Funderar på att skaffa en Contura 35 (se bild nedan) och jag och min sambo har olika åsikter om färgen.
Jag tycker vit färg medan hon tycker att vi ska skaffa en svart. Hela lägenheten har vita väggar.

Hennes argument för just svart är att vita braskaminer blir "gula" eller ändrar färg efter att man använt dem. Stämmer detta? Någon som har en vit braskamin hemma som håller med henne om att kaminen ändrar färg efter ett tag?


35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog inte helt omöjligt att kaminen blir missfärgad , kanske inte första året men det kommer nog med tiden.
Kan tänka mig att om man öppnar luckan och får ut rök åt fel håll så kan den missfärga ovanför luckan.
Fast jag tycker dock att den vita är jäkligt snygg.:D
 
Den vita är ju mycket snyggar än den svarta modellen. Speciellt när man har vita väggar.

Fast frågan är liksom hur mycket kaminen tappar färg efter ett tag? Kaminen kommer ju att användas i en lägenhet så vi kommer inte att elda så värst mycket.
 
Satsa på en 35T då. ;-)
Har monterat in en sådan själv i mitt nya hus och den ger riktigt skön eftervärme.
 
CIW skrev:
Satsa på en 35T då. ;-)
Har monterat in en sådan själv i mitt nya hus och den ger riktigt skön eftervärme.
nja, är den inte mer åt det gråa nyansen? Jag är helt såld på vita modellerna då jag tycker att dom "smälter in" bättre med en vit vägg

Tänkte ha den här:

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, den är klädd med täljsten. Passar också bra mot vit vägg, Contura_35T.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vita är riktigt snygg det håller jag med om.
 
KristinaRT
Vår braskamin är vit (målad eller putsad?) och den är smutsgrågul på flera ställen. Beroende på material antar jag, men vi har fingeravtryck från barnen, sot från eldning och damm som missfärgar den. Om jag bara visste vilken färg jag skulle använda skulle jag måla den direkt, ljusgrå eller ljusbeige så,den ser fräschare ut....
 
Någon annan som har någon input på huruvida en vit Contura 35 kommer att bli missfärgad? Går i köptankar och vill helst ha den vita, men inte om den kommer bli gul och ful.
 
KristinaRT
panodil skrev:
Någon annan som har någon input på huruvida en vit Contura 35 kommer att bli missfärgad? Går i köptankar och vill helst ha den vita, men inte om den kommer bli gul och ful.
Jag misstänker att det beror lite på hur mycket man använder den tiol verklig eldning. Om man eldar rel ofta blir det sot och aska på den, om det mest är myseldning någon gång då och då är det ju ett mindre problem....
 
Det är endast myseldning det handlar om så den borde inte bli så värst skitig. Jag tänkte mest om värmen kan få plåtarna att gulna. Men plåten kanske inte blir så vansinnigt varm?
 
KristinaRT
Det är nog snarae missfärgning från rök, sot och aska som är provlemet. Inte värmen insig, vilken kaminen borde vara gjord för att klara...
 
Då skulle bara jag vilja flika in med ett tips.
http://www.keddy.se/kaminer/braskaminer/k1130-vit/

Betydligt bättre kvalitet än Contura.
20års garanti.
83% verkningsgrad
Planad lucka och front vilket gör att du inte behöver ha något tätningssnöre mellan som trillar bort efter ett tag.

Kolla upp den. Lovar att du kommer bli nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.