Hej!

Kontoret hemma är bara på 4kvm, alltså en lite skrubb. Fönstret är inte öppningsbart så jag funderar på att sätta in en fläkt för att få lite ventilation.

Om man stänger dörren till kontoret så att det med andra ord är helt tillslutet, ska man i så fall montera en fläkt som blåser IN luft eller UR luft? Bör den i så fall sitta i tak eller markhöjd?

Rent spontant tänker jag mig att sätta en fläkt upp i taket som blåser in frisk luft. Kan man göra så, eller måste man också ha en fläkt som blåser ut luft?
 
Har du någon värmekälla i rummet?
 
Byt till ett öppningsbart fönster?
 
Normalt sett så blåser man alltid ut luft. Dock ur rum med fuktig eller dålig luft - kök, toalett, badrum, tvättstuga.

Oavsett vilket håll luften ska gå så måste det finnas ett flöde som sitter ihop med resten av huset, annars får kontoret ett stort under- eller övertryck.

Om huset har självdrag är rätt lösning att installera en tilluftsventil i väggen eller fönstret i kontoret och en ventil som släpper igenom luft genom dörren till resten av huset (om det inte redan finns ett glapp under eller över dörren).
 
Värmekällan är väl dator, skärm, skrivare m.ml. Blir ju rätt varmt efter ett tag. Fönstret är ett special i form av en triangel så det går inte att byta. Det är glapp i dörren, nån cm högst upp och längst ner så den är ju inte helt tät. Så man kanske ska börja att testa sätta en fläkt som blåser in luft och se hur det funkar?
 
Börja med att sätta en ventil där du kan ta in luft. Du har väl någon form av fläkt som suger ut luft i badrum ,kök osv?
Eller är huset helt självdragshus?
 
Köp en väggventil antingen i dim. 100mm eller 80mm med kallrasskydd, mät hur tjock väggen är, köp ett signalborr med rätt längd och ändamål, kolla utvändigt var du placerar den mest väderskyddande, synka placeringen av kåpan med fasaden så den sitter snyggt och mät till fönstret för en referens och hitta läget invändigt, kolla så att ventilen inte hamnar jämte en regel, och borra typ på avstånd 200mm ner från innertaket med lutning 5 grader nedåt. Sen tar du en hålsåg i samma dim. som väggventilkanalröret och försiktigt borra bort bit för bit. Installera väggventilen och på med utvändiga kåpan, kanske behövs de lite utomhus fogmassa.

Så hade jag gjort (Glad amatör)

Sen e de klatt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.