Jag skall göra om ett litet förrådsutrymme i huset till en gästtoalett. (ca 3m2)
Vad för krav ställs på en sådan när det kommer till fuktspärrar o sådant?

På väggarna blir det pärlspont, eller halva iaf vill frugan ha det på.
Vi pratar en "billig" lösning på denna toalett.
Vatten o avlopp är redan draget, förberedes vid tidigare renovering.

Till saken hör oxå att det finns en inspektionslucka i golvet ner till krypgrunden, denna används dock ej mer då det är gjort en ny inspektionslucka i annat rum.

Kanske klinker, kanske våtrumsmatta... ej bestämt mig än.
 
Åsa Lund
Har du ingen golvbrunn är det inget våtrum.
Om det är träbjälklag är det billigast att lägga plastmatta med uppvikt sockel och väva/måla väggarna
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har en liten gästtoa. Där har vi kalksten på golvet och målade vita väggar (spacklade gipsväggar). Kortväggen där handfatet sitter är målad med en våtrumsfärg, också vit men glansig. Den tål mycket bra att torkas av och den lite glansiga ytan ger en fin liten kontrast mot de andra väggarna som är målade med vanlig väggfärg. Billigt och bra, förutom kalkstenen men den blev över från hallgolvet så ingen extra kostnad.
 
Så i praktiken skulle jag kunna sätta in en toastol och handfat utan att först behöva göra något slags våtrum av det?

Nu kommer jag ju att lägga klinkers på golvet för att vi vill ha det, men golvbrunn ser jag ingen anledning till så länge det inte krävs. (nej, ingen dusch).

Frågar för jag vill veta vad jag ska be hantverkaren ge offert på, så det inte tillkommer massa saker som jag inte tänkt på.
 
Enligt BKR skall golvet ha ett tätskikt med ett uppvik på ca 50 mm på vägg.
 
Eddie76 skrev:
Enligt BKR skall golvet ha ett tätskikt med ett uppvik på ca 50 mm på vägg.
Är detta pga handfatet eller toastolen? Eller pga annat?
 
Googlade själv fram detta enligt GVK
"Regeln om tätskikt i tvättstuga på golv med uppvik gäller också för utrymme med varmvattenberedare samt för toalett med handfat."
 
Så fort man drar in vatten i ett utrymme så finns oftast ett krav på tätskikt på golvet.
Om man läser Säker vatten så står det även där att alla fogar på tappvatten ska placeras i rum med vattentätt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.