Obs TS har inte sagt att han har en Contura kamin, jag bara länkade till den manualen som ett exempel.
 
Just nu står det en gammal kamin där, men planen är som sagt en ny modern kamin med uteluftanslutning eftersom vi har mekanisk ventilation och kaminen står alldeles mot en yttervägg (typ 30 cm in i rummet). Får också tacka för alla svaren :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag har inga spjäll, varken på tilluft-röret, i kaminen, eller på skorstenen.
Och har inte märkt några nackdelar med detta.
Vi pratar om så små effekter, så det är inte säkert att man märker av dem även om de finns där. Man kan vända på frågan också. Har du märkt av några fördelar med att ha tilluften utifrån? Jag tänker mig följande scenario: Kall luft kommer in i kaminen utifrån och värms genom kaminens väggar av rumsluften. Därigenom skapas ett självdrag av kall luft utifrån genom kaminen och ut genom skorstenen som kyler rummet något. Om man skulle vara bekymrad över det kan man som du föreslår isolera kaminen. Eller så kan man stänga ett spjäll.

Dit jag vill komma är att man inte skall se tilluft utifrån som ett sätt att göra kaminen effektivare utan som ett sätt att få den att inte störa det mekaniska ventilationssystemet. Många tycks tro att det rör sig om en stor ekonomisk vinst att ta tilluften utifrån, och jag har aldrig sett en undersökning som stöder det. Dessutom talar det emot min uppfattning om hur kaminer fungerar.
 
Min erfarenhet är att det mera är att ventilationen inte skall störa kaminen. Det kan vara nästintill omöjligt att tända en kamin om man har FTX. Man får hålla på och öppna fönster osv.
 
Hur påverkas den mekaniska ventilationen av köksfläkt, badrumsfläkt etc?
 
Har man mekanisk ventilation så har man inte badrumsfläkt...(eller en badrumsfläkt är en mekanisk ventilation i sig men om man avser central mekanisk ventilation) Ibland sköts köksfläkten också genom den mekaniska ventilationen men kan också vara oberoende. Köksfläkten går så korta stunder att den knappast påverkar i det stora hela.

Sedan tror jag iofs inte att en kamin stör ventilationssystemet i någon signifikant omfattning heller.
 
Tillverkare av kaminer brukar ofta specificera max 25 m³/h som behov av förbränningsluft. En snabbkoll på http://www.pricerunner.se/cl/21/Koeksflaektar ger att mellan 150 och 850 m³/h är ganska vanliga flöden. Tittar man då på extremfallet så drar köksfläkten ut lika mycket luft på 5 minuter som kaminen gör på tre timmar. Eller i andra extremen motsvarar 5 minuter köksfläkt en halvtimmes eldning. Man skall inte överdriva betydelsen av tilluft utifrån.
 
I huset ifråga är all frånluftsventilation kopplad till en fläkt uppe på kallvinden och det är mest för att undvika att ställa till det som jag vill ansluta den nya kaminen till uteluft.
 
Ja, min poäng var att kaminens förbrukning är så pass liten, och o-frekvent, att inverkan på den mekaniska ventilationen antagligen är obetydlig.
Den enda anledningen, som jag ser det, att ansluta uteluft till en braskamin, är om den mekaniska frånluften gör att du har ett undertyck i huset, vilket kan bidra till att kaminen får svårt att få luft.

Ett spjäll på till-luften känns i så fall som en smart idé, det finns ingen anledning att låta kamin och skortsten bli ett kylelement i huset om luft börjar dra igenom. Att det inte skulle inträffa tror jag inte man ska räkna med. Det kan även börja dra in genom kaminen. Även om den är tät när den är ny, är den kanske inte det en vacker dag ... ;)
 
thomasx skrev:
Ja, min poäng var att kaminens förbrukning är så pass liten, och o-frekvent, att inverkan på den mekaniska ventilationen antagligen är obetydlig.
Den enda anledningen, som jag ser det, att ansluta uteluft till en braskamin, är om den mekaniska frånluften gör att du har ett undertyck i huset, vilket kan bidra till att kaminen får svårt att få luft.

