Hej! Har rivit ut badrummet för renovering, funderar kring regler och har försökt läsa mig till vad som gäller hittar dock inte detta:

Får man sätta skiva + våtrumsskiva direkt mot träväggarna (dessa är raka och fina). El finns redan draget i vp-rör som är infrästa i träväggarna.

Om man får det så tänker jag att man får köra utanpåliggande rör för badkar, dusch m.m.
 
Träväggar kan se ut på rätt många sätt. Allt från tunna ospåntade plankor, 25mm spontat till massiva 100mm tjocka timmerväggar.
 
Din ide borde vara helt tillåten, sålänge inte vattenrören kommer upp ur golvet.
jag hade dock satsat på att regla på 45mm + skivor och dragit Rör-i-rör i den väggen :)
 
Det lutar åt RiR faktiskt, har lite olika varianter. Måste hinna få klart badrummet på 4 veckor :) BF 21 okt. (phju)
Då får det bli 45 och sen skivor, om det blir RiR, lär ha bestämt mig i helgen.

Ja dagens vatten går upp i golvet så ska dra om det så det kommer in i väggen med service-lucka tillsammans med de eventuella RiR.


Jag var otydlig med väggarna, byggt 1945 med vad det ser ut som lokalsågat virke tjockt som tusan halvtimmer kanske man skulle kunna förklara det som.
 
Hur är det med elementrör, får de sitta kvar igenom golvet?
 
Ja elementrör får sitta kvar.
Men bygg in dem om möjlighet finns. Ju färre rör genom golvet desto bättre
 
  • Gilla
jaob
  • Laddar…
Eftersom ingen vill svara på min fråga på forumet, så tänkte jag fråga dig istället. Hur har du löst det här med att "gå på toan" eller duscha under tiden som du renoverar? Jag ska renovera min toa/dusch nu och detta problem vet jag inte hur jag ska lösa. Mvh Agneta:surprised:
 
När ja renoverade badrummet i förra huset så hade vi 2 toaletter, så var inget problem, finns dock toaletter och hyra vid ramirent eller cramo, dusch får du nog göra på jobbet eller hos vänner,

Har du råd så ta semester 2 veckor, kom hem till ett fungerande badrum 👍
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
Tack så jättemycket för tipset......
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Varför får elementrören sitta kvar? Blir inte det en plump i protokollet eller en avvikelse vid slutbesiktning? Min rörläggare var bekymrad om mina elementrör genom golvet men vi kom överens att byte till vägghål skulle vara extremt arbetssamt. så därför blev det en avvikelse med befintliga rör i golvet. Sedan kom den eländiga mattläggaren från Kakelhuset i Karlskrona som la plastrosetten runt rören med en stor glipa och påstod att det var enligt föreskrifterna. När såna hantverkare är i farten då fattar man att det inte ska vara rör genom golvet.
 
Wagneta, som ovan skriver... har vi ett gästhus med toalett.. Det funkar bra :)

Thomas_Blekinge: Det blir säkert en avvikelse, men det finns rör som omsluter elementrören så det går att byta dem efter golvet är gjutet om det skulle vara så. Anledningen till att jag vill ha kvar dem är att jag vill kunna koppla på handdukstork på ena och ett mindre element alt ytterligare en handdukstork på den andra. Dumt att inte utnyttja tänker jag. (vedeldat och kommer luft-vattenpump så småningom).

Golvet får el, då det bara är badrummet som har golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.