Äger ett Eksjöhus som är byggt år 2007. Förra året var jag kontakt med Eksjöhus att mitt räcke och stolpar på min balkong samt räcket till min källare har ruttnat! Huset var då 7år gammalt. Eksjöhus svarar att inget går på garantin. "Vi tar inget ansvar för set". Ska det vara så? Att det ska ruttna efter 7år!!! Bilden visar korsen men inte stolparna.
Kan även ta bild på stolparna som är ruttna om någon är intresserad
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frodvuxen fura målad med någon form av vattenbaserad utomhusgrund+färg kan jag tänka.
Slutar sällan bra:thumbdown:
 
Om det inte är tryckimpregnerat virke kan det ruttna ganska fort. Tyvärr räknas det nog som undermåligt underhåll, gissar jag.

Vad står om räcket i din leveransbeskrivning? Att det levereras färdigmålat eller bara grundmålat? Om det står att det är färdigmålat kanske du kan hävda garantifel, men inte annars.
 
Kan säkert vara så :(. Jag blir ju orolig också för det övriga byggmaterialet i huset. Just nu, ser det ut att inte ha någon som helst påverkan. Men oron finns ju där...
 
Dags att gå runt och peta på träfasad, vindskivor och annat för att se om det är dags att bättra på målningen då :)
Huset är inte nytt längre, utan det är dags att börja tänka på underhållet :)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Tråkigt och vi har ett hus som är lika gammalt där vi har samma problem. För vår del är det framförallt stolparna på balkongen som ruttnat vilket var väldigt konstigt eftersom stolparna under balkongen inte alls var påverkade. När vi tittade närmare så är stolparna från marken tryckimpregnerade men sen har de skarvat i höjd med balkongen och satt obehandlade stolpar där fukt obehindrat vandrat in i skarven och orsakat skadorna.
 
Härlig lösning med skarven där:wow:
 
Vi har haft så mycket andra problem med bygget så jag orkar inte ens bli upprörd längre men jag förstår TS oro att det kanske är en indikation på att andra saker inte heller är korrekt utfört.
 
Vanbeasten. De snickare jag har haft kontakt med är förvånade över hur snabbt rötan har kommit. Dessutom så har de reagerat på att träet är felkapat i ändarna då det inte är sned-kapat så fukt lätt sugs upp i träet. I det här fallet så levererades det i grundmålat sedan snickrades det ihop av snickaren som byggde huset. Därefter när övriga huset målades (som ingick i köpeavtalet) så
målades även givetvis räcket mm.
 
Om Eksjöhus både byggde och målade huset/balkongen så kanske det finns en chans att reklamera arbetet då man som konsument har en reklamationstid på 10 år under vissa förutsättningar.
 
mr_bygg. Låter väldigt likt mitt problem. Sedan har vi även mitt räcke till källaren också. Trist att höra ang övriga problem.
 
Denna typen av konstruktion måste underhållas varje år, det går inte att luta sig tillbaks och bara beundra bygget.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Självklart, men är konstruktionen eller arbetet i grunden felaktig så spelar underhållet ingen roll då problemet redan existerar från början. Är det felaktigt utfört från början spelare det ingen roll hur mycket du underhåller.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jag lägger ihop 1+1 och säger att denna konstruktion måste vara rätt utförd OCH underhållas!
 
Tack mr_bygg! Det är väl bara fortsätta ligga på så man får rätt och får det på garantin. Men känns ju ändå inte så stor chans att det lyckas. Med tanke på det besked jag fått hittills..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.