Har ett vägguttag som behöver skruvas fast på väggen (sitter lite löst just nu). Problemet är att skruven är helt utnött så det går inte att använda sig varken av skruvmejsel eller skruvdragare för att få ut skruven och ersätta den med en ny.

Någon som har tips på om hur jag kan få ut skruven?

ScreenShot00516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1) Köp nytt vägguttag
2) Bryt strömmen
3) Ta hammaren och slå sönder plasten runtom
4) Skruva bort uttaget och byt!
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Borra bort skallen, givetvis med bruten ström.
 
Prova att lägga ett brett gummiband mellan skruv och skruvmejsel
 
Försök med spår- eller torxbits i lagom storlek.
 
testade gummiband tricket men det fungerade inte. Finns det inga verktyg som är just gjorda för att få ut skruvar som är utnötta?
 
C
Plocka fram torxbitsen du. Även om de inte är gjorda för det ändamålet så skulle de kunna vara det.
 
Y
annan metod vore att offra en liten rakspårsmejsel som bara är lite lite större än trasiga kryss-hålet. sikta den mot centrum, slå till mejseln med hammaren så kan jag greppa tillräckligt.

Men kan ju varit någon innan som tvingat i en felaktig skruv så den sitter som faen och då hade jag nog också borrat bort skallen.
 
Det finns ett verktyg som jag tror kallas skruvutdragare. Ser ut som en gängad kon i ena änden och sexkantig i andra. När man har det så ska man borra ett litet hål i skruven för att få i konen. Det finns på biltema i alla fall.
 
Borra ur skruven, annars knäck locket med hammare och sätt dit ett nytt uttag.
 
Håll inte på och lägg en massa energi på att "plocka bort" kåpan, du måste ju i alla fall ha ett nytt uttag så slå/såga/ skär sönder det och sätt dit ett nytt.
 
Y
Risken med att börja spräcka locket med våld är att man skadar tapet/färg på väggen så det är ju inte fel att få bort skruven på normalt vis.
 
Man kan ju ta en rejäl tång, t.ex. en hovtång och "klippa" sönder plasten också. Kan tänka mig att tapeten blir mer skonad så.
 
Sätt en mejsel på den skadade skruven och knacka till med hammaren, då spricker plasten i botten på uttaget och man kan plocka bort "skalet".
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.