S
Polos skrev:
Vad menas exakt med ett lösvirkes hus 😀
att det inte är gjort i färdiga block
 
Polos skrev:
Vad menas exakt med ett lösvirkes hus 😀
Ett knippe ritningar, ett antal snickare samt en hög med virke i olika dimensioner som efter diverse handpåläggning till sist blir ett hus eller motsvarande. Det vill säga, ett hantverk.
 
  • Gilla
Ahlin
  • Laddar…
S
men även att oftast hinner kunden ändra sig flera gånger innan man kommer till ytskikten
 
Om man ska bygga lösvirke ska man dock inte underskatta arbetsinsatsen. Det är lätt att ta på sig för mycket arbete själv. Ett tips är att ha mycket arbetskraft tillgängligt, den kommer att behövas. Men slutresultatet blir premium, förutsatt att byggaren vet vad den sysslar med :)
 
S
Ahlin skrev:
Om man ska bygga lösvirke ska man dock inte underskatta arbetsinsatsen. Det är lätt att ta på sig för mycket arbete själv. Ett tips är att ha mycket arbetskraft tillgängligt, den kommer att behövas. Men slutresultatet blir premium, förutsatt att byggaren vet vad den sysslar med :)
nja. kan bli för många också. högst fyra
 
Ett tak som enbart håller i 25 år är fusk om jag får bestämma. Merkostnaden för att bygga ett tak som håller i 100 år borde inte vara jättestor.
 
S
pelpet skrev:
Ett tak som enbart håller i 25 år är fusk om jag får bestämma. Merkostnaden för att bygga ett tak som håller i 100 år borde inte vara jättestor.
jaha hur skulla man göra då?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Mitt tak har inte underlagspapp utan det har behandlade masonitskivor typ, det ser ut som nytt fortfarande efter typ 30 år, det finns ett ställe som är rätt så fuktangripet, dock är det pga. dålig plåthuv.

Jag tror inte att det är en dålig lösning, det är bara inte standardlösningen. Det är ju inte meningen att det ska rinna mängder med vatten där iallafall.
 
S
pelpet skrev:
Jag vet inte exakt, men här är en ide.

[länk]

Sedan skulle man kunna tänka sig att man använder tjockare takpapp, tryckimpregnerad läkt, rostfri skruv av grövre dimension och 0,8 eller 1mm plåt istället för 0,5 eller 0,6 mm plåt.
för många steg som kan gå snett där
en kraftigare plåt så att det drar mera i infästningar?
enda sättet är underhåll och underhåll och åter underhåll.
 
Redigerat av moderator:
100 års livslängd är ju inte samma sak som 100 år utan underhåll. Det som känna fånigt är att behöva byta så centrala delar av ett tak att man mer eller mindre måste bygga om hela taket efter 30 år.
 
Mitt tak är byggt enligt den vanliga modellen med råspont och papp och pannor. Taket fyller 36 år nu och det finns inte ett fukt någonstans. Ser helt nytt ut på vinden än :)
 
Detta är inte okej, det sitter ett takfönster med provisoriska plastskydd, gissa om fukten redan har satt sig i konstruktionen. Det är inte meningen att man skall lägga ytskikt på ett genomblött tak, vare sig det är papper, duk eller något annat oljehärdat underlag, det borde nästan vem som helst förstå!
Lite fuktigt är nästan okej, men blöta tak! Ogilla!
Sedan en sak till när jag är lite "morgonsur", prefabhus är på tok för dyra, konceptet var att bygga hus året om under bra klimatförhållanden till ett billigare pris, det borde kunderna som köpt och vet vad slutnotan hamnat på kunna svara.
Prefab skall vara ett billigare alternativ, men så är inte fallet, med det menar jag att producenterna tar ut alldeles för mycket för vad de levererar, men det är inget fel bara de som betalar vet om det. Det finns de som inte bygger prisvärda lösvirkeshus heller!
 
Nils82 skrev:
Ett knippe ritningar, ett antal snickare samt en hög med virke i olika dimensioner som efter diverse handpåläggning till sist blir ett hus eller motsvarande. Det vill säga, ett hantverk.
Vi bygger alltid våra hus i lösvirke vi får ett lass virke två till tre dagar senare ligger alla väggar klara på plattan , ja vi bygger egna väggblock runt 15 - 20 brukar det bli beror på storlek på hus .
Många husfirmor bygger på samma sätt fast i en fabrik .
 
Ahlin skrev:
Om man ska bygga lösvirke ska man dock inte underskatta arbetsinsatsen. Det är lätt att ta på sig för mycket arbete själv. Ett tips är att ha mycket arbetskraft tillgängligt, den kommer att behövas. Men slutresultatet blir premium, förutsatt att byggaren vet vad den sysslar med :)
Vi är två till tre man på stommen . Vad menas med mycket arbetskraft .
Ett hus är absolut inte mer premium bara för att det byggs i lösvirke .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.