Hej!

Jag skall dra en kabel som skall driva en liten 12V fläkt (typ chasiefläkt för dator) för värmetransport mellan två rum. Jag vill ha en så tunn kabel som möjligt då den kommer att vara synlig en del av sträckningen.

Ett par meter av kabeln skall dras dold bakom en taklist (som jag måste sätta upp i kväll då målaren kommer i morgon) så jag måste bestämma mig raskt...

Helst skulle jag vilja dra vanlig telefonkabel (2x0.5) men det är kanske väl smal?
 
Redigerat:
Det är en gissning från min sida, men spontant tror jag inte det blir något problem. Fläkten drar inte så mycket, förlusten i kabeln blir alltså inte överdrivet stor och konsekvensen blir bara att fläkten går något långsammare.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
@alfista Jag kommer ändå att vilja sänka varvtalet på den så den blir i det närmast ljudlös så i praktiken kommer den nog att matas med klart lägre än 12V i alla fall och då gör förlusten bara att jag inte behöver "reglera ner" spänningen lika mycket (kommer att ha ett steglöst variabelt motstånd för regleringen).
 
Redigerat:
D
Har för mig att chassiefläktar brukar ha 26 AWG så det är nog ingen fara. På 24AWG kan du dra typ 85m och få ut 0,3A.
Kan du inte bara testa koppla in fläkten på kabelsträckan som du har nu?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
En kabel från en telefonhörlur. Men dom lämpar sig inte för synlig förläggning för de är så sladdriga att de blir aldrig raka.
 
@DMOL jo är bara lite stressad - har kört i hop sig lite och har ett antal meter list att göra nu i kväll men om jag hinner skall jag göra ett praktiskt test...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.