Hej!

Har sökt bygglov för ett ÄH Tyr med vidbyggt garage i stil med detta: http://3.bp.blogspot.com/-Qz2s-us92No/U49zhFtTpWI/AAAAAAAAbQA/7ebs0OLeN3g/s1600/IMG_4547.JPG

I detaljplanen kan man läsa följande: "Garage eller förråd eller sådan del av huvudbyggnad får placeras 1.0m från granntomt och 6m från gräns mot gata"

Jag har därför placerat garaget 2 m från tomtgränsen. Nu hävdar bygglovshandläggaren att eftersom garaget är vidbyggt räknas det som en del av huvudbyggnaden och skall därför placeras 4m från tomtgräns.

Om så är fallet, vad betyder formuleringen i detaljplanen? Någon som varit med om något liknande?
 
Låter som handläggaren pratar i nattmössan. Be honom/henne förklara hur hen anser att "eller sådan del av huvudbyggnad" ska tolkas då.
 
Med texten ovan kan inte jag tolka detta annorlunda än att garage, carport eller sådan del av huvudbyggnad får byggas 1m från granntomt. PUNKT

Be handläggaren läsa igen eller byt handläggare alternativt tala med ansvarig/chef. Ta fram liknande fall i samma kommun och redovisa detta. Lycka till
 
Ja det är helt otroligt. Jag vet inte om kommunen har någon sorts tolkningsföreträde, men i så fall behövs ju inte detaljplanen om de kan tolka den godtyckligt.

Jag har bett handläggaren förklara vad "eller sådan del av huvudbyggnad" ska tolkas men utan svar. De menar att garaget tolkas som huvudbyggnad, trots formuleringen ovan.

Jag har sökt ansvarig chef utan att få svar. Fortsättning följer.
 
Det är rätt vanligt med begränsningen att garage bara får placeras nära gränsen om det är fristående. Så den här formuleringen tror jag är ovanlig.

Frågan är väl kanske hur resten av planetexten är utformad. Kan det finnas motstridiga besked i texten, så att handläggaren lutar sig mot en anna del av texten?
 
Hej!

Glömde svara. Handläggaren hade tagit fel och bygglovet blev godkänt!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.