Utan att ens vara klättrare så skulle jag absolut betala runt 1-200 000 mer för ett hus med en sådan klättervägg än ett med dubbelgarage.
 
Det blir ju som hus med pool. En tillgång för en köpare som vill ha pool, föremål för dynamit för den som inte vill....

Anyways, mer bilder på klätterbyggandet vill vi ha (även om det är en garagehädelse).
 
  • Gilla
jorblad
  • Laddar…
Häftigt projekt, har du någon vägg med rätt vinkel 40grader tror jag det är skulle jag nog satsat på att klämma in en moon-board.
 
Härligt med folk som vågar gå mot strömmen!

Var har du hittat bra bra björkplywood till vettiga pengar?
 
Grymt! Jag har funderat på att sätta en vägg ute i ladan i sommarstugan. Men då hålla mig till 2 m lodrätt längs väggen och sedan 45 graders lutning längs taket till nocken (och lite snällare, lodrätt, längs gaveln). Också ca 4,5 m takhöjd. Har bara inte kommit till skott än...
Helt rätt av dig att bygga tycker jag!
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Det rök rätt många delar av den gamla takkonstruktionen. Hoppas du har koll på stabiliteten. Även om du har kört in en massa nytt virke så undrar jag om det hjälper eller stjälper.
 
Kul projekt, älskar folk som brinner för sitt intresse
 
WillespappaMarcus skrev:
Vad tar du i inträde? 😃
Grymt projekt, hög avundsjuknivå och absolut, helt rätt att offra garage till bouldervägg.

Nordvästra skåne skrev du, finns ju klätterklubb i Karlskrona 😉 Den är fin...
Inträde är en kall öl ;) Har du vägarna förbi är du varmt välkommen att riva av några problem! (när den är klar alltså...).

Karlskrona ligger för övrigt längre bort än 1 timmes bilkörning =/

Andreas Blomkvist skrev:
Häftigt projekt, har du någon vägg med rätt vinkel 40grader tror jag det är skulle jag nog satsat på att klämma in en moon-board.
Tror stora överhänget håller ca 40 grader, men vad en moon-board är har jag ingen aning om! :surprised:
 
pjodden skrev:
Härligt med folk som vågar gå mot strömmen!

Var har du hittat bra bra björkplywood till vettiga pengar?
Känner grabbarna på ett lokalt snickeri så jag har fått köpa till deras inköpspris. Tror det är Wiwood de handlar av. Tydligen har de bra priser på börjkplyfa, det var i alla fall billigare än motsvarande i furu.

Thomas_Blekinge skrev:
Det rök rätt många delar av den gamla takkonstruktionen. Hoppas du har koll på stabiliteten. Även om du har kört in en massa nytt virke så undrar jag om det hjälper eller stjälper.
Ja, jag har ju inte satt mig ner och räknat hållfastighetslära, men magkänslan säger att det håller och att det är starkare nu än vad det var innan. Det är inte så många takkonstruktioner som ryker, det är två stycken och de sitter inte bredvid varandra, plus att det är inte hela takstolarna som är borttagna, endast de horisontella bjälkarna samt några av diagonalerna. Men vi får väl se om huset står kvar efter nästa storm... ;)

Kombinationen magkänsla och överdimensionering har funkat bra i tidigare projekt, så jag ligger inte sömnlös om nätterna. Eller borde jag det... :eek: :rolleyes:
 
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.