RilleRock
barfotalasse skrev:
Gillar den länken, DMOL! Alltså inte dyrare uppkoppling med paradox inkl. visslor och trumpeter per månad än något annat hemlarm.

Är det någon som har koll på vad det kostar med två larmaktiverade 'riktiga' övervakningskameror till larmcentral? När jag kollade larm blev det ganska dyrt men har väl ändrats. Man får ju mer prestanda för sina kronor för varje dag som går...
Det beror på larmcentral och vilken tjänst du knyter till den.
Men 120-150kr/månad per kamera få du i runda slängor räkna med.
Sen brukar de ha plattformar som bara tar emot vissa fabrikat.
Vill man vara säker så är det Axis som gäller.
 
Men 120-150kr/månad per kamera få du i runda slängar räkna med.
En nätt liten extrakostnad ovanpå kostnaden för larmövervakning. Något att tänka på innan man börjar fundera över separata kameror alltså.
 
RilleRock
barfotalasse skrev:
En nätt liten extrakostnad ovanpå kostnaden för larmövervakning. Något att tänka på innan man börjar fundera över separata kameror alltså.
Dessa tjänster tillämpas oftast som en "virtuell" väktare som är på dygnet runt med PTZ kameror inställda med speciella guardtours så de sweper över en större yta enligt inställda värden.
Även väldigt vanligt att koppla värmekameror (då de inte kräver tillstånd) till dessa tjänster på tex byggarbetsplatser där operatören i tidigt skede kan se om det är ett djur eller människa som beträder platsen och kan isåfall skicka väktare.
Alternativt informera att förövaren är iaktagen och skall lämna platsen.

Beroende på kamerans prestanda så finns det mycket avancerad mjukvara att trycka in i den så den kan analysera och larma endast efter vissa mönster tex om en person kommer in ett rum från fel håll eller texgår frånbil till bil i ett garage.
Utvecklingen på dessa mjukvaror är imponerande.

Men i ett hem så skulle inte jag betala de pengarna för denna tjänst utan istället ordna ett ok inbrottslarm och en standalone cctv-anläggning med 3-4 kameror (via ebay, ali), lokal lagring samt app för att kunna komma åt kamerorna i realtid.
 
Synology, mkt ner tid. Dvs kameror som går offline och man får starta om manuellt. Då har jag ändå en av synologys större maskiner 1813+ 8 bay.

Deras system är smutt men instabilt och tyvärr mest ploj.

Läser man på deras forum verkar tyvärr vara så för de allra flesta.
 
harry73 skrev:
Jag tycker att det är ett obehagligt inlägg där FLR slår sig för bröstet för att han var en hederlig svensk kriminell med de rätta kontakter och kommer med massor med påståenden om balter och tiggare.

Kan vara att han har bra erfarenhet av larmsystem men det akulle då vara bra råd med dålig eftersmak :thumbdown:
Så tramsigt inlägg.

Ser du några felaktigheter eller är du bara svenskt pk?

Sanningar svider?

Jag försöker bidraga i tråden, ser inte att du gör det?
 
Risken med trådlösa larm är inte att nån knäcker krypteringen, det är ett en störsändare slår ut larmet.

Trådlösa detektorer ligger ju inte och sänder hela tiden utan sänder larm till centralenheten när de utlöses. En störsändare gör att centralenheten aldrig nås av larmet.

Nu har larmen såklart en funktion där detektorerna regelbundet sänder "Hej, jag mår bra" till centralenheten och det blir larm om ett sånt meddelande uteblir. Men vissa larm verkar bara sända sånt var tredje timme, vilket då innebär att tjuvarna har i genomsnitt 1,5 timme på sig innan larmet går.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjuvarnas-nya-metod-gor-dyra-larm-vardelosa/

Den artikeln handlar visserligen om störsändare som slår ut GSM-nätet, men det går alltså även att slå ut kommunikationen mellan detektorer och centralenhet. På nåt forum läste jag om nån radioamatör som testat det på sina föräldrars larm (de flesta larm använder frekvensband där radioamatörer faktiskt får sända).
 
Det där gäller nog lite äldre prylar än NEO. Du får ju först veta vilka frekvenser den hoppar på så du inte missar att störa ut en.... Sen så känner väl NEO av om den blir utstörd och drar larmet.....

