Har någon av er husbyggare någon erfarenhet av prutning.
Har nu prutat på huspriset och i så fall hur mycket? Byggde ni med delad eller totalentreprenad?

Tacksam för tips!
 
Hej!

Vi har försökt att pruta men kommer ingen vart. Igår fick vi budet: "Ni kan få en rabatt mot en motprestation. Visning av huset 10 gånger mot en rabatt på 15000:-."
Kan också tillägga att vi först hade tänkt bygga ett av företagets hus för 1,3 men nu ändrat oss och vill ha ett lite större hus för knappt 1,8. Vi hade hoppats att säljaren skulle bli alldeles till sig i trasorna och därmed också ge oss något.
Men icke det inte. Min man kokar..................... >:(
 
Ni kanske inte har varit tillräckligt kalla utan försäljaren märker att han har er "på kroken"..
 
Många husförsäljare vi varit hos brukade börja med att göra en boendekalkyl innan vi fick veta det ungefärliga priset på husentreprenaden. Om ni då avslöjar att ni har en hög inkomst och/eller kan lägga en stor kontantinsats så tenderar priset att öka. Så ett tips när ni diskuterar huspriser är att uppge "lagom" inkomster för den hustyp ni är intresserade av och en lika "lagom" eller ingen kontantinsats, då finns det möjlighet att från början få ett bra pris. Låtsas också tycka att det verkar dyrt så kanske ni kan få med ett dyrare kök eller nåt i priset.

Det här är bara vår magkänsla efter att ha varit hos många husförsäljare, jag vet inte om det stämmer med verkligheten.

Det vanligaste sättet att pruta (oftast genom att få med tillval gratis) är att spela ut två eller flera husfirmors priser mot varandra.
 
Tror också att det är lättare att få extra tillbehör än att få ner själva prislappen. Vi fick 2,60m i takhöjd utan extra kostnad. Ångrar bara att jag inte försökte få med fler saker...
 
Hej!
Vi fick med en fin öppen spis, som egentligen var tillval, och kinavipp på valmade taket. Det var det vi lyckades att få med på köpet... Önskar också att vi hade försökt få ner priset på andra sätt. Men vi kände oss nöjda.
Men som sagts tidigare- försök !! De kan inte mer än att säga nej !

/ Sabina

 
När det är något som strular: tidplan som inte håller, markarbeten som blir mycket dyrare än ni räknat med, att deras standardinredningar har ändrats eller något, är det läge att pluta med munnen, låta ledsen och säga att "men jag trodde att ... ingick" eller "nja, det där vet jag inte om vi har råd med, vi får nog ta ett enklare alternativ..." eller "nu när bygget blir så här mycket fördröjt, så innebär det X kronor i merkostnader för oss pga ..." o.s.v. De flesta husfirmor är angelägna om att kunden skall känna sig nöjd med sitt nya fina hus och tala väl om husfirman inför bekantas bekanta.
 
nytt_bygge skrev:
Hej!

Vi har försökt att pruta men kommer ingen vart. Igår fick vi budet: "Ni kan få en rabatt mot en motprestation. Visning av huset 10 gånger mot en rabatt på 15000:-."
Det är ett veritabelt skambud!

1500 kr/visning... Det ska ni definitivt tacka nej till!

Det finns i princip två olika typer av visningar, personlig (för ett fåtal personer) eller öppen. Vid den öppna kan 50-100 personer dyka upp. Varje gång... Och alla ska de nödvändigtvis klamma, fingra, barnen använder toaletterna, vissa springer in utan att ta av sig skorna, repar parketten...

Nej, prislappen för att visa huset är mycket högre, säg 10-15000kr/visning! + att du ska få huset inspekterat före och efter visningen med garanti att alla skador skador pga visningen ska åtgärdas fullt ut!


 
Lindis-Linda skrev:
När vi nämde till vår säljare att han fick bjussa på lite tillval blev han helt frågande och förstod inte alls vad vi menade. Han menade på att om han inte tog betalt för ett tillval fick han betala det själv......   :-[..
För min del har det ingen roll om det är hustillverkaren eller säljaren som får stå för kalaset, bara jag slipper kostnaden...;)


 
Skall du pruta effektivt så behöver du veta vad du vill ha och vad det kostar hos andra.
Du behöver också kunna jämföra likvärdiga saker. Det enda som sänker ett pris är konkurrens.

Ett mycket bra sätt som jag har använt många gånger med framgång är att tillfråga ett antal leverantörer. Lista deras priser i prisordning, men skriv inte ut vilken leverantör det är, utan numrera dem i stället.

Skicka ut listan och meddela dem att de är nr x på listan, med frågan om de är intresserade av att justera sitt pris.
Gör man så här så händer det intressanta saker. Jag har upptäckt att priset på vissa tjänster sjunker med 30-40%.

Tre saker är dock viktiga. Låt dem aldrig veta vilka de andra anbudsgivarna är. Var redan från början tydlig i att kvaliten hos de kvarvarande anbudsgivarna uppfyller den minimikvalitet som ni efterfrågar och framförallt: Tillfråga minst tre företag, gärna 5-10 st.
 
