Jag skulle inte ha byggt ett kök utan vettiga verktyg. Men det är klart att det går.

Sen behöver man inte köpa allt, använde sänksåg när jag tillverkade täcksidor och när jag sågade ut för hällen och den kostade drygt 200 kr för en helg.
 
Verktyg som man måste ha för ett köksmontage:
Skruvdragare (och en bitssats av kvalité)
Vattenpass, ett kort och ett långt
Sticksåg (för att såga ur för avlopp, häll m.m)
 
luscious skrev:
Spontant verkar det skitsvårt 😁 Är väldigt praktisk av mig med litet tålamod så korta beskrivningar och rakt på sak är mer min grej. Brukar klara av det när jag väl är igång men så här innan känns det överväldigande. Är ju inte bara skåpen som ska upp, det är bänkskiva, sockel, passbitar, täcksidor....
Du kanske inte är så praktiskt lagd som du vill tro. Ett Ikea-kök är verkligen simpelt att brassa in.
 
maah skrev:
Verktyg som man måste ha för ett köksmontage:
Skruvdragare (och en bitssats av kvalité)
Vattenpass, ett kort och ett långt
Sticksåg (för att såga ur för avlopp, häll m.m)
Det gick att montera kök innan skruvdragarnas tid. Omständigt, jo. Men det går.
Sticksåg är väl också bra, men inte alltid nödvändigt. Alla har inte häll och hoar i bänkskivan. En del har vanlig spis och hederlig diskbänksplåt...
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Verktyg jag inte hade klarat mig utan:
Skruvdragare
Borrhammare (om du har stenväggar
Sticksåg
Japansåg
Sänksåg (kan hyras billigt)
Vinkelhake
Bra vattenpass, om möjligt även ett laserpass.
 
Vi har det mesta på listan dock ingen sticksåg, tving eller gummiklubba :) bänkskivan kommer från IKEA och vi kommer ju beställa den färdig med hål och underlimmad ho. Vi har en enklare manuell gersåg från Biltema och det känns helt klart som att en lite bättre behöver införskaffas.

Och tillverka täcksidor? De beställer man väl med köket?
 
Ja täcksidorna beställer du med köket. Eventuellt kan du behöva justera dom med urtag för nån golvsockel eller liknande och då är en sticksåg bra att ha. Men det går även bra med en japansåg som personen ovan skrev.
 
Jag har aldrig byggt kök tidigare och ser mig inte som mer händig än någon annan. Fick ändå ihop hela IKEA-köket nu i augusti/september utan hjälp. Kliade mig i huvudet nån enstaka gång men det gick oerhört smärtfritt. Bänkskivan var måttbeställd så den vara bara att lägga dit och dra fast. Så det är bara att köra igång :)
 
luscious skrev:
Vi har det mesta på listan dock ingen sticksåg, tving eller gummiklubba :) bänkskivan kommer från IKEA och vi kommer ju beställa den färdig med hål och underlimmad ho. Vi har en enklare manuell gersåg från Biltema och det känns helt klart som att en lite bättre behöver införskaffas.

Och tillverka täcksidor? De beställer man väl med köket?
Ja vanligtvis beställs det med köket, men då jag gjorde ett Ikea-hack i mitt kök blev det bättre att tillverka de två täckskivorna själv.

Men visst, om bänkskivorna måttbeställs och man inte behöver raka snitt i några täckskivor/passbitar så är sänksågen överflödig. Annars kan man hyra en billigt som sagt.
 
Man kan ju även be Ikea att montera köket till en kostnad.

//Lars.
 
IKEA¨s bänkskivor? Lycka till!
 
luscious skrev:
Vi har det mesta på listan dock ingen sticksåg, tving eller gummiklubba :) bänkskivan kommer från IKEA och vi kommer ju beställa den färdig med hål och underlimmad ho. Vi har en enklare manuell gersåg från Biltema och det känns helt klart som att en lite bättre behöver införskaffas.

Och tillverka täcksidor? De beställer man väl med köket?
Tvingar behöver ni, flera stycken, då samtliga väggskåp bör justeras ihop innan man skruvar ihop dem. Antalet tvingar=(antalet överskåp-1)*2
 
Ta ett par veckor ledigt & jobba på så mycket det går! Omständigt att vara utan kök...
 
Om väggen bakom skåpen inte är rak, montera ihop skåpen med varandra först. Blir tungt att få upp väggskåpen så bjud in några kompisar när ni ska göra lyftet. Är kanske skena man hänger dem på nuförtiden, annars montera en tillfällig stödregel undertill.

Det finns inget moment som är svårt, det tar bara tid, mer än man tror om man inte är van. Men klart ni klarar det!
 
Ruttenrot skrev:
IKEA¨s bänkskivor? Lycka till!
Och vad är poängen med att säga A men inte B, förutom att du vill att nån ska fråga? Observera att detta inte var en önskan att du ska skriva ett inlägg till. Tack på förhand.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.