Jag har haft en hantverkare på plats som har dränderat och lagt dagvattenrör. Nu sticker det upp en bit orange 110 avloppsrör vid varje husknut. Frågan är nu jur jag ska ansluta mina stuprännor (som inte är uppe än alltså).

För funktionens skull kan ja ju såklart bara sticka ner stuprännorna i avloppsrören men det är ju inget vidare snyggt att se dessa orange rör som sticker upp... finns det nått vitt "hölje" som man sätter utanpå tro?
 
Jag har satt dekalplast på rören.
Dekalplast är något som tillverkarna av ljusskyltar använder, i princip tejp men vädertåligt.
Sedan sätter du lövsilar, helst automatiska.

Sedan är det nog stuprör du ska ansluta.

Protte
 
lite sent nu kanske men det finns svarta rör som är snyggare.
 
Och glöm inte lövsilar. Kan rekommendera "Lövis" :)
 
Hehe ja mena givetvis stuprör....

Men kan man kapa dom i linje med marken mer eller mindre eller?? Nån cm uppstick är ju inte hela världen
 
Mikael_L
Jag använde grå 110 avloppsrör på den lilla lodräta biten.

Och satt lövrensare mellan stuprör och dagvattenavloppet
(Jag körde med gråsilvermetallic takavvattning och har grå fibercementplattor på grunden och ganska grått grus, så allt lirar inom en liknande färgskala. :))
Lovavskiljare_Lovis_zink_2348745_13335.JPG
 
peternicklas
Mikael_L skrev:
Jag använde grå 110 avloppsrör på den lilla lodräta biten.

Och satt lövrensare mellan stuprör och dagvattenavloppet
(Jag körde med gråsilvermetallic takavvattning och har grå fibercementplattor på grunden och ganska grått grus, så allt lirar inom en liknande färgskala. :))
[bild]
Har sådan på huset, de är inte alltid bra. Grannen tog bort sina då de spillde ut mycket vatten som sedan hamnade i källaren. Han monterade de manuella i stället och problemet med källaren var borta.
 
Märkligt att det inte finns tillbehör till takavvattningen som löser detta i-landsproblem.... Jag har lindabs vita rännor och det ser ju bedrövligt ut med orangea rör som syns.... Blir till att kapa så lågt jag vågar då.... Antar att anslutningarna är täta så det inte finns risk att det kommer ner massa bös i rören...
 
När jag jobbade som markanläggare för 250 år sen så brukade vi sandpappra lite och sedan spraymåla de oranga uppsticken. Jag har dock ingen aning om hållbarheten, men det borde ju hålla om man köper bra produkter. Vi fick iaf inga klagomål på det, vilket är ett bra betyg 😜
 
Bra ide! tips på vad man ska köpa ??
 
Det finns gråa avloppsrör i PVC tror jag. Gräv upp de orangea rörböjarna och ersätt med gråa. Ser lite bättre ut iaf.
 
De grå blir nästan vita av solljus.
De orange bleks också.

Protte
 
Borde funka med sprayfärg, jag har köpt på panduro och köpte även en primerspray för plast så att färgen sitter. Var till nått helt annat men då jag också har orangea rör som sticker upp så blev jag nu sugen på o prova, kanske hinner med i helgen och lägger isåfall upp bilder!
 
D
Kjellstrand skrev:
Det finns gråa avloppsrör i PVC tror jag. Gräv upp de orangea rörböjarna och ersätt med gråa. Ser lite bättre ut iaf.
Krävs det inte orange vid förläggning utomhus?
 
peternicklas skrev:
Har sådan på huset, de är inte alltid bra. Grannen tog bort sina då de spillde ut mycket vatten som sedan hamnade i källaren. Han monterade de manuella i stället och problemet med källaren var borta.
Upplevde samma sak - Tyckte dom spillde osedvanligt mycket vatten och skiftade dessa mot manuella som jag upplever är bättre. Rensar i regel vid var gräsklippning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.