Jag har precis beställt en luftsolvärmare från Scansun (Bauhaus). Kommer att montera den inom kort på sommarstugan, så om du inte har så bråttom kan jag återkomma med en recension till våran :)
 
  • Gilla
Emilen
  • Laddar…
Har en garage på 49m2 och en Solarventi luftsolfångare SV14 på taket.
Tyvärr bor vi i Skåne där det inte finns sol 4 månader i året, De månaderna det är sol värmer och torkar den luften bra i garaget. Bor du på en plats med mera vintersol, så kan en sådan fungera bra i din garage. Den torkar luften och bilen, men inte så himla mycket värme.
Har du mycket kyla på vintern utan sol, blir det litet värme.
SV30 är en större solfångare och den kan nog värma garaget bättre, men är en större investering.

En Sv14 + ett litet oljefylld värmeelement borde gå bra till en så liten garage.
Men solen är en osäker källa som vi vet.

När det gäller LVP så finns det nu rimliga sådana som kan ställas in till att hålla endast 8 grader som frostvakt. Kanske det är en lösning?
 
OM du planerar att gå luftavfuktarspåret, se till att den du köper klarar låga temperaturer !
Den vanligaste/ billigaste typen bygger på "den kalla väggens princip", att funkten kondenserar på en kall yta.
detta förutsätter att det finns en skillnad i lufttemperatur och temperatur på "den kalla väggen". - Ju varmare luft dessbättre och avfuktningen UPPHÖR helt då tempskillnaden saknas. Läser man det finstilta om hur många liter en viss maskin klarar per timme, så finns det också en angivelse om vilken temperatur som krävs.

Många luras dessvärre köpa avfuktare av denna typ till krypgrunder och kalla garage , som sen blir rätt verkningslösa pga tempskillnaden är för liten.

En annan typ kallas för "sorbtionsavfuktare" , den har en helt annan princip som gör att den klarar låga temperaturer.
de har en något lägre kapacitet per timme/ dygn men gör det som sagt i kall luft.
Dessvärre något dyrare.

Utan att skriva varumärken, sök på nätet efter "sorbtionsavfuktare".
Jag har en japansk maskin som jag tror kostade typ 3500:-för ett par år sedan.
 
Det finns en tråd, som handlar om att bygga en solluftfångare av den ena (av 2) garageportar. Den verkar ha fungerat bra. Sök under sol och vindkraft.
 
HasseTeknik skrev:
Det finns en tråd, som handlar om att bygga en solluftfångare av den ena (av 2) garageportar. Den verkar ha fungerat bra. Sök under sol och vindkraft.
Har sneglat lite på de hembyggda solluftfångare ni nämner i tråden varav båda verkar ge imponerande uteffekt. Ölburkar går bort, korrugerad plåt är ju finare, men mest intressant verkar de med metallnät. Har dock inte hittat något metallnät ännu. Tips mottages tacksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.