Hej
Måste bara få kommentera Lilla Vargens inlägg
Att pluta med munnen, säga att man trodde saker ingick etc etc har i varje fall för Trivselhus visat sig fullständigt meningslöst.
Trots att vi har avtal och papper på allt, har vi fått gruffa och gnälla, omväxlande blivit rent ut sagt f-bannade och ändå ibland fått ge med oss när det blivit fel i dragning av el (elritningen aldrig godkänd av oss, men vad gör det), dragning av radonrör (dito), fellevererad bänkskiva i köket, fel i konstruktion av fläktkanal (går inte att göra som ritning visar), fel i avloppsstam (fixas dock av en bra VVS-kille), dito vattenrör till separat garage mm mm.
Att husföretagen vill att kunden ska känna sig nöjd och tala väl om husföretaget till sina bekantas bekanta är nog en sanning med modifikation.
Min rekommendation är att pruta allt vad det går, men var framförallt noga med att dokumentera allt, och dessutom skriva in
1) viten vid förseningar i avtalet - det ska svida att bli för sen
2) att ni ska godkänna alla ritningar innan entreprenad får starta, likaså konstruktion av huset - det hade sparat oss mycket tjafs, pengar och besvär nu.
 
Det verkar som man skall pruta innan man skriver på kontraktet.....
Är nu själv i planeringsstadiet för att bygga. En sak som slagit mig är hur intresserade säljarna verkar på telefon för att sedan aldrig lämna offerterna man begärt. Det gör det enkelt att välja bort vissa av husföretagen.... Överhuvudtaget verkar det som att priser vill dom helst inte diskutera förrän man skrivit på kontraktet. Har t.e.x. försökt att få prisuppgift på Solvik 208 lätt modifierat utan att lyckas.
 
BoByggarn skrev:
Det är ett veritabelt skambud!
Hm....vilken drömvärld lever du i?? 15 000kr / visning. Det blir ju 150 000kr för 10 enskillda visningar. 150 000 skattefria pengar är ju enorm generöst och sådan täckning finns inte på ett nytt hus om man inte lagt på dom pengarna i förväg på huspriset (men då betalar man ju själv för kalaset). Själv fick jag 2000 kr / visning som ledde till affär. Ett kanon upplägg tycker jag i alla fall. Säljaren tog endast "heta spekullanter" till mitt hus, och hitills har 3 av 5 visningar lett till affär. Det är 6000 kr skattefritt för mig för att totalt ha visat max 1,5 timme. Skor har jag aldrig tillåtit i mitt hus under visning så skador kan ju knappast uppstå. Gör det det så har jag ett avtal med husfabrikanten om att få ersättnig för detta. Mycket vill väll alltid ha mer, men det finns ju gränser också. Då jag har en släkting som sålt hus i många år så vet jag att det inte finns någon täckning för att "skänka bort" hundra tusentals kronor.


1500 kr/visning... Det ska ni definitivt tacka nej till!

Det finns i princip två olika typer av visningar, personlig (för ett fåtal personer) eller öppen. Vid den öppna kan 50-100 personer dyka upp. Varje gång... Och alla ska de nödvändigtvis klamma, fingra, barnen använder toaletterna, vissa springer in utan att ta av sig skorna, repar parketten...

Nej, prislappen för att visa huset är mycket högre, säg 10-15000kr/visning! + att du ska få huset inspekterat före och efter visningen med garanti att alla skador skador pga visningen ska åtgärdas fullt ut!
 
Jontemyra: Nu blev det svårt att se dina kommentarer till mitt inlägg. Men, hursomhelst:

1) Är det du eller husföretaget som vill ha visning?
- Jag antar det är säljaren/husleverantören.
Ett visningshus är deras arbetsredskap, de har behov av att kunna visa sina hus för att skapa merförsäljning.
Se det som en annons, i detta fall riktad till mycket köpintresserade personer.

Vad är det värt för säljaren? Motsvarande annonsutrymme i tidningar/övriga medier - där paratar vi 100000- tals kr. Och då får säljaren ändå inte direktkontakt med potentiell köpare.

Faktum är att husvisningar går på ett annat konto - marknadsföring.

Men, jag ska inte argumentera med dig om vad du tycker är en skälig ersättning. Du är nöjd med 2000kr/visning. Så det är ok. Själv skulle jag inte gå med på ett sådant bud, då jag har en annan åsikt om värdet för detta.


 
Jag skulle heller aldrig nöja mig med 2000 kr per visning, och definitivt inte med förbehållet att det måste bli affär.

Sätt siffrorna i perspektiv. En helsidesannons i tex Vi i villas riksupplaga kostar nästan 300 000:-
Ett mässdeltagande med stor monter. personal, boende traktamenten etc. är ännu dyrare.
Vad kostar det inte att trycka upp kataloger. Att visa ett hus för 2000 kr per visning är ett fynd för husfirmorna.

Vad har de för alternativ? Bygger de ett hus själv så måste de ligga ute med de faktiska kostnaderna, de har en kapitalbildning, räntekostnader och de tar dessutom en risk eftersom de inte är så lätt att sälja ett visningshus, oftast behövs det renoveras om innan det kan säljas vilket ytterligare ökar kostnaderna.

Glöm heller inte att det finns ytterligare ett starkt marknadsvärde i att visa en kunds hus. Det bevisar att det faktiskt finns kunder till företaget. Även om man kan anta att de flesta husleverantörer har kunder så är det en gigantisk skillnad mellan ett odefinierbart visningshus som är byggt för att visas upp och en kunds realiserade villadrömmar.

Jag är nog också mer på linjen 10 000-15 000 per visning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.