A
Hej!

Vi funderar på att slå till på ett radhus byggt 1977. Bor för närvarande i lägenhet och har 0 erfarenhet av boende i hus/radhus/kedjehus. Den lägenhet vi bor i är byggd 1993 så vi utgår ifrån att det hyfsat bra material som använts. Jag kanske är löjlig nu, men något som oroar mig är potentiellt hälsovådliga byggmaterial man ofta finner i hus som asbest, blåbetong, giftiga plaster osv, osv.

Vad tror ni om ett radhus byggt 1977? Kan jag förvänta mig att det finns asbest i byggmaterialet och är det något att oroa sig för? Radon? (En granne påpekade visserligen att det inte är "radonhus"). Hur är det med giftiga material? Läste också detta:

Giftskandal. 1977-1983 innehöll flytspackel kasein som reagerar mot fukt från betonggolv genom att bilda svavel och ammoniak. Giftskandalen tvingade staten att betala för sanering av hyreshusgolv. Det är oklart om skadade villor sanerades, eftersom ägarna fick ta den ekonomiska smällen.
Info jag har om huset:

Värme: Direktverkande el samt luftvärmepump.

Uteluftsventilerad krypgrund/torpargrund med träbjälklag enligt egen bedömning i krypgrunden.

Krypgrund:
Grundmurar av betongbalkar samt betonghålsten enligt egen bedömning i krypgrund.
Sluttningsvåning: Grundmurar troligen av betong som är invändigt inklädda enligt egen bedömning.

Ytterväggar utförande Träregelstomme (inget att notera).

Mellanbjälklag av trä (inget att notera).

Tegel och träfasad. Sprickor förekommer i tegelfasad (gavel). Denna typ av sprickor är normalt förekommande i dessa fasader och innebär normalt liten risk för skador på bakomliggande stomme.

Kopplade tvåglasfönster. Mindre svarta fläckar noterades runt insida takljuskupol (badrum), rekommenderar att dessa tvättas/behandlas samt att området hålls under regelbunden kontroll.

Vind Utförande Yttertaket är utfört som låglutande tak ovan låga vindsutrymmen. Typ av isolering/ångspärr okänt (konstruktionsutförandet ej fastställt vid besiktningen). Inga skadesignaler eller tecken som tyder på pågående läckage noterades i innertak eller väggar.

Tak Utförande Låglutande tak med taktäckning av papp på råspont. Inget särskilt att notera som avviker från vad som bedöms vara normalt för takkonstruktionen och/eller som utgör normalt åldersslitage.

Våtrum 1 badrum övervåning Utförande Plastmatta på golv och väggar. Utfört år: 1977 enligt ägaren. Iakttagelser Yt-/tätskikten bedöms ha uppnått sin tekniska livslängd varför man ska kalkylera med renovering. Brister/otätheter noterades i tapetskarvar. Otäta infästningar/hål noterades i yt-/tätskikt. Klämringen i golvbrunnen har lossnat. Mattsläpp konstaterades kring golvbrunnen. Rörgenomföring noterades bakom badkar.

Våtrum 2 Utförande Keramiska plattor, klinker troligen på tätskikt av befintlig plastmatta. Utförande enligt egen bedömning i golvbrunn, ej fastställd via konstruktionshandlingar. Utfört år: Tätskikt av plastmatta troligen från år 1977, keramiska plattor troligen från år början av 90-talet enligt egen bedömning.

Mekanisk ventilation.

Asbest. Kontroll ingår inte i uppdraget men ingår i en köpares undersökningsplikt.
 
Räkna med att göra bägge badrummen.
Knappast nån asbest i huset och inte nån blåbetong heller.
 
Asbest är väl ändå fullt möjligt med tanke på byggåret? Inget jag skulle oroa mig för dock.
Vad gäller kasseinet du skriver om så är det ett mjölkprotein liknande vassle. Folk som går på gym köper det kilovis. Om det dessutom ska lukta svavel och ammoniak, så skulle du redan känt om det vore något problem.
 
