Regeringen satsar på ett utökat solcellsstöd och ett stöd för lagring av egenproducerad el. I övrigt satsar man på de som bor i hyresrätt och försämrar för småhusägaren med sänkt ROT-avdrag.

Du kan läsa artikeln här: Fyrfaldigat solcellsstöd ska eliminera köerna
 
Helt onödigt då priserna på solceller befinner sig i fritt fall. Lägg ner den här stödverksamheten och se till att fixa ett vettigt regelverk kring nettodebitering istället.
solceller-pris.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installerad_Solcellkapacitet_webb.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Precis.
Men så blir det med Miljöpartiet med i regeringen.

(Inte för att jag är odelat emot miljöpartiet, men tyvärr har dom för få inom partiet som kan teknik, ekonomi och sånt, men för många som bara snöat in på något ord/lösning dom hört)

edit:
(Och ärligt talat; med en regering utan MP, oavsett vilka andra partier som var med där är, så är det frågan om det blivit något alls.... ;))
 
Redigerat:
  • Gilla
oshu
  • Laddar…
Jag skulle också tro att det är ett köttben till miljöpartiet, det är ju ett enkelt sätt för miljöpartiet att visa för sina väljare att man faktiskt lyckats med någonting som i princip alla tycker är miljövänligt. Svårare frågor, som vad man ska göra av Vattenfalls kolkraftverk, är ju betydligt vanskligare.

Stödet handlar dessutom "bara" om 175 miljoner extra per år och gör ingen skada, så det är ingen stor sak egentligen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Onödigt; säkert.
Insnöade politiker; troligen.
Kommer jag installera nu; jepp.

Även om jag sympatiserar med MP i väldigt många miljörelaterade frågor är det förvånande hur kort deras minne är. Har de redan glömt bort pumplagen och etanolen? Å andra sidan kanske det bättre att jobba småskaligt än i jättelika projekt, vilket alla sopförbränningsverk visar. Dessutom är det dags att påminna om de massiva subventionerna kärnkraften behövde för att byggas. Varken vindkraften eller solcellerna är väl i närheten av så stort stöd?

Ska det hända något behöver någon chansa och ta första steget. Vem av oss kan säga att de inte har gjort ett knasigt investeringsbeslut? Själv köpte jag Clas Ohlsons LXC-verktyg... Men jag kommer inte sluta göra nya beslut för det.

Det är ju så trendigt med stat och företag i samverkan; det är väl inte dumt att ha stat och individ i samverkan som komplement?
 
Jag tror att MP kommer att få "rätt" i många frågor, men inte för att de är särskilt insiktsfulla utan och har drivit på i rätt riktning, utan för att teknikutvecklingen är gynnsam för vissa av deras frågor.

Solceller är snabbt på väg ner i pris, vilket troligen kommer att göra det sol till det billigaste alternativet för ny elkraft. Inga rörliga delar, i princip underhållsfritt, lågt pris, kan sättas på befintliga byggnader och inga utsläpp. Dessutom är batteritekniken på väg framåt, vilket gör sol mer användbart.

Kärnkraften har blivit gammal och det krävs enorma ekonomiska investeringar om man ska bygga nya reaktorer. Innan ens planeringsprocessen för en ny reaktor blivit klar så kommer sol att vara mer ekonomiskt attraktivt.

Vattenkraften fungerar utmärkt som reglerkraft, har låga underhållskostnader och är utsläppsfri. Den är ett bra komplement till solkraft.

Fossilbilar kommer att ersättas av elbilar, men framförallt för att elbilar kommer att vara billigare i drift, enklare att bygga och bekvärmare att åka. På lite sikt kommer de troligen också att vara billigare i inköp och hyfsat autonoma.
 
Glöm inte att att MP skiter högaktningsfullt i vem som driver deras politik eller genomför deras idéer. Så länge NÅGON gör det, är allt grönt.

/Johan, miljöpartist
 
Priserna på solceller kunde varit ännu lägre om inte EU hade infört straffskatt på kina importerade paneler för 2 år sedan, så de senaste 2-3 åren har priserna varit väldigt stabila.
 
Handelshinder är dåligt, men det är prisdumpning också. Det är svårt att väga kortsiktiga vinster mot långsiktiga möjligheter...

Det är nog svårt att göra samhällsekonomiska kalkyler när teknikutvecklingen rusar som den gör.
 
Finns det någonstans där man kan läsa på hur det exakt fungera med att sälja sol-el till kraftbolag? Vilka skattter hit och dit, moms mm? Jag hittar bara ofullständiga svar
 
Så nu skall "alla" bli mikroproducenter. Vad tror du att resultatet av det blir?

Under övergångsfas så kommer det att vara fördelaktigt att installera solel, men när tillräckigt många har gått i fällan, så försvinner först subventionerna, och sedan sjunker priset du får för den hemproducerade elen. Sedan så kommer priset för den köpta elen att öka i takt med att andelen mikroproducenter ökar. Till slut har elen blivit så dyr att en egen solel-anläggning är en nödvändigt för att få en dräglig levnadskostnad. Dessutom så kommer man tillslut också att få betala div skatter och avgifter på sin egna hemproducerade el, som man själv använder. Eftersom annars så skulle staten förlora skatteintäkter

Det är ungefär samma problematik som hysterin med att spara vatten. Om alla sparar vatten, så måste VA-verket höja priserna (som redan har hänt i t ex Gbg), för att få verksamheten att gå runt. Samma gäller om efterfrågan på köpt el minskar markant, då kommer el och nätverksavgifterna att höjas. Om jag ändå får betala lika mycket i slutändan, så föredrar jag en lång och varm dusch, framför en kort och kall!


