D
På grund av utrymmesbrist inne i larmkapslingar måste jag placera ett strömkort i en annan kapsling än trafon som ska driva kortet. Kan man dra jord och output på detta sätt mellan två kapslingar? Dvs, trafo 2 med 2x17V dras en output till kapsling 1 och jorden delas från kapsling 2 till strömkort i kapsling 1 och därefter jord i kapsling 1
 
  • trafo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Byt plats på transformatorerna (eller korten). Då slipper du problemet. Rent formellt kan du göra lite hur som eftersom det är klenspänning men i mitt tycke bör man sträva efter att installationen är så logisk och "ren" som möjligt.

Hur det är med jordningen av larmkapslingar är jag faktiskt lite osäker på. Jag har själv jordat min ena kapsling men inte den andra då det inte var gjort så från början. Den kapslingen som inte är jordad har en extern isolertrafo så den har bara två ledare in. Den som är jordad har en monterad trafo i kapslingen och då jordade jag själva kapslingen med tanke på ev skador på ledarna på primärsidan (de sitter ju förstås dragavlastade och prydligt buntade, men det blir ju ändå ett slags klass 1-apparat).
 
D
Det finns ingen plats till att byta något (det är flera strömkort och batterier än på bilden men som jag inte orkade rita i paint). Enda valet är att ta en till kapsling men avstår helst från det.
Jordningen är väl det största problemet precis som du säger.... !?

edit: eller jag skulle ju iofs kunna förlänga samtliga batterikablar och stoppa 6 batterier i kapsling 2. Då spekar ju jordningen ingen roll. Men lite knepig lösning det med.
 
Redigerat:
Det är väl signaljord vi pratar om här, för att avskärma larmkretsarna? Dvs jorden kommer inte ifrån transformatorerna utan den tas ut ifrån skyddsjord via en plint innan dessa transformatorer, eller?? (Då ska ledarna för övrigt vara blå, inte grön/gul.) Behövs verkligen denna jordning? Strömförsörjningen på sekundärsidan transformatorerna får du dra som du vill, bara det blir bra :)
 
D
Bra fråga, jag antar att det är skyddsjord?
I manualen står det bara "connect the ground connector to the enclosure and to a metal cold water pipe or grounding rod as per local electrical codes." I svenska manalen har leverantören lagt in en bild där man ser att jorden tas direkt från sladdstället till kapslingen. Transformatorn tar bara blå/brun i input och ger 17V ut. Så tänkte att det gör väl detsamma om den går via GND på kretsen och sedan till kapslingen i och med att teleledningen måste jordas på något sätt via kretsen också.
 
D
Lite bilder från manual
 
  • gnd1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gnd2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gnd3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, skyddsjord kan det inte handla om, inte heller skyddsutjämning, så ledaren får inte vara grön/gul.
Fortfarande oklart dock varför de vill jorda, men du kan ta ut en blå ledare från någon punkt på skyddsjorden.
Att en teleledning är med i spelet gör inte saken bättre, här kan överspänningsskydd vara av stort värde om det inte finns en bättre plats där el och tele kommer in i byggnaden. Här kan det faktiskt bli fråga om skyddsutjämning, men jag tycker inte det är rätt plats.

Edit: Ser dina bilder nu och ser en metallkapsling som är skyddsjordad, frågan är varför för jag ser ingenting som skulle kräva det. Det ser däremot taffligt ut med delningen av kabeln på detta sätt. Nåja, som det är gjort har du i alla fall en jordpunkt på kapslingen som du kan dra en tråd från till GND på kretskorten.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D
Ok, men som det blir så kommer det ju bli skyddsjord från varje sladdställ som ska gå till varje transformator. Men du ser inget problem med att då dra skyddsjorden från ena kapslingen till den andra som beskrivet i första bilden?
Kör en UPS med skydd för RJ11/RJ45 som extra skydd.
 
Jo, du ska inte dra en skyddsjord mellan kapslingarna, möjligen en funktionsjord.

Jag ser inte helheten här, har du en installationsanvisning för kapslingarna också, hör de till larmutrustningen? Möjligen är det även så att kapslingarna ska funktionsjordas, inte skyddsjordas. Så som det ser ut på bild så verkar det vara en helhet, där kapslingen skyddsjordas, och där kapslingen har en låsbar/fastskruvad frontlucka? Eller är det du som kopplat in sladden till transformatorn? Finns det fler apparater som drivs med 230 V? Ansluts de med stickpropp?

Jag skulle nog fundera i banor som kabel med 230 V och skyddsjord -> kopplingsdosa -> uttag / funktionsjord dvs då att funktionsjorden kan tas ut ifrån en vettig plint, som ev skulle kunna sitta i kapslingen.

Normalt ska man också bygga en trädstruktur vilket innebär att den andra kapslingen antingen får sin funktionsjord från den första eller från en plint utanför, inte båda vägarna samtidigt för då blir det en jordloop, väldigt liten i detta fall men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.