Nä endast GSM ut är rätt korkat de är superlätt att köpa en GSM störare.

Minst tre olika vägar ut tycker jag.
 
En störsändare är oftast en bredbanding sändare som sänder ut rent brus, en mottagare kan i princip inte skilja en medveten störsändning från en dåligt avstörd moped som åker förbi.
 
Efter DMOLs inlägg om Paradox har jag lagt ner en hel del tid på att läsa på om deras larm EVOHD. Det känns som ett väldigt modernt larm med väldigt hög kvalitet. Är det någon annan som har erfarenhet av Evohd?
 
Är det någon som kan rekommendera någon CCTV lösning (paket) med inspelning? Då det känns om många kör med nätverkskameror och NAS vilket känns väldigt instabilt.
 
D
Det är nog mjukvaran som är instabil i sådana fall. Fördelen med en sådan serverlösning är de erbjuder ofta bra nätverkstjänster
Men du kan ju titta på en traditionell NVR också, typ Hikvision som du kopplar nätverkskameror. Traditionella CCTV-kameror har väl rätt kass upplösning och lite mer svårhanterlig inspelning etc.
 
Nerre skrev:
En störsändare är oftast en bredbanding sändare som sänder ut rent brus, en mottagare kan i princip inte skilja en medveten störsändning från en dåligt avstörd moped som åker förbi.
En störsändare som slår ut alla frekvenser och är kraftig nog är j*vligt dyr och stor.

Jag råkar ha några som tar en del band och dessa grejer är inte så lätta att komma över.
 
lillbossen83 skrev:
Är det någon som kan rekommendera någon CCTV lösning (paket) med inspelning? Då det känns om många kör med nätverkskameror och NAS vilket känns väldigt instabilt.
CCTV är forntid och skräp iaf det på aliexpress och de flesta svenska handlare gillar ju att importera dessa och lägga på 100% och sälja.

Tycker du ska PMa mig så ska du få bra förslag.
 
RilleRock
FLR skrev:
CCTV är forntid och skräp iaf det på aliexpress
Och det baserar du på att du under några års tid labbat med billiga kameror av olika sort och sedan skyller på att milestone har dålig kvalite och stabiltet?
Smått nyfiken angående ditt resonemang.

Det finns mycket billigt skit på ali om man väljer det sen finns där även riktigt riktigt bra produkter om man vet hur man tolkar ip-kamerornas specifikationer.

Billiga ip-kameror med en tivelaktig nätverkslösning (ej milestone) är väl klart det inte blir en bra lösning i längden om man eftersträvar kvalitet och stabiltet.
Men för det behöver man inte lägga pengar som ett minde företag för att få en hållbar produkt.
 
tommib
FLR skrev:
Så tramsigt inlägg.

Ser du några felaktigheter eller är du bara svenskt pk?

Sanningar svider?

Jag försöker bidraga i tråden, ser inte att du gör det?
Jag ser massor av felaktigheter, som t.ex. rasism, bristfälliga kunskaper om inbrottsstatistik, bristfälliga kunskaper om våldsbrottstatistik, skryt om kriminella kontakter och hur skönt det skulle kännas att få en annan människa att känna skräck. Planer på att misshandla ev inbrottstjuvar (skärp dig, du vet vad du menade med basebollträt), det framgår med all önskvärd tydlighet ur ditt andra inlägg. Din världsbild är helt enkelt inte realistisk. Vakna med rakblad mot halsen...... please...... hur många sådana brott har inträffat i Sverige i år? Senaste 10 åren?

Att som du lägga 100kkr på larm och kameror kanske känns bra i ditt paranoida sinne men för en normal person är det totalt meningslöst om man inte har värdefull konst eller förvarar stora mängder kontanter/guld/annat liknande hemma och har det som krav från försäkringsbolaget.

Ang de övriga kommentarerna om att störsändare är svåra/stora/dyra så stämmer det inte. Detta diskuterades i en annan tråd... Här är ett exempel. Vilka frekvensband larmen hoppar på är inte så svårt att ta reda på då detta är de så kallade ISM-banden eller andra band som publiceras av PTS. Att det är bra med kommunikationsvägar är ju klart men tre vägar ut? I en villainstallation? Visst, om din villa har en vapenkassun i källaren, annars är det rätt orealistiskt. För övrigt så löser man monitoreringsbehovet annorlunda på ett sådant objekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.