Hej!

Vi håller på att bygga ett nytt hus med 23kvm isolerat garage +mindre förråd i en separat byggnad. Vi kan inte dra in en egen slinga från golvvärmen i huset då det ändrar energideklarationen för huset.

Vi har en elbil som ska stå i garaget och det vore toppen om det gick att hålla en temperatur över nollan genom hela vintern då det helt enkelt blir längre räckvidd i batteriet om det inte kallnar för mycket.

Har fått rådet att (1) använda ett oljefyllt direktverkande elelement för att värma garaget. Känns mindre kul att använda direktverkande el så därför funderar jag på ett par olika lösningar:

(2) Luftvärmepump som ska hålla 12-15grader. Tänker att det dels inte blir särskilt effektivt med en luftvärmepump vars huvudsyfte ska ta värme utifrån när det är som kallast och inte värma upp inneluften särskilt mycket. Det kommer inte gå åt så mycket energi heller att man kan ränkna hem en luftvärmepump. Även om komforten i garaget säkert blir kanon.

(3) Använda en luftsolvärmare som bygger på konvektion eller en liten solcellsdriven fläkt och är riktad så att vintersolen fångar värmen som bäst. Antingen en färdig som kostar runt 3000kr och uppåt beroende på storlek eller en egenbyggd kanske med mesh-teknik (svart finmaskigt metallnät som fångar värmen). Den skulle kunna återcirkulera luften eller styras om så att luft tas utifrån om utrymmet behöver avfuktas snarare än värmas upp. Ev. kompletterat med en enklare frostvakt om värmen inte räcker till under de kallaste vinterdagarna. Vad tror ni om den idén? Någon som har provat?

Kommersiell:
http://www.sol-vent.se/hem.html

Egenbyggd:
https://youtu.be/N6QOZGgbj-g
Denna är helt passiv återcirkulerande med backventiler.

Jag har en ganska perfekt tom garagevägg rakt mot söder som skulle passa för en mindre variant på denna.
 
De jag talat med som har sol-luft-värme säger att det funkar finfint när den inte behövs, i övrigt räcker den inte till.

Men att ni inte kan dra in en golvvärmeslinga för att den ändrar energideklarationen på huset verkar lite konstigt, tycker jag. Dels så är huset som det är, dels så bör det väl inte vara något problem med energideklarationen. Den dagen huset ska säljas får ni göra om den. Men det antar jag att ni får göra ändå. Eller har jag missat något om energideklarationer?

Annars är ju en LVP det klart enklaste, undantaget direktverkande el (som ändå inte räknas ;) )
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
thomasx: Ja, när det är ett nybygge så ska räknas effekten som behövs för garage-uppvärmningen med i energideklarationen. Men man får inte tillgodoräkna sig den extra ytan som ska värmas.

Men! Då detta endast gäller uppvärmning över 10 grader (har jag för mig, kan vara 8 också) så bör du kunna dra in din golvvärme ändå. Och alldeles oavsett - att hålla ett garage över nollan borde inte påverka mer än ytterst marginellt i energi-deklarationen.


PS: Det finns inget som hindrar att du "förbereder" för uppvärmt garage och därmed inte räknar in det i energiberäkningen. Se bara till att du kan stänga slingan dit tills huset är godkänt.
 
Aha. Man glömmer fort. Jag missade att huset var under byggnation.
 
Ok, tack för svaren. Det verkar svårt att påverka byggfirman här att göra ändringar, får nog fixa något efteråt ändå. Effektiviteten hos en slinga från frånluftsvärmepumpen i huset kanske inte blir sådär jättebra vid minusgrader ändå. Då kan man lika gärna köra med en enklare frostvakt så länge eftersom inte själva golvvärmefunktionen är huvudpoängen.

En eventuell luftsolvärmare kan bli ett senare projekt.

Varför ska man egentligen ha en oljefylld radiator i ett garage förresten. Blir det inte lika bra med en konvektor? Är det för att smuts och damm kan sätta igen den?
 
Nja, alltså, det där med oljefylld och konvektor är egentligen två olika saker. Du kan ha en oljefylld konvektor. Att ett oljefyllt element förslogs som alternativ i garaget var väl mest för enkelhetens skull vad gäller installationen, antar jag.

