Hej,

Tänkte se om någon här har något tips. Jag har en Electrolux EWW 148540 (kombinerad tvätt/tork, produktnummet 91460442801) som är snart 4 år gammal där torkfunktionen inte fungerar som den ska längre.

Jag törs inte svara på om det har uppstått helt plötsligt eller gradvis blivit sämre men det måste då ha gått ganska fort ändå för effekten har då gått från att torkat åtminstone rätt bra till att nu knappt torka alls.

Det finns ingen sån där kondens-enhet (heter det så?) som man kan dra ur och göra ren som jag sett att det finns på en del rena torktumlare, har gjort ren filter på inkommande vatten samt vid "spilluckan" i fronten men det har inte gjort någon skillnad.

Har även skruvat loss båda bakstycke och lock på den men det är inte mycket man kommer åt därifrån egentligen. Det ser inte ut som maskinen är speciellt dammfylld eller liknande. Det sitter någon "plastbehållare" som man kan se bakifrån maskinen och i den finns det en del "ludd" men den är inte överfull eller så. Jag tycker mig få fram via sprängskisser på electrolux hemsida att det är kondensatorn. Dock vet jag inte hur man skulle kunna ta sig in i denna och göra rent utan att skruva isär hela maskinen (och då får jag nog inte ihop den igen :p).

I denna sitter det instucken en metallenhet som electrolux anger är temperatursond som jag tog ur och gjorde rent. Möjligen skulle man kunna trycka in något långt och smalt genom detta hål för att rengöra lite i kondensatorbehållaren?

Känner man uppe på maskinen när man kör torkdelen så blir det väldigt varmt så jag antar att värme-element och annat är ok.

Vill helst inte behöva ringa service då det förmodligen kostar mer än att köpa sig en ny separat, enklare torktumlare. Någon som har något tips på vad jag kan kolla mer själv?
 
A
mycket bra felbeskrivning
med tanke på det du beskriver tror jag att det är kondensorn du redan identifierat
det behövs inte mycket ludd för att den skall torka sämre

enklast att rengöra med att ta bort toppstycket som du redan gjort, därefter ta bort fläkten bak höger
i stora hålet där fläkten satt, spola vatten med slang tills det blir rent i kondensorn

ha rens-silen öppen så kommer allt vatten med ludd ut där, ja under förutsättning att du har en golvbrunn etc i närheten
 
  • Gilla
Alanya
  • Laddar…
Tack för tipset.

Jag försökte mig tidigare på att få bort fläkten just för som du sa försöka ge mig på kondensorn uppifrån. Det verkar dock inte så enkelt som att lossa på de synliga skruvarna. Det sitter dels någon motor som driver fläkten fast i själva "lockdelen" på fläkten och sen sitter ju fläkten in i en "metalltunnel" som jag antar är tillförseln av varmluft till trumman. Sen är det såklart jäkligt trångt rent allmänt i utrymmet där.

Är lite orolig att om jag börjar skruva och dra i lite allt möjligt så står jag plötsligt där med en massa delar som jag inte får tillbaka :x

Konstigt att man inte gjort någon "inspektionslucka" eller liknande på kondensorn så man kunde komma åt och göra rent den på enkelt sätt.
 
A
det är korrekta iakttagelser
man får lossa skruvarna och lirka ut fläkt med motor ur maskinen åtminstone delvis så att man kommer åt att spola.
är det väldigt trång får man även lossa metalltunneln för att få ur fläkten.
inte världens roligaste maskin att skruva i...
men det finns inga genvägar
alternativet är att lyfta ur hela innanmätet och därefter ta loss kondensorn men det tar ju ett par timmar längre
 
  • Gilla
Alanya
  • Laddar…
Nu fick jag till slut loss allt per din beskrivning :)

Var inte så svårt som jag först trott bara lite pilligt och det var en gömd skruv som gav mig mest huvudvärk. Kan tänka mig att det blir mer "jäkligt" när allt ska skruvas dit igen men det får bli en senare huvudbry.

Jag har spolat ur kondensor som du föreslog och det gick rätt bra, det fanns en hel del blött ludd där. Det finns dock en väldigt trång "kanal" där i som fortfarande är full med ludd och man kommer liksom inte åt riktigt att spola där med den handdusch jag hade tillgänglig. Försökte komma åt från båda håll med lite ståltråd men den är för vek för att göra någon nytta. Något bra tips på hur man kan komma åt den kanalen eller lär man försöka sig på någon mindre trädgårdsslang?

Fläkten är även den väldigt full med damm, så pass att man känner att den tar i när man snurrar den för hand, det verkar inte helt enkelt att sära på skyddet runt den heller (om det ens ska gå?). Har gjort vad jag kan med dammsugare och tandborste men finns mcket kvar. Törs man sänka det hela allt i en hink med vatten? Rengöringsmedel? Det verkar ju inte vara några elektriska delar i den utan drivs ju med remmen från motorn som jag lossat.

Likaså verkar metalltunneln där värmelementet sitter ha en del damm i sig. Ska jag nöja mig med att dammsuga/tandborsta det jag kommer åt eller bör man ta loss hela tunneln med och sänka ner den i något?
 
A
om du tar bort själva duschhandtaget får du en bättre stråle annars kanske det räcker med det du gjort
fläkten kan du väl blötlägga men jag hare nog inte gjort det då risken för att allt inte åker ut utan torkar med obalans som följd.
tunnelen kanske du blåsa ur eller ta bort elementen och få bättre access tror inte att det är lämpligt att sänka ner den i någon vätska.
om fläkten går trögt tycker jag att man byter ut själva fläktdelen
 
Tack för dina tips electroluxaren (gissar att du jobbar med dessa maskiner med tanke på ditt namn och kunskap?).

Jag lyckades få ren kanalen med en gardinspiral och duschande, ett jäkla meck men det gick till slut. Fick även ren fläkten nog med tandborsten så att den snurrade lätt och tog det jag kom åt i tunneln sen gav jag upp.

Skruvade ihop allt och det jäkligaste var att få på gummibälgen på fläkten men till slut så. Just provat maskinen och nu torkar den som ny igen :)

Jäkla meck dock och det lär ju få göras igen i sinom tid. Misstänker att man gjort så med flit för att kunden ska få beställa hem service efter ett par år på detta vis.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Ja lösningen är ju inte bra men samtidigt den bästa det är ju ändå en kompromiss mellan tvätt o tork!
undras om inte husqvarna numera har en med värmepumpsteknologi? har dock inte sett den så det återstår att se vad den går för.
 
Jo, fast tycker väl man kunde haft en "inspektionslucka" i kondensorn som man kunde öppna utifrån för rengöring istället för att montera isär halva maskinen :cool:

Tyckte jag läste att bosch hade någon torktumlare som rengjorde kondensorn automatisk vid varje tvätt, om det funkar bra och även i en kombinerad vore det ju smidigt.
 
Gjorde detta jobb idag för andra gången. Tog inte isär kondensor och fläkthus i maskinen. Går att lyfta rakt upp som en enhet. Finns markeringar på bälg så man kan få dit den i samma läge igen. Mycket lättare.
Blev rengöring av prylarna med högtryckstvätt .
 
A
B Bengt_Salmose skrev:
Gjorde detta jobb idag för andra gången. Tog inte isär kondensor och fläkthus i maskinen. Går att lyfta rakt upp som en enhet. Finns markeringar på bälg så man kan få dit den i samma läge igen. Mycket lättare.
Blev rengöring av prylarna med högtryckstvätt .
undras hur många ggr TS gjort detta sedan 2015?
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.