Vi ska renovera köket men att hitta hantverkare i år verkar helt lönlöst. En elektriker gav oss offert på 19000:- i bara arbete för att installera vitvaror, uttag och spottar under skåpen. Hutlöst.
Snickare finns inga som är lediga förrän i januari...

Tanken på att fixa köket själva känns lite läskig. Hur får man det rakt och jämnt? Hur monterar man bänkskivan?

Någon annan som inte är det mesta snickarvan som renoverat IKEA-kök?
 
Vinkällare och vattenpass så blir det rakt och fint. Bänkskiva lägger du bara ovanpå skåpen och drar fast den underifrån inne i skåpen.

Har du skruvat ihop andra Ikea möbler? Enda skillnaden är att det ska skruvas fast i väggen också.
 
En normalhändig person kan absolut montera ett Ikea-kök, men se till att ha ett bra vattenpass och kanske även ett laserpass för att få det jämt och i våg överallt.

Största problemet är egentligen att om du samtidigt jobbar heltid kan det ta ett tag och i värsta fall får du leva utan kök en tid.
 
Vi monterade två 120cm Beståskåp och de hamnade inte direkt rakt ;) inget andra tänker på men jag ser...

I övrigt har vi mest målat och grejat, det här är första riktiga renoveringen....
 
Vi båda har sysselsättning på heltid men många dagar lediga ändå. Och två barn. Och hund. Och öppen planlösning. Går inte direkt att stänga om röran....
 
För mig tog det ett halvår innan köket var bruksklart, men då byggde jag bara på helgerna och hade en hel del problem på vägen.

Använde ni vattenpass när ni satte upp bestå-skåpen?
 
Kolla igenom den här instruktionsserien på Youtube så får du nog en bra känsla för om du klarar av det eller inte: [video=youtube;96hIssRveYU]https://www.youtube.com/watch?v=96hIssRveYU&list=PLb3H7jDLpyQpXaqRhIkxaQ1CEuPTR09OI[/video]
 
  • Gilla
Maracuja
  • Laddar…
IKEA har en väldigt bra bruksanvisning för montage av köken. Köp ett riktigt långpass typ Hultafors Libella eller liknande. Alternativt köper ni en korslaser. Vad har ni för väggmaterial där skåpen ska monteras?
 
huggan skrev:
Vinkällare och vattenpass så blir det rakt och fint.
Jag har ingen vinkällare, har vinflaskorna på övervåningen. Är det helt kört då?
 
  • Gilla
Biffen87 och 2 till
  • Laddar…
Spontant verkar det skitsvårt 😁 Är väldigt praktisk av mig med litet tålamod så korta beskrivningar och rakt på sak är mer min grej. Brukar klara av det när jag väl är igång men så här innan känns det överväldigande. Är ju inte bara skåpen som ska upp, det är bänkskiva, sockel, passbitar, täcksidor....
 
luscious skrev:
Spontant verkar det skitsvårt 😁 Är väldigt praktisk av mig med litet tålamod så korta beskrivningar och rakt på sak är mer min grej. Brukar klara av det när jag väl är igång men så här innan känns det överväldigande. Är ju inte bara skåpen som ska upp, det är bänkskiva, sockel, passbitar, täcksidor....
Du tar ju bara en sak i taget. Börja såklart med att planera hur allt ska se ut och tänk på det viktigaste som var el, vatten och avlopp kommer in och ska ta vägen. Vad har du för material där köksskåpen ska sitta? Är denna väggen rak? Annars kan det underlätta att regla ut med en gles och plyfa samt gips.

När du sedan hämtat allt så tar du ett moment i taget. Montera först ihop alla stommar, var nogrann med bakstycket så de blir rätvinkliga, speciellt viktigt på högskåp. Följ bara instruktionen noggrant. Du bestämmer sedan höjderna på skåpen och sätter upp skenan. Låt detta ta tid och var två så går det bra om ni har ett bra pass eller laser. Sen är det bara att hänga på skåpen och skruva ihop dem med varandra. Passbitar och sånt tar du bara en i taget. Man bör ha en sänksåg eller klyvsåg till detta. Det ryms ju definitivt inom den budget du annars skulle spenderat på snickare.
 
Köket kommer se ut exakt som nu i princip men nytt... Diskmaskin ska flyttas och in och micro in i högskåp. Så väggen borde vara rak :) osäker på material i väggen men övriga väggarna huset är spånskivor, huset år byggt -79.
Har redan planerat köket med inredaren på IKEA så det är klart.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen som går "bakom" köksön är bara på bilden, är öppet där.
 
Norrhyttan skrev:
Jag har ingen vinkällare, har vinflaskorna på övervåningen. Är det helt kört då?
Autokorrekt, ska vara vinkelhake.
 
I IKEA instruktioner för köksmontering anges massor av verktyg man behöver. Är alla verkligen nödvändiga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.