En fråga inför avloppsdragandet imorgon.
Hur mycket fall behöver man ha på avloppsrören?
Har tänkt dra en bit i bjälklaget (plintgrund på del av hus, vill få in avloppet i källaren)
 
Hej, kan tyvärr inte svara exakt på din fråga det är antingen 1 eller 2 cm per meter. Men en sak som är lätt att missa på är att man får inte ha för mycket lutning heller. Om det lutar ex. 10 cm per meter så riskerar man att avloppet "separerar" dvs fasta partiklar som skall flyta med vattnet ut kan bli lämnade på efterkälken när vattenhastigheten ökar, då blir det stopp efter ett tag. Om man har större fall att ta hand om så skall man istället ha lodräta passager. Och sedan har jag för mig att en lodrät passage skall övergå till vågrätt via 2 45 graders böjar istället för en 90.
 
Har inte alla måtten i huvudet, men för 110rör så är det 1cm per m. Sen har jag fått berättast för mig att ifrån lodrätt till vårätt så är ok med 90-böjar men inte i för att böja ett liggande rör.
 
Hej
Absolut det minsta fallet får vara är 4 promille
eller 4mm/1M
I vissa fall kan fallet vara 0 eller plant men ej längra än CA:2 M

MVH L-Å
 
hempularen skrev:
Och sedan har jag för mig att en lodrät passage skall övergå till vågrätt via 2 45 graders böjar istället för en 90.
Det är helt rätt, men man kan använda en 90° graders långböj också. Den har exakt samma radie som 2st 45° språng. Tyvärr har inte byråkratin hängt med utvecklingen, varför bara 2x45° tillåts "på pappret".
 
När får man använda 88graders böjarna då? Mitt avlopp ser ut som på bilden är det ok?
avlopp.gif
88 menas 88gradig böj eller T-koppling, alla rör är 110mm
 
Från WC:t till stammen skall du använda en 45° gren. INTE 90° gren som du har ritat. I kröken till höger skall du använda 2x45° språng eller en 90° långböj. I kröken till vänster är det valfritt.
 
Ska snart på och få avlopp nedgrävt till en LTA-anläggning och har ganska bra fall i backen där detta ska ske.

Hur känsligt är det om man får några brantare partier som överskrider de där 2 cm per m som man annars pratar om? om man ska hålla på och gräva ledningen som en trappa så är risken att man kommer ner till berget ganska snabbt...är jag rädd.

Lite lätt gissat så är där nog 4 meters fall på dessa 25 meter som ska grävas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.