Hej!

Jag har i flera år undrat om det finns en laddningsregulator med den här funktionen, eller om det på något annat vis går att få till det.

Jag har solceller, laddningsregulator och batterier i sommarstugan, så långt är allt som vanligt.

Det jag skulle vilja ha är möjligheten att ta till vara den överskottsström som kommer från solcellerna när alla batterier är fulladdade.

Alltså ett uttag med ström som man kan slösa fritt på så länge regulatorn inte behöver den till att ladda batterierna.

Man skulle t ex kunna driva en fontänpump på dagarna när solen lyser, eller en Märklin-tågbana. Eller bara ha en lampa som lyser helt i onödan.

Allt eftersom det ändå är överbliven energi som inte används.

Vet ni om det finns någon regulator som har den funktionen, eller om man kan koppla ihop något eget smart?

Tack på förhand!

/Carl
 
Jag kan inte säga om det finns ngt köpbart från hyllan (men det tycker man nästan att det borde ?).

Annars handlar det ju om att när spänningen går upp över en viss nivå (dvs laddningen är full) så dumpar man vanligen elen via en laddningsregulator (som i en bil eller motorcykel etc) och den blir bara till värme - men att istället där då sätta en förbrukare är ju en rätt smart tanke.

Sen måste man kanske göra ngt smart så att denna förbrukare får tillräckligt med spänning/ström...

Frågan är om man inte skulle göra en riktigt smart regulator då, som känner av full laddning och då kopplar över all tillgänglig el via tex ett relä, till en förbrukare. Sedan kan den underhållsladda batterierna när spänningen går under en viss nivå (en viss hysteres krävs naturligtvis), men i övrigt driva förbrukaren, samtidigt krävs nog en vanlig regulator ifall elen ut från panelerna skulle bli för stor för förbrukaren(na)...

Kanske ett arduino eller Rasperry PI projekt ! :)
/K
 
Kul att du föreslår ett Arduino/Rasberry-projekt, för det är vad jag har tänkt att det antagligen kommer sluta med så småningom. =)

Men jag är ändå nyfiken på om det inte redan finns en sån här funktion från hyllan någonstans, för jag tycker ändå att det skulle kunna vara en sån självklar funktion på en mer avancerad regulator.

Vi får se om någon fler har tips, annars får jag väl starta en ny tråd med mitt Arduino-projekt =)
 
CarlF skrev:
...
Vi får se om någon fler har tips, annars får jag väl starta en ny tråd med mitt Arduino-projekt =)
Den prenumererar jag på i så fall ! (y) :)

/K
 
Kommer du på hur du ska göra tycker jag du ska driva en lampa som lyser på solcellerna :D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Kommer du på hur du ska göra tycker jag du ska driva en lampa som lyser på solcellerna :D
Nämen det blir ju knasigt. Då är det väl mycket bättre att koppla sladdarna direkt in igen så man återvinner ALL el istället ;)

/K
 
Mja...ett relä styrd av en högt ställd spänningsvakt borde göra jobbet?
 
har ett svagt minne av nån som hade kopplat solceller till en vattenpump som pumpade vatten upp till en damm och som sen hade kopplat ett litet vattenverk på flödet från dammen.
iofs en sommarstuga men det var ett sätt att se till att det alltid fanns ström för lampor etc oavsett om solen sken eller inte.
den pumpen va alltid igång (när solen var framme) och den pumpade inte värst mycket vatten men tillräckligt mycket för att det skulle finnas tillräckligt med vatten dom gånger som man var i stugan
 
Eget pumpkraftverk! Nu börjar det blir intressant på riktigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.