Ett spjäll på till-luften känns i så fall som en smart idé, det finns ingen anledning att låta kamin och skortsten bli ett kylelement i huset om luft börjar dra igenom. Att det inte skulle inträffa tror jag inte man ska räkna med. Det kan även börja dra in genom kaminen. Även om den är tät när den är ny, är den kanske inte det en vacker dag ... ;)
Jag har funderat en del på det här med spjäll på tilluften, frågan är om det är värt besväret med en tilluftsanslutning om man ska sätta spjäll på den. Kan det kanske fungera lika bra med en vanlig tallriksventil bakom kaminen istället, avståndet yttervägg till kamin är som sagt under halvmetern? :)
 
Jag förstår inte hur kall luft försämrar verkningsgraden i kaminen. Det måste vara bättre ur alla aspekter att ta in luften direkt till kaminen än att få kallras genom dörrar och fönster samt ventiler långt från kaminen. Samma mängd luft går ju ändå åt. Själv tänkte jag använda en gammal ventilationspipa i skortstenen, utan spjäll. Vanligt 50 mm flexirör som ansluts mellan kaminen och ett uppbilat hål i skortstenen. Är jag fel ute?
 
henkedenke skrev:
Jag förstår inte hur kall luft försämrar verkningsgraden i kaminen. Det måste vara bättre ur alla aspekter att ta in luften direkt till kaminen än att få kallras genom dörrar och fönster samt ventiler långt från kaminen. Samma mängd luft går ju ändå åt.
Nej det är inte bättre ur alla aspekter. Det finns både för och nackdelar, men båda är små.

henkedenke skrev:
Själv tänkte jag använda en gammal ventilationspipa i skortstenen, utan spjäll. Vanligt 50 mm flexirör som ansluts mellan kaminen och ett uppbilat hål i skortstenen. Är jag fel ute?
Det kan säkert fungera om du tycker att det är värt besväret. Behövs inte ventilationspipan till ventilationen längre?
 
Pipan är "ledig". En gång i tiden användes den som pipa för en kamin på undervåningen. Vi har ingen mekanisk ventilation mer än en badrumsfläkt som går vid behov. Resten är självdragsventiler. Mina funderingar handlar om att jag vill undvika att dra in 25 kbm/h kalluft genom ventilerna i sovrummen och istället ta luften från pipan. I vinter tänkte jag ansluta några mekaniska värmeförflyttare nära taket (ryggåstak) in till de tre sovrummen. Funderar på att använda Clas Ohlsons 14w 100mm rörfläktar. Vet någon hur det påverkar kaminen förutsatt att jag inte har tilluft utifrån? Risken är väl att jag skapar ett kraftigt undertryck i rummet med kamin eftersom värmetransportörernas kapacitet är 3x107 kbm/h?
 
Om det är öppet mellan rummen så att det är fritt för luften att flöda tillbaka så minskar risken för undertryck. I takt med att jag tätat springor och fönster i mitt hus har jag fått tilltagande problem med att rörspisen ryker in om köksfläkten går när man tänder. Två viktiga skillnader mellan en köksfläkt och dina värmeförflyttare är att de inte har utlopp ut ur huset och att det inte finns någon orsak att köra dem när man tänder. Då elden tagit sig ordentligt ger inte ens köksfläkten problem.
 
Moderna kaminer är betydligt tätare än äldre så är tätningslister i dörrarna intakta så avstannar kalluftsinsläppet när elden falnat. Däremot är friskluftsintag till en modern kamin i de flesta fall helt onödigt och kan i många fall motverka det syfte som många tror det finns till för. Många tror att kaminen suger ut en massa värme ur huset. De 6-10 kubikmeter luft som går åt till förbränningen när den brinner känns ganska försumbar om man sätter den i propotion till de 50 kbm/tim som tex bör sugas ut på toan, eller de 300-800 kbm som sugs ut genom köksfläkten. Andra tror att det är svårt att tända spisen pga att de har undertryck i huset. Kanhända så men vad händer då kaminen är friskluftsansluten och du tänder kaminen. Har du undertryck i huset så strävar all luft som kan ta sig in i huset att ta sig till de utsugningspunkter som finns (toa,tvätt mm) Även den luft som kommer in i kaminen när du har luckan öppen eller på glänt vill dit. Ja, resten förstår ni... För att få en bra förbränning måste vedgaserna i eldstaden uppnå ca 800 grader innan de syresätts via sekundärluftsintaget. De flesta moderna kaminer (men långtifrån alla) kan ,med förvärmning av sek-luften , klara denna slutförbränning hyfsat även om uteluften håller minusgrader men går naturligtvis ännu bättre med + 20-gradig luft. Uteluft till öppna spisar som suger ut 4-500 kbm är en annan sak. Där behövs det.
 
  • Gilla
eggertsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.