Hej, jag undrar hur ni ställer er till att plocka saker som ser intressanta ut ur BigBags? Själv har jag plockat diverse byggmateriel och annat, framförallt dörrar och skåpluckor i fint virke. Givetvis ser man till att lämna scenen i bättre skick än man fann den.

Hur gör ni? Några speciella fynd ni kan dela med er av?
 
Jag har aldrig sett en Bigbag live, bara på tv :)

Här i skogen så slänger vi på släpvagn och kör på återvinningen eller eldar upp skiten
 
Det jag irriterar mig på är att när andra människor slänger skit i påsarna, jag har ju varit noga med vad som slängs så det inte går som osorterat för då blir det mycket dyrare
 
AndersMalmgren skrev:
Det jag irriterar mig på är att när andra människor slänger skit i påsarna, jag har ju varit noga med vad som slängs så det inte går som osorterat för då blir det mycket dyrare
Givetvis inte ok att slänga skit i andras påsar. Det är heller inte ok när påsar står i veckor utan att hämtas. Max ett par dagar behöver man rimligtvis, annars har man problem med bristande hänsyn, tycker jag.

Men det är off topic. Min tanke var att om man exempelvis ser ett elverktyg i risigt skick i en påse, är det då ok att ta hem det för att försöka rehabilitera det? Eller ska man anta att någon slängt det där av misstag och snart kommer och hämtar det?
 
Jag gissar att det är ägarens egendom tills dess påsarna överlämnas till big-bag. Men gissning
 
Juridiken är enkel. Man får aldrig nånsin ta något ur en container eller Bigbag.

Eftersom det är "sopor" och ägaren anser att det inte har något värde blir det frågan om egenmäktigt förfarande. För att bli stöld krävs det att det finns ett värde.

På mitt arbete förstör vi produkter som vi inte vill ha spridda bland anställda och allmänhet. Vi anmäler bara "stöld" om det har blivit kastat saker runt omkring så vi måste lägga resurser på att städa. Det blir ju billigare om någon annan än renhållningsföretaget tömmer containern :)
 
Redigerat:
tuktuk skrev:
Juridiken är enkel. Man får aldrig nånsin ta något ur en container eller Bigbag.
Ok, låter rimligt. Känns så synd bara att sådant som borde återvinnas slängs istället pga stelbent juridik. Men det kanske finns en bättre tanke än att göra juridiken enkel.
 
Tanken är nog att om man börjar definiera undantag från regeln att man inte får ta andras saker, då blir det väldigt knepiga bedömningar av gränsfallen. Om jag TRODDE just den saken var ok att ta men det inte var så...

Men de flesta anser nog att lite saker som ändå skulle kastas är ok att ta.
Om det sköts snyggt och är väldigt säkert det inte är tänkt som annat än sopor.
 
Om jag ser någon stå och gräva i min big bag skulle iallafall jag undra vad denna håller med på pga ovan nämnda risk för ökade avgifter
 
IMG_20150630_192608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag håller med om att man inte borde riva i påsarna. Bifogar en bild på något jag nyligen räddade. Skafferidörr dragen på mitten med tigersåg (antagligen), som låg fullt synlig överst. Den nivån av plock borde väl få ha något emot? Eller är det jag som har en avvikande uppfattning?
 
När vi hade BigBags blev jag mycket irriterad då folk slängt saker i dem och mycket glad då folk tagit saker ur dem...
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
kallun skrev:
När vi hade BigBags blev jag mycket irriterad då folk slängt saker i dem och mycket glad då folk tagit saker ur dem...
Samma här! Trots att den stod i 2 dygn var det någon som han hämta med sig vår diskbänk. Bara skönt att slippa det aset.
 
C
jonmo skrev:
Det är heller inte ok när påsar står i veckor utan att hämtas. Max ett par dagar behöver man rimligtvis, annars har man problem med bristande hänsyn, tycker jag.
Förvisso inte helt on topic, men juridiskt sett är det faktiskt inte ok att de står där överhuvudtaget. Om de står på allmän plats alltså.
 
Där jag bor finns inga big bag, men även om det är straffbart att ta något ur en så tycker jag det är ok. Ungefär som att sno något på återvinningen.
Allt är inte juridik. Miljön lär ju tjäna på återvinningen och det anser jag viktigare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
cpalm skrev:
Förvisso inte helt on topic, men juridiskt sett är det faktiskt inte ok att de står där överhuvudtaget. Om de står på allmän plats alltså.
Jodå, om man sökt polistillstånd för begagnande av allmän plats och betalat hyra av marken till kommunen. Det har jag gjort båda gångerna jag haft containrar ståendes på gatan utanför min villa.
Sedan för att svara på frågan... Inte ok att ta. Fråga i stället ägaren om lov så denne kan ge dig det du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.