S
Nils82 skrev:
Ja, precis........vad tror du själv. Är Myresjöhus ett "premium alternativ"?
blockhus är alltid billighetsvalet.
jag vet efter varje hus som ett sådant företag smäller upp snabbt.
kommer byggföretagen som tar försäkringsjobb att få jobb efter några år
 
  • Gilla
bYkICr och 1 till
  • Laddar…
Kan Myresjöhus sälja enkla lösningar till högt pris är det bara att gratulera Myresjöhus.Personligen har jag svårt för deras generalskarvar i takfotsinklädnaden, takpannor som inte ligger an, 16mm bottenbräda vid lockpanel, fuskputsfasader på frigolit.
Jag är möjligen yrkesskadad kunder i allmänhet ser inte eller bry sig inte.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Yrkesskador av den graden är svåra att bota... Har oxå fått den diagnosen av ett antal personer :|
 
Mats Lj skrev:
Impregnerad plywood med omlott skarv har Myresjöhus haft väldigt länge. Det resulterar i att det blir en bula på taket vid varje skivskarv något som en snickare som jobbar yrkesmässigt inte godkänner lika lite som deras täckbräda vid blockskarvar när det är liggande panel.Man får vad man betalar för.
Detta stämmer inte då dom kör med 2 olika dimensioner på läkten. 45x45 på en lagers och vid 2 lager plyfa kör dom med 34x70 så skillnaden blir bara 1 millimeter i tjocklek och syns inte. Detta syns klart och tydligt på bilderna.
Sedan är som någon annan påpekade takfoten inte färdig utan det saknas reglar och en special bockad takfotsplåt som ska dit innan allt är färdigt så att nedersta pannraden inte dippar ner.
Visst är deras alternativ sämre än råspont och papp men betydligt bättre än några andra tillverkares alternativ med antingen plast eller masonite som undertak. Sedan har dom råspont och papp som tillval om jag inte mina helt galet.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Bula på taket uppstår vid den horisontella skivskarven.
 
Ahlin skrev:
Visst finns alt. lösningar, men det är korkat att säga att nån annan erfarenheter är korkade :banghead:
Det var inte riktigt det jag menade, eller rättare sagt så var det inte alls det jag skrev. Utan det var:
Kan vara lite korkat ibland att uttala sig tvärsäkert om sånt som man inte vet något om...

Det som är lite problematiskt ibland är att folk uttalar sig tvärsäkert om saker utan att veta något om saken ifråga (tyvärr ganska vanligt förekommande allmänt). I min värld finns det inte så mycket som är tvärsäkert eller svart/vitt och jag undviker att uttala mig om saker som jag inte har kunskap om.

Sen kan man väl få "tycka" i allmänhet även om man inte har full koll på allt, annars skulle det bli lite trist på ett forum.

Har själv byggt Myresjöhus och gillade taksystemet, men har också byggt tak med masonite, råspont+papp, armerad plastfolie och duk som undertak. Alla fungerar om de görs på rätt sätt till rätt hus.

PS. då jag byggde mitt Myresjöhus så lades inte skivorna omlott utan det spikades en skarvremsa med tätningslist över skivskarvarna så taket var spikrakt.
 
Mats Lj skrev:
Bula på taket uppstår vid den horisontella skivskarven.
Tänkte oxå på hur dom skarvar på den ledden...
 
Autodidak1 skrev:
Det var inte riktigt det jag menade, eller rättare sagt så var det inte alls det jag skrev. Utan det var:
Kan vara lite korkat ibland att uttala sig tvärsäkert om sånt som man inte vet något om...

Det som är lite problematiskt ibland är att folk uttalar sig tvärsäkert om saker utan att veta något om saken ifråga (tyvärr ganska vanligt förekommande allmänt). I min värld finns det inte så mycket som är tvärsäkert eller svart/vitt och jag undviker att uttala mig om saker som jag inte har kunskap om.

Sen kan man väl få "tycka" i allmänhet även om man inte har full koll på allt, annars skulle det bli lite trist på ett forum.

Har själv byggt Myresjöhus och gillade taksystemet, men har också byggt tak med masonite, råspont+papp, armerad plastfolie och duk som undertak. Alla fungerar om de görs på rätt sätt till rätt hus.

PS. då jag byggde mitt Myresjöhus så lades inte skivorna omlott utan det spikades en skarvremsa med tätningslist över skivskarvarna så taket var spikrakt.
Låter som ett bombsäkert alternativ då det kommer till vattnets kappilärsugande effekt efter 15-20 år.
 
Jamen det var ju just det frågan gällde, vad den gängse uppfattningen om Myresjöhus är? Mitt egna tyckande ger jag inte så mycket för just nu för jag har inte så mycket att underbygga det med. Men det som framkommer här i tråden ger ju inte direkt intrycket av "premium".
 
Premium shit....kanske?
 
Lösvirke är premium ;)
 
Absolut Ramnemark. Dit jag ville komma i denna tråd!
 
Att taket blir plant skulle jag kräva som kund, likaså att det är tätt. Tyvärr är det ena inte detsamma som det andra. Jag blir alltid tveksam när det går fort och bolag ska tjäna cash. Jag vill att det ska vara tätt och plant fortfarande om 20år. Tänkte bo kvar i mitt hus då oxå. Vill inte lägga nåt brunt i min egen brevlåda om jag kan undvika det från början. Mitt tips är att betala extra för den beprövade lösningen med papp o pannor. Men det är ju bara min åsikt/erfarenhet.
 
Föreslår att man kallar lösvirkesbygge för platsbyggt .andelen virke minskar hela tiden vid nybyggen.
 
Ramnemark skrev:
Lösvirke är premium ;)
Vad menas exakt med ett lösvirkes hus 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.