Hej allihopa!

Som någon av er kanske minns så började jag förra sommaren spåna lite på att bygga en klätterlokal hemma på tomten, närmare bestämt i dubbelgaraget, och efter lång planering med ritningar, materialkostnader och planerande är nu projektet i full gång!

Det är troligtvis inte ett projekt som intresserar merparten av folket här på forumet :p ,men bland den lilla skara av vertikalt missanpassade som håller på med klättring kan säkert någon hitta lite tips, idéer och inspiration här.

Klätterlokalen består av en stomme av 2 tum 6 reglar med ca 45-50cm cc, och en beklädnad av 18mm björkplyfa av kvalitet BB/C. Till detta kommer ca 3500 M10 islagsmuttrar och en jäkla massa skruvar och beslag. Men för att undvika att skriva en roman så postar jag istället lite bilder och låter dem beskriva projektet. I skrivande stund är regelverket klart och ca 60% av skivorna är på plats. Så innan vintern hoppas jag på att i alla fall skivorna ska vara uppe. Mer bilder kommer efter hand!

IMGP7845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbelgaraget (som hädanefter kommer benämnas klätterlokalen) sett framifrån

DSC_0445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Än så länge har inget alls hänt...

DSC_0516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man lite av det stora överhänget (vänster) och lite av det lilla överhänget (bakom mig till höger). Man ser även mina budget-arbetsställningar (som hade varit sååå mycket lyxigare med hjul!)
 
IMGP1079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farfar hjälper till med projketet, och tar här en välförtjänt paus.

IMGP1080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har plywooden äntligen kommit. 18mm björkplyfa, riktigt fina skivor! Nästan för fina, men jag kom över dem till ett bra pris. Ljust och fint blir det i alla fall jämfört med furu, vilket kan behövas i en trång liten klätterlokal.

IMGP1082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något bättre bild på det stora överhänget. Stommen är klar sånär som på den översta delen, men innan jag kan bygga klart den så måste jag ta bort takstolen som sitter i mitten av väggen, och det är en senare del i projektet.
 
IMGP1085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här var jobbigt... Övergången från ett överhäng i fyra olika plan till väggen bredvid (som tack och lov är i ett plan ända upp till takstolens början) blev en "kil" som även den är i fyra olika plan. Skönt att detta är klart!

IMGP1087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20 graders lutning på denna vägg. Även den med en takstol i mitten, men den ryker vad det lider..

IMGP1089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man båda de högra väggarna. Längst in 20 graders lutning och närmast ca 8 graders lutning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Snyggt! Jag gillar klättring och man blir lite avundsjuk hehe. Även om jag måste inse att jag aldrig kan ha något sånt där hemma..
Är det lagom takhöjd eller kommer du klättra i topp relativt snabbt?
 
DSC_0865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, nu ryker takstolen som sitter i mitten av de bakersta klätterväggarna (20-gradersväggen och det lilla överhänget). Den är redan rejält uppstöttad och bär inte längre någon egentlig last.

DSC_0869.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är takstolen borta och väggen kompletterad med den mittersta regeln. I bakgrunden kan man även skymta den första plyfan på plats!

DSC_0872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farfar pillar med att förstärka vinklarna mot väggen på de 4-delade reglarna som utgör stommen till det lilla överhänget.
 
DSC_0885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farfar och Calle hjälps åt med det tidsödande jobbet att borra hål och fästa islagsmuttrar. Fler moment här än man först kunde tro. Rita av reglarna på baksidan av skivan - mäta upp var hålen ska sitta - borra med smalt borr från baksidan för att markera var hålen ska vara - borra med 11mm borr från framsidan för att undvika att träet fläker ut - putsa hålen - vända skivan igen och försänk hålen en smula för att islagsmuttrarna ska gå i lättare - banka i islagsmuttrar. Ja, det tar sin tid...

DSC_0889.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, då var nästan första väggen klar. Denna är alltså belägen längst bak i lokalen och har en svag lutning på ca 4 grader upp till takstolen, sen fortsätter väggen rakt upp längs takstolen de sista 1,5 metrarna.

