Så har jag då tagit beslutet att bygga själv., inte hela huset men garaget iaf.

Jag håller som bäst på med att samla ihop all information man kan behöva men skulle uppskatta andras erfarenheter. Materialåtgång är en fråga som jag just nu bollar. Hur har det varit för er andra som byggt era garage själva? Vad har ni byggt och hur mycket har gått åt?

Tacksam för alla erfarenheter jag kan få ta del av.
 
Nu du byggaren, nu har du allt trampat rejält i klaveret.

Det som är klumpigt är att du inte läste mitt initiala inlägg ordentligt och sedan gjorde en hel del egna antaganden innan du beskyller andra för idiotiska frågor.

Läser du mitt första inlägg igen så är frågan ställd så att jag frågar VAD andra har byggt och HUR MYCKET material som då går åt. Matte kan jag tro det eller ej BYGGAREN så jag kan därefter räkna ut ungefär vad det skulle betyda för mitt bygge.

Läs innan du skriver nästa gång, tänk innan du svarar....

Byggaren skrev:
Materialåtgången är direkt beroende av hur stort du ska bygga. Du kan visserligen komma ner lite i ytterväggsmaterial om du bygger kvadratiskt, men är det inget stort bygge är det försumbart. Du får helt enkelt räkna ut ytan och vägglängderna och sen m.h.a. ex.vis Sektionsfakta eller Byggmästarens kostnadskalkylator (om den senare fortfarande finns kvar), räkna samman vad det kostar. Det finns ingen som kan svara så där direkt ut i det blå vad det kostar, helt enkelt för att de inte vet hur stort bygge du ska ha eller vilken omfattning det ska ha (kallt eller uppvärmt etc.). M.a.o. en ganska idiotisk fråga.


:cool:
 
Som jag ser det så har vissa här svårt för att förstå att man kan fråga dem som byggt garaget själva vad de byggt för garage och hur mycket material som gått åt.

Istället tycker de/den som inte förstår att man ska för att skriva hur stort garage jag tänkt mig, isolerat eller ej, fasadtyp osc osv så andra får hjälpa mig med att räkna.

Nu är det såhär byggaren att om du inte kan läsa vad det faktiskt står i min fråga så behöver du inte svara. Du läste, ville inte förstå, antog en hel massa och angrep frågeställaren på ett väldigt otrevligt sätt. Att du sedan byggt ett par garage åt dig själv och några fler åt andra ger dig inte rätt att vara ignorant.

Om du nu är så duktig och har byggt garage så skulle ett svar på min inledande fråga kunnat vara "Jo, jag byggde ett garage som var X*Y meter, två portar, köpta takstolar och det kostade mig ZZZZ kronor". Resten kan jag räkna ut själv. OK?

;D
 
Robert_Maria skrev:
Jag håller som bäst på med att samla ihop all information man kan behöva men skulle uppskatta andras erfarenheter.
Kanske inte mycket om materialåtgången, men en utförlig beskrivning av ett garagebygge på Inger.P:s hemsida:
http://web.telia.com/~u42505806/garagebygget.htm
 
@ Faidros

Tackar för länken. Jag har läst denna sida med stor beundran tidigare, helt klart spännande. Det var faktiskt den sida du länkar till som fick mig att bestämma mig att bygga själv. Så internet kan faktiskt vara till hjälp ibland.
 
Jag sitter här och söker på länkar till min hemsida.

Vad glad jag blev när jag läste den här tråden :)

MVH
Inger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.