Är det "värt" jobbet att fräsa in spår i väggarna i ett gammalt hus för flexslang/rör för infälld elinstallation istf utanpåliggande kulo?

Någon som har gjort det och kan delge några erfarenheter från detta arbete?
Har inte själv jobbat något med dessa bitar så tips mottages gärna. (Elbiten har jag koll på)

Enl. tidigare ägare skall det i det gamla huset finnas nån typ av "mjukare" skiva (tretex?) som innervägg som är tapetserad. Där bakom skall det sedan finnas "tjocka" (3") brädor och dessa borde ju gå bra att fräsa spår i.

Köpa fräs eller hyra? Vad för typ av fräs?

Hur lagar man spåren på bästa sätt sedan? Spackel känns väl så där...men det kanske räcker?

Antar att det är lite besvärligare att fräsa in så att man även får infällda apparat- och kopplingsdosor i väggarna med tanke på lagningen runt dessa sedan? Så det kanske man skall skippa?
 
  • Gilla
Deltoide
  • Laddar…
S
blanda ett så mjukt matrial som tretex med spackel kommer se fel ut.
sätt gips på. blir lite bättre brandskydd då också
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Vi strippade (tretex) ett rum helt in till träet och sen satte gips å nya dosor Elko 1 1/2 dosa samt bigbox för brytare. Var lite att fräsa i på träväggen för att få plats med bigboxen. Rekommenderar annars också renoveringsgips om man vill göra det lite enklare för sig.

/David
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Jag brukar använda eldriven motorsåg för att göra spår. Självklart ska du fälla in dosorna om du fräser in rör, det är mycket enklare att få in dem än rören. Det är bara att köra med dosfräsen och sätta ROT-dosor eller senildosor.
 
  • Gilla
Lassh och 1 till
  • Laddar…
spåra i tretex, lägg på gips.
alternativt
bort med tretex, spåra i planken, lägg på gips

Jag använde en sänksåg, och tog bort all tretex.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Jag är mitt uppe i en totalrenovering och har plockat ner allt tretex och ersatt med gips.
Hela elsystemet har bytts och allt är draget i taket. Sen har jag reglat ner med ett nytt innertak.

I väggarna har jag råspont innanför tretexen och sen plankväggar.
Körde först med en hålsåg genom råsponten och sen fräste jag ut till lagom djup för dosorna.

el001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen spårade jag med elkedjesågen.

el002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen var det bara till att montera dosorna och dra slangen.

el003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här såg det ut i taket innan jag reglade ner och satte ett nytt innertak.

el004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexandru P och 10 till
  • Laddar…
D_a_g_g skrev:
Vi strippade (tretex) ett rum helt in till träet och sen satte gips å nya dosor Elko 1 1/2 dosa samt bigbox för brytare. Var lite att fräsa i på träväggen för att få plats med bigboxen. Rekommenderar annars också renoveringsgips om man vill göra det lite enklare för sig.
Bra med mer plats än en enkel dosa så klart men är inte två (eller tre) vanliga dosor bättre i så fall? Då finns ju möjligheten att sätta upp något mer i apparatväg i framtiden än bara en brytare,
 
P-plats förklarar det hela ganska simpelt hur man kan göra :)

Har själv gjort några renoveringar i äldre hus på samma sätt.
Det enda som man ska tänka på är väl placering av uttag och sånt.
3,75m mellan uttagen Max. varje vägg som är möblerbar ska ha ett uttag. Tv hörna ska ha 3st dubbla uttag.
Läser man dessutom denna nya standard så kan man i princip sätta ett datauttag vid varje eluttag. Men jag tycker att varje rum ska ha ett dubbel data uttag och vardagsrum/ liknande ska ha minst två st dubbla uttag i var änden av rummet.

Sen så tycker jag att det är oerhört smidigt med att ha tex 3 st apparatdosor i kombination stående vid dörrposten in i rummet. Den översta styr tak belysning. Den i mitte styr styrda uttag som sitter vid fönstren 1m upp och den undre apparatdosan så sitter det ett enkelt vägguttag för städuttag till dammsugaren etc.
Men Själva elen och rördragning tycker jag allt att man ska låta en elektriker utföra. Sen kan man spåra hej vilt på småtimmarna och låta elektriker göra jobbet på dagtid och man stämmer av vad som ska göras inför nästa gång elektriker kommer på besök. Då Sparar man pengar och man får en riktigt bra installation för att man i stället kopplar och drar hej vilt och det bara blir pannkaka av allt. Dyrt blir det bara.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
SBH skrev:
blanda ett så mjukt matrial som tretex med spackel kommer se fel ut.
sätt gips på. blir lite bättre brandskydd då också
Men stereon brukar låta väldigt bra i rum med tretex, i trähus, lite synd att offra det goda ljudet. :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Men Själva elen och rördragning tycker jag allt att man ska låta en elektriker utföra. Sen kan man spåra hej vilt på småtimmarna och låta elektriker göra jobbet på dagtid och man stämmer av vad som ska göras inför nästa gång elektriker kommer på besök. Då Sparar man pengar och man får en riktigt bra installation för att man i stället kopplar och drar hej vilt och det bara blir pannkaka av allt. Dyrt blir det bara.
Jag gjorde mycket grovarbete själv och överlät sen resten till elektrikern.
Bytte elcentral i källaren samt all el på botenvåningen samt drog nytt från elskåpet till garaget där en elcentral monterades. Sen kopplades befintlig el i garaget in i den nya centralen.
Summa för detta ca 32000:- med ROT draget.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Sen så tycker jag att det är oerhört smidigt med att ha tex 3 st apparatdosor i kombination stående vid dörrposten in i rummet. Den översta styr tak belysning. Den i mitte styr styrda uttag som sitter vid fönstren 1m upp och den undre apparatdosan så sitter det ett enkelt vägguttag för städuttag till dammsugaren etc.
Låter väldigt vettigt det där ja.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.