DSC_0929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det likna något! Den inre "grottan" är nu helt klar (förutom den lilla snutten längst upp på den bakre väggen). Hade man nu haft något annat än ett betonggolv under sig så hade man kunnat börja skruva upp lite grepp och klättra. Nuvarande planen är dock att göra klart alla skivor innan jag börjar tänka på landningen (som kommer att bli ett jäkla projekt i sig...)
 
DSC_0930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre bild på lilla överhänget i färdig form.

DSC_0931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre bild på 20-gradersväggen i färdig form.
 
  • Gilla
Jojx81
  • Laddar…
Häftigt! Varifrån köper du själva greppen?har hört att de är rätt dyra?

Med vänlig hälsning, fremax
 
holmberg87 skrev:
Snyggt! Jag gillar klättring och man blir lite avundsjuk hehe. Även om jag måste inse att jag aldrig kan ha något sånt där hemma..
Är det lagom takhöjd eller kommer du klättra i topp relativt snabbt?
Det blir ca 4,5m takhöjd, men om man räknar längden på väggarna så blir de längsta ca 6m (med tanke på att de inte går rakt upp). Men så värst mycket topprepsklättring blir det inte; det är först och främst en boulderinglokal, dvs man kör lite kortare och hårdare problem utan att vara toppsäkrad. Istället har man en tjock madrass under sig som man landar på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
fremax skrev:
Häftigt! Varifrån köper du själva greppen?har hört att de är rätt dyra?

Med vänlig hälsning, fremax
Hehe, ja du, det blir en senare fråga. Nej, jag har samlat på mig lite under årens lopp, senast fick jag ett Metolious-kitt av min sambo i födelsedagspresent. Men visst, de är svindyra. Bygdens kids har visat rätt mycket intresse under byggtiden, så det hela mynnar kanske ut i en liten klätterförening, och då kommer det förhoppningsvis gå att finansiera grepp och underhåll utan att jag ska bli ruinerad! (y) Men med tanke på att lilla Visseltofta hyser ett par hundra människor, så får vi väl se hur det går med den saken... :p
 
  • Gilla
Mats Rydgren och 2 till
  • Laddar…
Fy fan va häftigt. Är inte mycket för klättring men jag älskar trä och konstruera och då är det ju rena porren och kolla på dina bilder! :wow:
 
Coolt projekt! Men, det är förstås att häda att slakta ett dubbelgarage på detta vis......:cool:
 
  • Gilla
jorblad och 5 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Coolt projekt! Men, det är förstås att häda att slakta ett dubbelgarage på detta vis......:cool:
Yes, lite så känner jag också. Att offra en så fin lokal. Finns ju många klätterlokaler och väldigt mycket fina klippor utomhus, men du bor kanske lite "off" och har långt till klätterlokal?
 
....tänk dock vad många verktygshållare man skulle kunna skruva in i alla dessa islagsmuttrar....
 
  • Gilla
Sister ray och 4 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Yes, lite så känner jag också. Att offra en så fin lokal. Finns ju många klätterlokaler och väldigt mycket fina klippor utomhus, men du bor kanske lite "off" och har långt till klätterlokal?
Ja, husvärdet lär ju inte stiga av det här projektet om man säger så.. Men det kommer ett nytt dubbelgarage på annan plats i trädgården så småningom. För övrigt klarar jag mig rätt bra utan ett dubbelgarage, och man lever bara en gång. Just nu känns det helt rätt att strunta i normen och gå på känslan =).

Till saken hör också att det finns ingen klätterlokal värd namnet närmare än 1 timme med bil, och som småbarnsförälder lyder träningsekvationen så här: icke lättillgänglig träning = utebliven träning. Förut bodde vi i Lund och då var det ju inga pix att få sin klätterfix. Nordöstra skåne är tyvärr ett hål på klätterkartan, med undantag från Kjugekull som är ett bouldermecka. Det ska bli ändring på det nu ;)
 
  • Gilla
begren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.