Tycker att energipolitiken i Tyskland bäst beskriver (mp)'s miljöpolitik:

Man stänger ned kärnkraften i panik, och ersätter den med kolkraft. För att sedan plötsligt inse att man då klarar inte sina åtaganden gällande co2 utsläpp (doh!), plus dom miljöproblem som kolkraft medför. Så vad gör man då? Jo, man köper kolkraftsel ifrån Polen istället, för då ökar inte dom tyska utsläppen...

Dvs (mp)'s miljöpolitik är till största delen populistisk, kortsiktig, ogenomtänkt och inte ens bra för miljön!
 
Min teori är att fallande priser på solcellsinstallationer kommer att skapa ett kraftigt tryck nedåt på elpriserna under lång tid framöver. Om man lika gärna kan klä sitt tak med solceller som med plåt, varför då inte göra det?

Idag prissätts el efter marginalkostnaden för produktionen, dvs finns bara dyra oljeeldade kraftverk vid hög efterfrågan blir elen dyr. Om reglerkraften i huvudsak består av vatten så blir marginalkostnaden låg.

Man kommer givetvis att bli tvungen att anpassa skattesystemet för att staten ska få in sina pengar. Jag tippar på att det blir en effektskatt på solceller som bakas in i fastighetsskatten.

Den tyska energiwände är kass, men om (mp) bara sitter stilla i den bottenfärgsmålade båten och inväntar tidens gång så kommer energisystemet att gå deras väg. Kanske kan de pressa på lite extra för att subventionera laddstolpar för elbilar, se till att man kan ladda bilen på jobbet, se till att solceller på tak inte kan stoppas av kommunens bygglovshandläggare, kräva ytterligare fördyringar av kärnkraften, kräva nettodebitering etc så att tekniktrenden inte hindras av regelverk mm.
 
G
Sverige har väldigt miljövänlig och billig elproduktion. 3-4 % av elen är fossilproducerad.Kina har väldigt miljöovänlig elproduktion 80% är fossilbaserat. Kinesisk elproduktion släpper ut 1000 gånger mera växthusgaser jämfört med den Svenska. Solceller producerade i Kina orsakar stora utsläpp av växthusgaser under tillverkningen och är därför inte miljövänliga i Sverige. Sverige har överskott av el och exporterar mer än vindkraft och solel producerar. Vindkraften subventioneras med 2 miljarder årligen av svenska elkonsumenter. Kärnkraften betalar 4 miljarder i skatt vart år. Solelen är väldigt dyr och subventioneras med 60 öre/kwh för el intryckt på nätet + 20 - 30% av anläggningskostnaderna av skattebetalarna. 2014 var elpriset i snitt 29 öre/kwh och i år lägre.
Vindkraften har en produktionskostnad på 55-60 öre/kwh solelen ligger kanske på 1,50 /kwh Ringhals på runt 25 öre/kwh.
Ett stort problem är givet att när det inte blåser och solen inte skiner och det är 25 grader kallt så måste vi ha el. Vem ska producera och bygga kraftanläggningar om de bara får sälja el när det är vindstilla och solbrist? Svaret är givet ingen, om man inte kan ta väldigt väldigt mycket betalt när det är vindstilla och det medför att industrin får slå igen tills det börjar blåsa.
 
Gäst skrev:
Sverige har väldigt miljövänlig och billig elproduktion. 3-4 % av elen är fossilproducerad.Kina har väldigt miljöovänlig elproduktion 80% är fossilbaserat. Kinesisk elproduktion släpper ut 1000 gånger mera växthusgaser jämfört med den Svenska. Solceller producerade i Kina orsakar stora utsläpp av växthusgaser under tillverkningen och är därför inte miljövänliga i Sverige. Sverige har överskott av el och exporterar mer än vindkraft och solel producerar. Vindkraften subventioneras med 2 miljarder årligen av svenska elkonsumenter. Kärnkraften betalar 4 miljarder i skatt vart år. Solelen är väldigt dyr och subventioneras med 60 öre/kwh för el intryckt på nätet + 20 - 30% av anläggningskostnaderna av skattebetalarna. 2014 var elpriset i snitt 29 öre/kwh och i år lägre.
Vindkraften har en produktionskostnad på 55-60 öre/kwh solelen ligger kanske på 1,50 /kwh Ringhals på runt 25 öre/kwh.
Ett stort problem är givet att när det inte blåser och solen inte skiner och det är 25 grader kallt så måste vi ha el. Vem ska producera och bygga kraftanläggningar om de bara får sälja el när det är vindstilla och solbrist? Svaret är givet ingen, om man inte kan ta väldigt väldigt mycket betalt när det är vindstilla och det medför att industrin får slå igen tills det börjar blåsa.
Du väljer dina siffror med omsorg om din åsikt. Klart produktionskostnaden för svensk kärn- och vattenkraft är låg då investeringskostnaderns var räntefri och anläggningarna vida överstigit förväntad livslängd. Låt mig ge ett par andra exempel på ekonomiskt feltänk:

- Föräldrar, varför säger de på nyheterna att det är bostadsbrist. Det har jag aldrig märkt.
- Kanske för att vi köpte lägenheten åt dig?

- Kan jag låna din bil och åka och handla? Det är så mycket billigare på storköpet.

- Åh, jag sparade ihop 10.000 kr för att köpa ny TV och så sa de i affären att jag kunde fått den på avbetalning. Det gjorde jag vilket betyder att jag har sparat i onödan!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Solcellspaneler har en "miljöåterbetalningstid" på runt 2 år, efter denna tid så är all elproduktion från dem ett rent tillskott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.