Du kan ju börja med att kolla vad som gäller med detaljplan kontra nuvarande byggnader. Kolla berörd area, höjd, prickad mark avstånd till tomtgräns. Betänk också att du har attefallare i form av både 25 kvm-byggnad och 15 kvm-tillbyggnad utöver vad som står angivet i detaljplan.
 
Observera att detaljplanen anger din byggrätt. Det ska mycket till för att neka om man håller sig inom bestämmelserna. I praktiken ska det vara omöjligt. Förekommer små avvikelser från detaljplan har kommunen möjlighet men ej skyldighet att släppa igenom lovansökan men då har tomtgrannar större möjlighet att ha invändningar.
 
Ta med dig worst case (riva och återställa) när du ska förhandla om priset, ifall du redan vunnit budgivning
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Karl_Pedal: Tusen tack för dina värdefulla kommentarer !
ps, nej har inte vunnit budgivning, men vill väldigt gärna göra det.
 
harry73
Karl_Pedal skrev:
Ta med dig worst case (riva och återställa) när du ska förhandla om priset, ifall du redan vunnit budgivning
Att börja förhandla efter vunnen budgivning med rivning och återställning känns lite magstark, eftersom säljaren och mäklaren har berättad att det saknades bygglov. Som säljare skulle jag inte gå med på det.
Däremot tycker jag det är rimligt att kräva att säljaren betalar bygglovskostnader och att köpet är villkorat till beviljat bygglov
 
Håller med
 
harry73 skrev:
Att börja förhandla efter vunnen budgivning med rivning och återställning känns lite magstark, eftersom säljaren och mäklaren har berättad att det saknades bygglov. Som säljare skulle jag inte gå med på det.
Däremot tycker jag det är rimligt att kräva att säljaren betalar bygglovskostnader och att köpet är villkorat till beviljat bygglov
Jag är tyvärr övertygad om att detta inte heller blir aktuellt då det är så pass många spekulanter, detta är inom stockholmsområdet och med de ca 40 namnen som skrev upp sig hos mäklaren kommer inte säljaren behöva acceptera sådan klausul. Tyvärr för min del
 
Med ett sånt intresse så är det nog inte lönt att ta upp någon separat förhandling med säljaren angående detta. Sänk ditt takpris med 10000kr och ta risken istället.

I realiteten tror jag inte att kommunens tjänstemän orkar beivra det här, såvida du inte hamnar i någon slags konflikt med dem eller om någon nitisk granne tjatar livet ur dem. Jag har sett ett flertal fall av regelavvikelser som inte beivrats. Bara längd min egen gata finns åtminstånde två otillåtet placerade cykelskjul. En bekant har lyckats förhala ett rivningsföreläggande på ett utedass i 20 år, en annan har en eldstad utan bygglov. Jag har däremot inga exempel från bekantskapskretsen på folk som fått några dyra konsekvenser av bygglovsavvikelser. Det är nog så att kommunens tjänstemän gör som alla andra, dvs prioriterar det som är viktigt och struntar i jobbiga småsaker som inte har någon större betydelse egentligen.
 
En lite uppdatering i ämnet är väl alltid intressant och det är att utgångspriset blev höjt av budgivare 1 med 200k på studs! Nu 90minuter senare är budet 65% över utgångspriset, och det lär väl fortsätta då intervallen på höjningarna varit 50-100k.

Nej den mäklaren körde en rövare... bra för säljaren iofs.
 
Kolla upp om bygglov verkligen krävs. Säljaren kanske inte var särskilt insatt. Normalt sett får man ju bygga ut med 10-15 m2 utan bygglov, beroende på område.
 
Bygglov krävs, det hade tydligen mäklaren även kollat upp.

Men inget huvudbry för mig längre. Utgångspriset 995k är i nuvarande stund höjt till 1650k *suuuccckk*.
 
Siouxsic skrev:
Bygglov krävs, det hade tydligen mäklaren även kollat upp.

Men inget huvudbry för mig längre. Utgångspriset 995k är i nuvarande stund höjt till 1650k *suuuccckk*.
Stockholmsbudgivningar....heeelt vansinniga :/
Man får ju räkna med minst 30% påslag på utgångspriset även om detta är satt som acceptpris :(

/K
 
Nej, inte Stockholm, då hade det varit en etta på typ 18kvm, knappast några utbyggnader att sakna bygglov för.
 
harry73
Siouxsic skrev:
...detta är inom stockholmsområdet ...
Alltså en stockholmsbudgivning
 
Hemmakatten
Priserna skenade säkert iväg pga att det måste vara oerhört sällsynt med så lågt prissatta hus i Sthlmsområde. Bor jälv bredvid ett fritidshusområde lite norr om stan. Där betalar folk mellan 800' för en gammal fritidsstuga från 70talet med utedass och uppåt 2 mille (i nåt fall mer) för en stuga i mer permanentstil med eget VA. Hit flyttar många barnfamiljer som inte har råd med hus närmre stan. Inga kommunikationer, busshållplats 7 km bort, men det finns skolbuss. Dagis o skola (upp t.o.m. 9an) 12 km bort men de flesta åker den vägen ändå för att komma ut på motorvägen mot stan. Fördelen är sommarhalvåret då det finns tre badsjöar inom gångavstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.