Pagno skrev:
Plattan borde du klara på max 300 000, dörrar och fönster anser jag att det går att få bra kvalité för 30-40% lägre kostnad beroende på hur många fönster och dörrar du skall ha!
Virke samt allt annat material kan lätt dra iväg men inga 500 000 lite mera åt 300 000, att badrummen kostar runt 50 000 styck kan väl motiveras med att du gör det själv, då tycker jag att du ligger högt ändå. snickarkostnaden kommer att dra iväg mera än du budgeterat, vvs/el runt samma som du har skrivit, iaf inte över det. Ställning, skylift,container för byggskräp mm kommer i runda tal hamna runt 100 000 under ett år. Plattan som skall gjutas bör helst vara obyggd under ett år, det är min, min mening, alla håller inte med mig, men plattan behöver tid att sätta sig och torka ur, eller brinna färdigt!
totalt bör du klara dig strax under 2.7 miljoner som jag ser det, om det går vägen med alla moment som det sällan gör så kan du ha tur att hamna närmare 2 miljoner när allt är klart! (Alles in alles!)
Men för säkerhets skull räkna runt 2,5 miljoner, det är bättre att tro att det bli dyrare ä tvärt om!
Lycka till med bygget!
"snickare"
Va? Vänta lite! Du menar på fullt allvar att en gjuten betongplatta ska brinna i ett år innan man bygger?
 
mothership skrev:
Va? Vänta lite! Du menar på fullt allvar att en gjuten betongplatta ska brinna i ett år innan man bygger?
Kanske orkar ett långt inlägg för att förklara vad jag menar, men inte nu.
 
mothership skrev:
Va? Vänta lite! Du menar på fullt allvar att en gjuten betongplatta ska brinna i ett år innan man bygger?
Absolut minsta tiden vid väldigt bra förhållanden är det 1,5 månader som gäller, det finns formler som bör användas vid uträkning av olika faktorer. Med den Svenska sommar vi har och den höga luftfuktigheten i kombination av att en platta torkar åt ett håll med dagens isolering så finns det många skäl att vänta lång tid innan en fasad reses på en platta. Klart att det förekommer gynnsamma förhållanden emellanåt, men de är lätträknade, en platta skall hållas fuktig under lång tid, den får inte brinna för fort, den skall hållas efter under hela brinntiden så att cementen kan samverka med ballasten och bli till betong, det var den korta versionen.
Att ohälsan med dåliga inomhusklimat vid nybyggnationer kommer inte bara av att plattan får en felaktig torkprocess men den spelar in i det hela, så varför bygga för tidigt? Att skriva ett år som jag gjorde var fel av mig, vad jag vill säga är att det reses för många hus alldeles för tidigt bara för att de som sköter en totalentreprenad är alldeles för tidspressade, och kunderna vill flytta in så fort det går, i ett fint nytt hus som redan är i riskzonen att vara angripet!
Nyhet för vissa men inte för andra!
Ett år, okej fel av mig, ledsen.
2-3 månader minst, skulle jag själv låta det torka innan jag ens funderade på att lägga en syll!
 
Vi bygger själva och lösvrkelösvirke. Med källare och huset är 240 kvadrat.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett lånelöfte på 1.5 miljoner men gör nästan allt skälva. Sågar virket till panel och annat själva. Grävt allt själva svårt att sätta en peng på hur mycket det kostar men som sagt diesel är dyrt.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
cc80 skrev:
Vi bygger själva och lösvrkelösvirke. Med källare och huset är 240 kvadrat.

[bild]

Har ett lånelöfte på 1.5 miljoner men gör nästan allt skälva. Sågar virket till panel och annat själva. Grävt allt själva svårt att sätta en peng på hur mycket det kostar men som sagt diesel är dyrt.
Trevligt att det finns de som bygger från grund själva fortfarande. Det tar tid, det vet jag, men i slutändan så kan det vara värt alla timmar, problemen brukar visa sig i att familjelivet blir åsidosatt, klarar man den biten så är detta byggande premium för mig! Snyggt, bränn inte ut er bara!
Jag antar att ni inte gör fönster och dörrar själva, den tiden brukar vara svår att få!
"Imponerad"
 
Fönstren är egengjorda
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
IMG_20150922_114517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag görs det farstukvist
 
Pagno skrev:
2-3 månader minst, skulle jag själv låta det torka innan jag ens funderade på att lägga en syll!
Jag skulle inte vara orolig att lägga syll med riktig syllisolering en vecka efter gjutningen. Det har ju praktiserats i flera tusentals husbyggen under många år.
Däremot ska ju plattan få tid att torka till rekommenderad fukthalt innan man lägger golv eller tätskikt.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Har du räknat med taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.