Det beror lite på lerans beskaffenhet. Ska du få en bra och lättskött gräsmatta får inte jorden vara allt för kompakt. I vilket fall som helst är det en bra idé att lätta upp leran med sand som du fräser ned. Då får du en lite luftigare och torrare miljö som gräset trivs i, men som mossan hatar. Stora stenar måste du ta bort, i alla fall om de är ytligare än 10 cm eller nåt i den stilen. Annars torkar gräset bort så fort det blir en torrperiod. Småstenar har ingen betydelse.

Gräs växer dock på de flesta underlag, så i slutänden handlar det om hur pedantiskt du vill vara. En paradgräsmatta, modell golfgreen, kräver massor av skötsel och det gör även en gräsmassa på dåligt underlag. Lägg dig någonstans mitt emellan, och du får en ok gräsmatta som klarar sig med rimlig arbetsinsats.

Ett tips (som inte alla håller med om) är också att inte klippa för kort. Själv håller jag min gräsmatta på 60-70 mm. Det gör att den har mycket grönt som kan samla krafter. Den klarar torrperioder och orkar konkurrera ut ogräset. Enda gången jag klipper kortare är på våren på vissa maskrostäta delar.
 
Ett litet tillägg till Perf som jag i det hela tycker har täckt in det mesta.
Satsa tid på att kratta bort även småsten, jag har själv tillbringat ett par timmar idag med att sprida mulljord och kratta bort sten. Stenarna förstår nämligen knivarna i cylinderklipparen om de åker in.
Jag har en Gardena med beröringsfria skär. Den förra som jag skickade var 15 år gammal och hade fått sig en överdos av sten eftersom jag hade varit lite väl oförsiktig.
 
Om du istället väljer en luftkuddeklippare får du samma resultat som perf skriver ovan dvs det går inte att klippa gräset alltför kort. Luftkuddeklipparen är således inte heller lika känslig för småsten i gräsmattan eftersom den jobbar 'ovanför'. Detta om du alltså vill småfuska vid anläggningen av en gräsmatta  ;).

Det finns flera fördelar med luftkuddegräsklippare. Den slår sönder grässtråna i fler delar (det går alltså inte att kratta upp det nyslagna gräset) och detta fördelas jämnt över gräsmattan och fungerar som naturlig gödning. Dessutom blir inte mattan lika känslig för sommartorkan precis som perf skriverl. Jag själv hade underbar gräsmatta de två säsonger jag hade luftkudden.

Hm ... spridningseffekten när det gäller maskrosblommorna blir dessutom maximal   ;D ;D ;D
 
Jag har aldrig haft problem med småsten som kommer upp i gräsklipparen, och då har jag ändå flera tusen kvadratmeter i varierande skick. (Det tar cirka 3.5 timmar att klippa hela gräsmattan). Men i vår lera så blir det inga lösa stenar liggande, de trycks ned i leran, och dessutom gissar jag att min klipphöjd minskar problemet. Däremot har jag vid ett antal tillfällen kört sönder klipparen på lite större stenar, men då har det handlat om tvärstopp.
 
Lera bör blandas med GROV sand. tar du för fin sand blir det rena betongen. 0-8 eller 4-8 skulle jag villja ha i lera. Låt småsten under centimetern vara. De luckrar bara leran
 
mats_o skrev:
Lera bör blandas med GROV sand. tar du för fin sand blir det rena betongen. 0-8 eller 4-8 skulle jag villja ha i lera. Låt småsten under centimetern vara. De luckrar bara leran
Håller fullständigt med. Själv använder jag 4-8 för att lätta upp leran i rabatter och trädgårsdland. Men blandar man i tillräckligt mycket sand så blir det inte kompakt, men då får man ha i så mycket att det blir sandjord av det, och då pratar vi säkert om 50/50.

För några år sedan skulle jag jämna ut en gammal åkerkant där jag skulle så gräs, och eftersom högen med matjord började ta slut, så tog jag fram betongblandare och blandade matjord (finharpad), sand (0-2) och kross (4-8) i lika delar. Det tog en helg, men det blev ett perfekt underlag för gräset. Nackdelen med att blanda i för mycket sand är dock att gräset blir känsligt för uttorkning, så därför är det bäst att hålla sig till den här årstiden när vattningen brukar sköta sig av sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.