Fördelen med ett konvektorelement är att den mesta värmefördelningen sker via konvektion, och nästan inget via strålning, det gör att elementet kan monteras dolt, bakom en möbel, eller liknande.

http://www.clasohlson.com/se/Oljefyllt-konvektorelement/Pr361927000
 
Energideklaratoinen förstår jag inte vitsen med. Är det för att kontrollera mot byggfirman att deras isoleringen häller vad dom lovar? Och efteråt? Det är ingen som bryr sig även om ni säljer.
Sol-vent är en bluff för den lilla ytan som värms av solen klarar aldrig den effekten att värma ett garage några grader över uteluften. Hur man än gör.
Det känns lite slösaktigt att vilja värma ett helt jättegarage bara för att det är bilbatteriet som behöver värmen. Jag antar att du kopplar in bilen över natten för laddning. Se till att ha ett eluttag monterat i bilen där du kan ansluta något som värmer batterifacket. Det kan räcka med en 100 W glödlampa som värmekälla.
 
Men ett välisolerat pyttegarage då? ;) Jag har sett lösningar där folk använder oljetrågsvärmare (en slags plattor som går på eluttaget liknande motorvärmaruttag) som de sätter på batterikapslingen under bilen. Har också funderat på att ha en kupévärmare stå och blåsa in luft under bilen och då hjälper det ju helt klart med ett isolerat garage runt bilen...:). Bekvämligheten tar över till slut och man börjar snegla på riktiga element.

Egentligen är det mest lite frostvakt som behövs i garaget för att tina upp utsidan av bilen, så att tungan inte fastnar i cykellåset, hålla burkar med vätskor flytande och så man slipper frysa fingrarna av sig om man ska göra något i garaget mitt i vintern. Det här med solvärmare var mest en intressant idé om man kunde få lite mer värme i garaget vintertid helt gratis utan el och då är säkert en återcirkulerande bäst likt den som byggts i en tråd här som står och värmer 50kvm garage till 19grader.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Energideklaratoinen förstår jag inte vitsen med. Är det för att kontrollera mot byggfirman att deras isoleringen häller vad dom lovar? Och efteråt? Det är ingen som bryr sig även om ni säljer.
Sol-vent är en bluff för den lilla ytan som värms av solen klarar aldrig den effekten att värma ett garage några grader över uteluften. Hur man än gör.
Det känns lite slösaktigt att vilja värma ett helt jättegarage bara för att det är bilbatteriet som behöver värmen. Jag antar att du kopplar in bilen över natten för laddning. Se till att ha ett eluttag monterat i bilen där du kan ansluta något som värmer batterifacket. Det kan räcka med en 100 W glödlampa som värmekälla.
Då är det kanske bäst at montera ett platt oljefyllt element liggandes på golvet där bilbatterierna hamnar vi parkeringen. Då träffar värmen batterierna först och spillet går till allmänt mys.
 
Byt till en hederlig gammal fossilbil istället, så är problemet löst ;)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Energideklaratoinen förstår jag inte vitsen med. Är det för att kontrollera mot byggfirman att deras isoleringen häller vad dom lovar? Och efteråt? Det är ingen som bryr sig även om ni säljer.
Det där får du ta upp med Boverket. Alla nybyggen ska redovisa en energiberäkning innan startbesked kan ges. Du ska uppfylla kraven som gäller för den klimatzon du bygger i. I södra Sverige betyder det 55 kWh / år och kvm + max effekt om 4.5 kW.

I teorin ska också denna beräkning följas upp mot verklig förbrukning efter 2 år men det görs inte i praktiken.
 
Tack för den uppgiften! Nya saker hela tiden.
 
  • Gilla
fdahlgren
  • Laddar…
Här du funderat på luftfuktigheten i ett isolerat garage? Det brukar vara ett problem när man ställer in en blöt/snöig bil. Så skaffa en luftavfuktare, de ger dessutom mer värme än de förbrukar i energi. Ska du bara hålla plusgrader i garaget kan det inte behövas mer än en frostvakt.
 
thomasx skrev:
Byt till en hederlig gammal fossilbil istället, så är problemet löst ;)
Aldrig mer! Elbilen är toppen, tyst och bekväm, startar alltid och kostar väldigt lite att äga och köra. Kupén förvärms via app eller timer. Har inte skrapat en enda ruta på hela förra vintern och inga sura avgaser. Bara att koppla ur sladden, sätta sig i bilen och åka. Det är ett batteri för riktiga långresor jag väntar på.
 
Chris983 skrev:
Här du funderat på luftfuktigheten i ett isolerat garage? Det brukar vara ett problem när man ställer in en blöt/snöig bil. Så skaffa en luftavfuktare, de ger dessutom mer värme än de förbrukar i energi. Ska du bara hålla plusgrader i garaget kan det inte behövas mer än en frostvakt.
Det var detta jag tänkte ha luftsolvärmaren till och kunna styra om luften så att den tas utifrån för att avfukta luften vid behov. Jag gillar idén med en passiv eller självförsörjande lösning.

Är det något liknande denna du menar?
https://www.netonnet.se/art/hemhush...are/bionaire-luftavfuktarebd10-i/188679.9403/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.