Jag har fått en offert på tapetsering som jag tycker är orimligt hög. Det är tre rum som ska tapetseras, samt tak ska målas och dörrposter likaså. Jag satte kaffet i halsen när sambon presenterade offerten:

Ingående i offerten:
Spackling, slipning och tapetsering av väggar.
Målning av tak.
Målning av dörrposter.
Materialkostnad inkl. moms:
7000,00
Exkl tapeter.
Arbetskostnad inkl. moms:
40000,00
Preliminär skattereduktion för husarbeten 50% av
40000,00 - 20000,00 = 20000,00
Summa att betala:
27000,00 inkl. moms

Är det någon som har en uppfattning om en rimlig kostnad för detta?

:confused:
 
Känns som ett arbete man tar på löpande räkning. Om inte väggarna är i ett bedrövligt skick så tar det där arbetet 3-4 dagar.(för mig som är lekman)
 
Hur ser väggarna ut idag? Dvs. hur mycket förarbete innebär det innan man kan sätta på de nya tapeterna?
 
Det är en fri marknad så en rimlig kostnad är det pris som ni kan komma överens om.

För att avgöra vad som kan tyckas vara rimligt fick jag lära mig av en hantverkare att man kan räkna hur många timmar det motsvarar.

Så om vi tar 40000:- och dividerar med en antagen timkostnad på 550:- så innebär det 80 mantimmar, dvs de ska ha två gubbar ståendes hos dig 8 timmar per dag i 5 dagar och det känns tveksamt att de kommer ha.
Men beroende på hur väggarna ser ut idag så kanske de inte är helt fel ute.
 
Redigerat:
nikasp
Låter spontant dyrt. Vi betalar 15 efter ROT för nerslipning av tapetskarvar (alla väggar = många skarvar), spackling och målning av hall, korridor, vardagsrum och två sovrum. Han var här ett antal timmar varje dag mån-fre och hade andra jobb på gång samtidigt. En morgon när jag mötte honom hade han kört från 04:30 på annat ställe. Svårt att jämföra för vi målade inte snickerier eller tak som redan var klara.
 
Ta in 4-5 offerter........först då för du en bra uppfattning om dyrt eller icke dyrt.
 
Gå in på bauhaus hemsida o kolla deras montageservicepriser. Allt redovisas på ett enkelt sätt.
 
Där jag bor har målare betydligt lägre timpris än snickare. Så, ja. Det var lite dyrt. Ta det löpande. Speciellt nu när du har materialet specat. Fast tar han det löpande vill han nog ha mer vinst på materialet skulle jag tro. Karuseller och gungor du vet.
 
Vi betalade 5000:- för ett rum, bredspackling av alla väggar, målning tak samt tapetsering med mönsterpass...dock 5-6 år sen
( Spackel ingick i priset )
 
Låter väldigt dyrt för en omtapetsering, precis som PG Lindgren säger så har hantverkaren räknat med runt 80 timmar. Jag vet inte hur stora rummen är och inte heller vilken typ tapet ni har valt men vi kan räkna högt med 8 timmar per rum för en riktigt krånglig tapet. Att det ska ta 56 timmar för alla förbehandlingar och strykningar av tak och snickerier är helt orimligt.
 
Känns som ytterligare ett exempel på den långvariga effekten av ROT.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Detta torde vara ett resultat av ROT eländet. Enda vinnare av Roteländet är dessa sk hantverkare som inte existerat annars. Priset du betalat efter "sponsringen" från oss alla är det som borde varit utgångspris!
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 4 till
  • Laddar…
Beror ju helt på vad det är för tak, skick på dörrposter, skick på väggar.
Vad du gör med fast pris är att köpa dig en försäkring. De gamla tapeterna kan börja lossna och måste rivas ner helt, taken kan visa sig behöva tvättas osv osv.
Spontant låter 27000kr som en helt rimlig investering för att få i princip tre helt nya rum.
 
Jag förstår inte att folk fortfarande skriver och frågar om offertpriser med bara EN offert. Hantverkaren har varit där, det har ingen av alla som skriver svar,så man kan inte säga att en sådan offert är dyr eller inte. Ta alltid in minst 3 offerter och jämför, för svaren man får i forumet utan fler offerter är inget att lita på. Sen skiljer det sig som f*an var i landet renoveringen ska ske, billigare i en liten by kontra Stockholm....
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Ett tips ifrån mig och som jag använt mig av många gånger och precis nyligen för utbyggnation på vår sommarstuga.
Gå in på: Bra byggare, skriv in vad du vill ska göras och se hur många företag som svarar, ta hem dom för en titt och en chans att kunna ge en offert, om flera företag säger ungefär samma pris så är det nog det som gäller, säger någon ett pris som är alldeles för bra för att vara sant ska du nog dra öronen åt dig och skippa den för man ska vara helt införstådd med att det är inte billigt att anlita hantverkare och det billigaste du kan komma undan med är att utföra arbetet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.