Har tänkt att installera vattenburna element på övervåningen i vårat älvsbyhus. E lite "lost" när det gäller storlek,märken å priser. Kanske nån kan ge lite tips. Har takkupa. :)
 
Någon :-/
 
G
Hej :)Kolla med www.rinkabyror.se.
Köpte våra där.Snabb lev.
Kollade Bauhaus i Västerås,men deras är rätt så klumpiga.
Köpte 6st 2 kammars element + termostater och koppel.Snabb lev.
 
Man tackar ;D
 
Hado,

dimensionering kan vara lite klurigt och om du letar runt lite på forumet så hittar du många olika åsikter om detta. Jag är i samma sits som du och skall precis beställa radiatorer (håller precis på med rördragning...) och tänker lite så här:

På nedre våningen har Älvsbyhus dimensionerat för ca 50w/kvm (åtminstone i vårt Höner) och om man pratar med rörisar så tycker de ca 50-75w/kvm för nybyggen. Bra isolering etc. gör att jag tänker dimensionera för ca 50w/kvm, ev. något mindre då värmen stiger uppåt. Tilläggas bör att detta gäller för Sthlmstrakten.

När du bestämt hur många w du behöver i varje rum så är det ju bara att tänka på design och kallras (bra om radiatorerna sitter mitt under fönster).

Om man tittar på olika radiatorer så skiljer effekten i watt väldigt lite mellan de olika märkena så jag tror att det är en smaksak egentligen vilken sort du väljer. Du skall för övrigt titta på effekten vid 55/45 som oftast står angiven i tabeller från radiatortillverkarna.

Hoppas att svaret inte var för basic utan förhoppningsvis kan du använda något.

Gott nytt år!

Yamma
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Hej

Jag har en övervåning i min smålandsvilla som jag skall köpa in radiatorer/rör till. Jag har ett rum på varje gavel - Det ena ca 10 kvm och det andra 16 kvm. I mitten har jag ett öppet utrymme på ca 20 kvadrat. Någon som kan hjälpa mig vilka radiatorer på www.rinkabyror.se jag skall välja? Jag vill ha kompaktradiatorer. Ett större i mittenrummet och mindre i de två andra rummen

Rör till vattnet är i dagsläget förberedda upp. (från Nibe värmepump)

Ge mig gärna tips på rör jag kan dra också - vill helst ha lättböjliga rör

 
Hej!
Tycker du ska ta till i överkant,ju lägre temp du kan shunta ut och ändå behålla önskad rumstemp desto bättre(billigare).Har du funderat ngt på fläktkonvektor?tänkte då främst på hallen?
Vad har du för uppvärmning? har du bergvärme så hade jag absolut tagit till i överkant.
Det optimala måste ju vara golvvärme med små deskreta raddar vid fönstren..
Ps:fläktkonvektorena kan användas som klimatanläggning förutsatt att du har en borra då.och så skall man helst ha en jättefläktkonvektor så man kan köra den på lägsta hastigheten, då hörs den inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.