Vi är en samfällighetsförening med cirka 60 garageportar vars karmar står direkt på syllen och därför suger upp fukt från marken varvid en del karmar fått skador. Vi avser att kapa dessa ca 10 mm med tigersåg med lätt böjt blad och lägga in en plastdistans. Jag har hört att det skall finnas en tigersåg som används av golvläggare och tillåter att man sågar nära syllen med rakt blad men jag hittar ingen leverantör. Kan någon ge ett tips?
 
C
Tigersåg vet jag inte, men golvläggare brukar väl använda ett multiverktyg.
2s8zm81g16bca8zb.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det verkligen en tigersåg? Tigersåg är inget precisionsinstrument precis...
Låter mer som det är en multimaskin ni söker, typ Bosch GOP 300Sce ?
 
Tvåa på den... :)
 
Enligt uppgiftslämnaren som själv är elektriker och säger sig ha sett den i bruk rör det sig inte om en multimaskin utan om en tigersågliknande maskin.
 
Dewalt har en tigersåg som man kan såga närmare kanten på huset tror den heter 304pk... Är inte säker men det kan vara det ni har pratat om.
 
Hmm, 60 st portar blir ju lite att kapa :( kanske därför ni letar efter ett alternativ till en 'multimaskin'? Kanske ni kan hyra en cirkelsåg ala festool HKC 55 eller motsvarande, den kan kapa 12mm från golvet? Så säg 15-18mm glugg med en sådan kanske?
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Tack för tips. Det hade varit toppen med en cirkelsåg och vi skall utvärdera det ytterligare men tyvärr ligger golvet innanför karmen högre än syllen och dessutom går beslagen för vipp-porten så långt ned att det är svårt att lägga snittet så högt. Dewalt-maskinen verkar vara det vi söker och den finns hos K-rauta (den är billigare hos Clas men de har den inte på lager för demonstration). Boschmaskinen kan också vara ett alternativ men varken Dewalt eller Bosch anger hur nära kanten man kan gå.
 
Milwaukee Hackzall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.