Som rubrik lyder så söker jag hjälp och tips ang en häck. Vi tänker förlänga grannes häck in på vår tomt och jag undrar då till att börja med om någon vet vad det är för häck grannen har (se bilder nedan).
Sedan undrar jag med om någon har tips på om och hur det går att ta sticklingar från den häcken för att så egna skott. Häcken kommer vara ca 25m, som jag förstått det så behöver man ca 3st skock per meter. Så det blir en del. Men man kanske kan tjäna några kronor på att lösa saken själv, om det nu går.

Mycket tacksam för hjälp och tips.

Mvh Joakim

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som måbär. Det går alldeles utmärkt att ta sticklingar av måbär, sätt 10-15 cm bitar (åt rätt håll) i trädgårdslandet så kommer de ha slagit rot till våren/sommaren. Var dock beredd på att det tar ett antal år innan de "kommer igång" och växer ordentligt, och du har nog ingen häck som når midjehöjd förrän efter 6-7 år. Personligen skulle jag köpa plantor (t.ex. från http://www.eggert-baumschulen.de/product_info.php?info=1000), de kostar inte mer än 10-15 kr styck.
 
term skrev:
Det ser ut som måbär. Det går alldeles utmärkt att ta sticklingar av måbär, sätt 10-15 cm bitar (åt rätt håll) i trädgårdslandet så kommer de ha slagit rot till våren/sommaren. Var dock beredd på att det tar ett antal år innan de "kommer igång" och växer ordentligt, och du har nog ingen häck som når midjehöjd förrän efter 6-7 år. Personligen skulle jag köpa plantor (t.ex. från [länk]), de kostar inte mer än 10-15 kr styck.
Ok. Så det tar sånt tid innan det blivit någe. Ja då kanske man skulle köpt istället.

Den där hemsidan. Skulle du kunna berätta mer om den? Skicka plant från danmark kändes knepigt. Har dom just den plant jag söker?
 
Redigerat:
Ja, det är måbär, nära släkt till röda vinbär. Bären är ofarliga, men har tråkig smak.

Jag tror inte det går så himla mycket snabbare med köpta plantor. Vinbärssläktet är mycket skottvilligt! Peta bara ner en jäkla massa pinnar där du vill ha häcken och se hur många som rotar sig. Peta bara ner en jäkla massa pinnar där du vill ha häcken redan nu och se vilka som hinner rota sig och överlever vintern. Klipp ner dessa till ca 10 cm längd vid midsommar och fyll på med fler pinnar där det är luckor. Klipp alltihopa igen framåt hösten nån gång och fyll vid behov på igen med fler pinnar.

Följ sedan odlingsråden på tex Odla.nu om hur du ska klippa häcken de första åren. Ser det allt för ynkligt ut i augusti ger du upp och köper häckplantor då, det är ändå för sent att sätta dem nu i september.
 
Måbär är ju å andra sidan en riktigt trist häckväxt. Växer risigt och oregelbundet, ser rätt tråkig ut på vintern. Visserligen en klassiker, men ändå. Om du ändå vill följa i temat är det betydligt trevligare att faktiskt sätta röda vinbärsbuskar som häck. Passa på att köp billigt nu på hösten, då brukar de reas ut på plantskolorna. Går att plantera så länge du inte har tjäle i marken, bara vattna ordentligt de första veckorna och sen igen när våren kommer.
 
P-plats skrev:
Mårbär är mycket tacksam att driva upp själv, gjorde det själv vid vårt förra hus. :)

[länk]
Har skummat igenom din tråd lite nu, hade även sett den igår.
Kan du eller någon annan förklara hur man tar en stickling från en redan befintlig häck?
 
Location skrev:
Måbär är ju å andra sidan en riktigt trist häckväxt. Växer risigt och oregelbundet, ser rätt tråkig ut på vintern. Visserligen en klassiker, men ändå. Om du ändå vill följa i temat är det betydligt trevligare att faktiskt sätta röda vinbärsbuskar som häck. Passa på att köp billigt nu på hösten, då brukar de reas ut på plantskolorna. Går att plantera så länge du inte har tjäle i marken, bara vattna ordentligt de första veckorna och sen igen när våren kommer.
Kan hålla med om att det inte är den finaste och roligaste häcken. Men eftersom grannen har den sorten så känns det rimligt att sätta samma eftersom den kommer bli en fortsättning på grannens.

Tack för hjälpen såhär långt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
jockelw skrev:
Kan du eller någon annan förklara hur man tar en stickling från en redan befintlig häck?
Jag tog grenar när grannen klippte sin häck och satte dessa i hinkar med vatten.
När det börjat bildats rötter planterade jag dom i krukor.
Tror man uran problem kan sätta dom direkt på plats men jag hade den gamla häcken kvar när jag tog sticklingarna.
 
jockelw skrev:
Kan du eller någon annan förklara hur man tar en stickling från en redan befintlig häck?
Klipp en gren som är lite förvedad, ca 20 cm lång. Stick ner den ca 10 cm djupt i en planteringslåda utan botten. Se till att eventuella blad är bortplockade på biten under jord. Håll jorden i lådan fuktig; fyll gärna på med lite gräsklipp under gräsmattesäsongen.

Buxbom, liguster o liknande ger bättre och snabbare resultat om man river av ett toppskott som är lite förvedad i botten och som bildar en liten klack som pillas ner i jorden. Toppen klipps av vid ca 10 cm ovan jord. Sen skolar man om bebisarna efter något år och ger plantan lite större plats för rötterna samt toppar den så att plantan förgrenar sig fint.

Fördelen med att du förökar med sticklingar från din grannes häck är att du får samma sort, färg och växtsätt som grannens. Det kan annars skilja något om du köper nya, färdiga plantor.
 
Ett alternativ till sticklingar från Måbär är att gräva ner nedhängande grenar, som sitter kvar på busen, de bildar på något år rötter och bildar en buske som man kan flytta.
 
Redigerat:
Vi är nu inne på fjärde året med en 50 meters ligusterhäck som vi satte från barrotade plantor, och det är först nu den ens påminner om en häck. Jag skulle gissa att plantorna var två år gamla när vi fick dem. Det har varit ett par år med rätt mycket ogräsrensande, eftersom ogräset gärna växer mycket och snabbt i den välgödslade och välvattnade planteringsjorden. Vi har tagit massor av sticklingar för småhäckar på andra ställen på tomten, och för sådant fungerar sticklingar bra.

Vi har handlat ett flertal gånger från tyska plantskolor, bl.a. eggert, för både träd, buskar och häck. Det har funkat kanon varje gång, och både billigare och lägre fraktkostnad än motsvarande svenska.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Jag kan bara bekräfta att måbär är mycket lätt att sticklingsföröka. Jag tog rotsticklingar genom att hugga av rötterna till rotskott med en spade perifert i häcken. Sen var det bara att flytta de små plantorna med en rotstump - de växte till bra redan första året.

Om du ska köpa måbär - vara medveten om att det finns flera olika fröstammar och sorter på marknaden. De kan växa lite olika. T ex sorten 'Schmidt' är vanlig i handeln och är mer upprättväxande än arten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.