Har läst flera inlägg om att sätta ett extra glas mellan glasen i kopplade fönster och även innanför. Några har även bytt inre glas mot le-glas eller kassett. Det jag inte kan hitta är ett extra glas utanför hela fönstret. Så min fundering är går inte det för kondensproblem eller varför görs inte det?

Som jag ser det blir fönstret skyddat mot väder och vind. Lämnar jag dessutom några millimeter luftspringa ner mot underblecket kan ju fukt rinna ner på plåten och ut från huset. Fönstren blir väl att betrakta som icke öppningsbara. Så för att putsa extrarutan behöver fönstret vara inåtgående.

Så vad tror ni? Går det eller blir det problem?
 
Säger bara "kondens" och det letar sig in skit i luftspringor, spindlar med spindelväl, glasen blir dimmiga av föroreningar i luften, etc.
Hade det fungerat att man redan haft det som alternativ.;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det finns kopplade två plus ett fönster, där tvåglaskasetten är på insidan sedan är det ett kopplat enkelglas på utsidan, dessa har funnits sedan iaf 80-talet. Har aldrig sett några fönster som har enkelglas på insidan och dubbelglas på utsidan.
 
Normalt för kopplade tvåglas är att ha tätningslisten så att den tätar mellan innerbågen och karmen. Utrymmet mellan glasen är ventilerat till ytterluften. Är det tätningslist även mellan bågarna ökar risken för kondens i mellanrummet. Därför gör det större nytta att förbättra det inre glaset än det yttre.
 
Ett tredje glas utvändigt används av bl.a. bostadsrättsföreningar för att som du skriver skydda gamla befintliga fönster och bågar. Dessa fönster är däremot öppningsbara och sitter inte tätslutande mot befintliga fönster och bågar.

En bekant har sådant och är så less på dessa fönster eftersom han har sex sidor glas att pusta. Min son bodde i liknade konstruktion med där var det en tvåglas kassett invändigt.
 
slurppe99 skrev:
Ett tredje glas utvändigt används av bl.a. bostadsrättsföreningar för att som du skriver skydda gamla befintliga fönster och bågar. Dessa fönster är däremot öppningsbara och sitter inte tätslutande mot befintliga fönster och bågar.

En bekant har sådant och är så less på dessa fönster eftersom han har sex sidor glas att pusta. Min son bodde i liknade konstruktion med där var det en tvåglas kassett invändigt.
Jag fy tusan med sex sidor att putsa. Ska själv istället bygga om källarens två-glasfönster och ersätta dem med en 2-glaskassetter, framför allt för att minska antalet sidor att putsa. Kommer att behålla fönsterbågen på de som ska vara öppningsbara, enbart fräsa ur för de nya kassetterna + droppbleck/glaslist.
 
Intressant fråga som jag varit inne o rotat i förrut.

Jag har ett blyinfattat fönster. Färgat glas inåt och ett enkelglas utåt.

Min tanke var då att byta ut det yttre på en glaskassett.

Jag bryr ju min inte så mycket om, om jag får sämre sikt av spindelnät eller kondens (har ju redan ingen sikt genom det färgade glaset). Däremot vill jag ju inte hamna i en situation där jag förstör fönstrets funktion, så att det börjar ruttna upp.

Vad tror ni?
 
Jag hade helt klart plockat bort det blyinfattade och lämnat det för fristående omblyning. Sedan kan det fästas innanför innerrutan med en liten list. Vi har så på de blyinfattande fönster vi inte rivit ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.