Kanske ska ligga under Teknikdelen i forumet men iaf...

Finns det någon här på forumet som konstruerat en egen betydligt billigare version av t.ex. ventovind, trygghetsvakten och allt vad dom heter? Letat runt på diverse raspberry pi forum både svenska och amerikanska hemsidor men hittar inget färdigt recept som involverar hygrometrar och någon form av logaritm för att räkna ut absoluta luftfuktigheten för styrning av spjäll och motor. Jag är själv totalt handikappad i ämnet och skulle inte utan steg-för-steg manual klara av att fixa det. :banghead:

Kanske har ni andra lösningar att dela med er av?

Vore tacksamt om vi höll oss till kontrollerad ventilation och inte börja blanda in andra lösningar som klimatvind med mera.
 
Har för mej att phl höll på med detta för något årsedan, har du sök här på forumet?
 
Javisst har jag det men inte hittat någonting av intresse. Någon som kan tipsa om bra sökord? Har givetvis provat dom allra vanligaste... "egen kontrollerad ventilation" "egen styrning ventilation vind" osv...
 
Jag har meckat en del med hygrometrar och termometrat för att på ett väldigt noggrannt sätt kunna beräkna relativ/absolut luftfuktighet samt daggpunkt.

Min applikation är att bygga in givare i isoleringen mellan plasten i undertaket och råsponten för att kolla så att det inte blir fuktproblem.

Jag använde en Si7005-baserad sensor... och det som slog mig var hur stor skillnad det blev då man applicerade korrektionsformlerna som var listade i deras app-note, mot den enkla sensor som kom mitt LinkIt kit:et.

Denna PDF kan vara bra att börja med:
https://www.silabs.com/Support Documents/TechnicalDocs/AN607.pdf

Själva kortbiten med sensorn på köpte jag via DealXtreme för ~26 kr/st
 
Jag inser att mitt förra inlägg inte var svar på din fråga, men med hjälp av Si7005-sensorer kopplad till valfri Arduino-klon och ett reläkort för att styra fläkten så borde det inte vara så svårt att åstadkomma det du vill.

PS. Jag har bara testat med LinkIt kort (mest för att få GSM/SMS och WIFI), men jag gissar att alla Arduino-kloner är ungefär lika lätta att använda, så då borde det bara vara att copy-paste:a ihop exempel för att fixa biffen.
 
Tusen tack!!

Ett problem bara... Jag är helt bortkollrad när det gäller elektronik :surprised:
Finns det någon möjlighet om du kan specificera vad jag behöver?

Är det en hel drös med kodning för att få det att lira eller finns det färdiga bibliotek som du vet om? Om jag fattar det rätt är länken du postade bara en guide för att få noggrannare mätning?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.