tommib
Om du beskriver lite mer i detalj vad som är fel, gärna med skärmdumpar, så kan jag försöka hjälpa dig.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
tommib skrev:
Om du beskriver lite mer i detalj vad som är fel, gärna med skärmdumpar, så kan jag försöka hjälpa dig.
Grymt :)

Jag har Windows 7 /64

Ardurino Uno r3.

Laddat ner och packat upp mjukvaran till Uno till c/Arduino/ ( version 1,6 något ) via Arduino.cc

Kopplar in Uno med USB och Windows säger att det finns en okänd enhet

Går in och försöker uppdatera drivrutiner, går in på den nerladdade mjukvaran och väljer " driver " och får svaret direkt att drivrutiner saknas.

Funderar på om det har något med säkerhetsinställningar att göra :/

Skärmdumpar kommer strax :)
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma svar oavsett om man väljer drivers eller USB drivers ( hoppar in i mappen )
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske hände något nu.. :)

Nu ska jag bara försöka verifiera att datorn och Uno snackar med varann :)
 
tommib
Kolla följande saker:

Vilket chip är det på din Arduino?
I orginal är USB-interfacet ett FTDI-chip i de tidiga versionerna och en Atmega 8U2 i de senare. Eftersom du skriver UNO R3 så borde det vara det senare. I många kloner är det dock ett CH340. Tittar jag på din bild tidigare i tråden ser det ut att vara ett CH340 då en Atmega 8U2 är fyrkantig medans din är avlång. Det är alltså chippet bredvid kristallen och USB-porten, inte det som sitter i mitten (det är själva Atmega328). Sök på drivisar till det chippet så kanske det går bättre.

Vad för port sitter den i?
En av mina arduinokloner gillar inte att pl påkopplad på USB3 (med just ovan nämnda chip). Vet inte varför men det kanske har med signaltiming att göra. Om du har USB2-portar, prova med en av dem istället. Om du inte har det, prova att koppla mellan en gammal USB2-hub. Jag har min kopplad till skärmens inbyggda USB-hub.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
tommib skrev:
Kolla följande saker:

Vilket chip är det på din Arduino?
I orginal är USB-interfacet ett FTDI-chip i de tidiga versionerna och en Atmega 8U2 i de senare. Eftersom du skriver UNO R3 så borde det vara det senare. I många kloner är det dock ett CH340. Tittar jag på din bild tidigare i tråden ser det ut att vara ett CH340 då en Atmega 8U2 är fyrkantig medans din är avlång. Det är alltså chippet bredvid kristallen och USB-porten, inte det som sitter i mitten (det är själva Atmega328). Sök på drivisar till det chippet så kanske det går bättre.

Vad för port sitter den i?
En av mina arduinokloner gillar inte att pl påkopplad på USB3 (med just ovan nämnda chip). Vet inte varför men det kanske har med signaltiming att göra. Om du har USB2-portar, prova med en av dem istället. Om du inte har det, prova att koppla mellan en gammal USB2-hub. Jag har min kopplad till skärmens inbyggda USB-hub.
Det står CH3400 på den svarta lilla grejen

Edit

Hur ser jag om det är USB 3?

Kollade egenskaper på enhetslistan och då kallas USB för 3400 series chipset family USB enhanced host controllers -3b3c
 
Redigerat:
tommib
Googla CH340 driver. Du får upp massa träffar. Jag vågar inte rekommendera någon av dem då jag inte vet hur det ser ut med eventuella virus och liknande. Själv kör jag Linux, då installerar den sig av sig själv utan problem.

Detta är anledningen till att den inte funkar med arduinos medföljande drivisar, de är helt enkelt till för Atmega 8U2 i detta fall.

Som sagt gillar min arduinoklon inte heller USB3 så prova med en USB2-port om du har en...

Edit: Det här ska vara tillverkarens sida enligt Internet. http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html
Använd på egen risk och se till att ev virusprogram är uppdaterade.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
tommib
Hur går det? Fick du till det?
Om det är USB3 ser du på manualen till moderkortet/datorn. Kommer inte ihåg längre hur man kollar i windows enhetshanterare, det var något år sen jag gick över helt till Linux. En vanlig indikator brukar vara att den lilla tungan i kontakten är blå istället för svart. Det kan också stå något i stil med SS eller SuperSpeed.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det verkar funka :) :) :)

Laddade precis upp blinkprogrammet :)

Du är så in i helvete grym ( ursäkta språket ) (y)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
D09
Lite kul att det är så tydligt uppmärkt på bordet så det är bara att läsa programmeringen och vilken kabel som ska vart trots att man är helt bakom när det gäller el och sånt kul som man missat under livet ;)
 
tommib
Grattis. Välkommen till en värld som kommer äta upp din fritid ;)
Det är tur att jag har ett jobb, hus och barn att sköta, annars skulle jag få lägga all min vakna tid på att pilla med sånt här, så kul är det :)

Ett tips på vägen om du ska börja labba med RFID är att den läsare du har troligen är 3V3 (om det är den på bilden) vilket gör att du måste vara försiktig med hur du kopplar den. Jag har inte vågat testa direkt mot arduinon utan har en nivåomvandlare mellan den och arduinon. Det finns en hel del sådana fallgropar som man måste vara uppmärksam på. Just skillnaden mellan 3V3 och 5V är en stor, som också är väl beskriven på Arduinos hemsida.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ha ha jag kommer nog ha sönder något innan midnatt ;)

Har gett mig på displayen nu.. Mest frustrerad över att pinnarna inte fastnar utan åker ur direkt ha ha

Får bli att komplettera upp kitet med lite grejor ;)

T ex kablage och modulbord så grejorna ligger still när jag fumlar he he
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.