Det jag tänker på är:
- Pentaklorfenol i tryckt syll ?
- Använt avloppsdelar som legat i lager sen tidigare än 75 ? (övergång från PVC till lite bättre PVC-HTA då - dock ej som dagens PP)
Mvh /M
 
A
Tack för svar. Badrummen kommer sannolikt renoveras ganska omgående. Ni ser alltså inga direkta orostecken? Asbest är alltså fullt möjligt? Eller inte troligt? Var hittar med det i sådana fall i den här typen av hus?
 
Det jag spontant tänker på i asbestväg är rörisolering. Det blir ett problem först om du ska börja dra om rören.
Eventuellt bakom elcentralen osv, men där är man inte heller och petar så ofta. Jag tror man slutade använda eternit i evakueringskanaler på 50-60-talet, så där går du fri.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Två saker jag förstått sedan vi köpte radhus från -78 och som är typiskt för tiden (rätta mig om jag har fel): fönster från 70-talet är ofta dåliga. Våra är punkterade och måste bytas. Det såg vi inte innan köpet pga saknade erfarenhet. Samma för hela kvarteret. Det är också väldigt lyhört mellan våningarna. Det märkte vi inte på visningen. Båda saker går att åtgärda men det är pengar att lägga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Solute1 skrev:
Två saker jag förstått sedan vi köpte radhus från -78 och som är typiskt för tiden (rätta mig om jag har fel): fönster från 70-talet är ofta dåliga. Våra är punkterade och måste bytas. Det såg vi inte innan köpet pga saknade erfarenhet. Samma för hela kvarteret. Det är också väldigt lyhört mellan våningarna. Det märkte vi inte på visningen. Båda saker går att åtgärda men det är pengar att lägga.
När du säger "lyhört mellan våningarna", då menar du över och nedervåning i samma "lägenhet"? Hur är det med lyhördheten mellan grannar? Det här är på gaveln så det är positivt, men jag är rädd för att man stör gamlingarna bredvid om man kör surroundsystemet på kvällen. Hoppas ju att radhus ska ge mer frihet till det än lägenhet.
 
Att vara orolig för radon är ganska onödigt, om man inte är rökare. afbbecjh.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christer Bill och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Tack för svar. Badrummen kommer sannolikt renoveras ganska omgående. Ni ser alltså inga direkta orostecken? Asbest är alltså fullt möjligt? Eller inte troligt? Var hittar med det i sådana fall i den här typen av hus?
1977 hade användingen av asbest minskat, men fortfarande i bruk. I badrum möjligen i plastmattor, våtrumstapeter, kakelfix och fog, också möjligen som rörisolering.
I övrigt typiskt: plastmattor (vinyl), fönsterbrädor (svarta). Möjligtvis fortfarande även asbestcementskivor i tvättstugor och pannrum, (väggpanel o tak).
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det skulle kunna förekomma i plastmattan i badrummen, men ska inte göra det p.g.a. byggåret. Både badrummen behöver dock renoveras ganska omgående då tätskikten är 38 år gamla.
 
Mellan våningarna i vår del av huset. Hör aldrig grannarna trots att vi alla är barnfamiljer. Det är i taken/golven. Kan följa samtal i vardagsrummet om jag försöker sova på våningen ovanför. Och då är vårt hus i övrigt ett "rejält" bygge.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Asbest är väl ändå fullt möjligt med tanke på byggåret?
Det är nog större chans att hitta tusenlappar i väggarna än asbest....
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
A
Tack för alla svar. Har talat med besiktningsmannen som var väldigt hjälpsam och förklarade utförligt. Han kunde inte se att det skulle finnas asbest i huset så det strök han. Det där med kaseinet fick bort också eftersom huset inte är konstruerat på det sättet. Han tyckte inte det var särskilt mycket att anmärka på forumet våtutrymmena som bör åtgärdas omgående. Vi kommer nog strida för det här huset :)
 
Solute1 skrev:
Mellan våningarna i vår del av huset. Hör aldrig grannarna trots att vi alla är barnfamiljer. Det är i taken/golven. Kan följa samtal i vardagsrummet om jag försöker sova på våningen ovanför. Och då är vårt hus i övrigt ett "rejält" bygge.
Det där kan gälla alla årgångar. Det förra huset jag bodde i var byggt 2010 och det lät som elefanter på ovanvåningen när barnen lekte där...hörde inte ett knyst från grannen dock (parhus)...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.