Hallå där, törs man be om några smakråd.

Vintern närmar sig och det är nu dags för mig nu att sätta upp eluttag för motorvärmaren. Den tillsammans med en kopplingsdosa (för kommande trädgårdsbelysning) ska sitta på det svartgråa "fasadlivet".

1. Någon som har tips på några diskreta och snygga uttag/dosor med tillräcklig IP-klassning?! Med tanke på det låga antalet är priset inte en issue  :cool:

2. Tänkte sätta typ en veckotimer med möjlighet till manuellt på-/avslag för uttaget i säkringsskåpet. Är det en bra idee eller är det bara att krångla till det?! Vet inte riktigt var jag skulle sätta styrningen annars nämligen...

 
S
Uttag får du välja själv men det ska ha kapslingsklass IP44 och MÅSTE föregås av jordfelsbrytare.
 
Här har du ett mycket bra uttag med inbygd styrning (efter ute temp) samt inbygd jordfelsbrytare
E1970916 hos tex. elektroskandia.se
 
Tips ! Koppla en tvåpolig brytare inne (bryter nollan + fas), för uttagen ute. Så du bryter bort ev jordfel som uppkommer vid fukt och dyl.
 
Elmont, det där uttaget med tillhörande "skåp" som ju verkar finnas i svart var ju onekligen en idé!! Fler liknande förslag emottages med tacksamhet!!

Vad gäller själva kopplingen inkl JFB så vidarebefordras de till min elektriker. Håller mig lååångt borta från sådant. Men lite nyfiken är jag ju på om jag får ha uttaget och kopplingsdosan för trädgårdsbelysningen (dvs två olika säkringsgrupper) i samma skåp?! Om inte kompliceras det lite grand...
 
Hej..
Titta på Giras brytare och uttag. Jag gillar dem i allafall
 
:surprised: Gott om snygga brytare och uttag där (http://www.gira.com/data2/1910900106.pdf)! Tyvärr inte lika mycket för utomhusmontage vad gäller uttag... Dels TX44 och något de kallar för Schuko. Den förstnämnda i antracit som jag väl får kolla upp om det funkar mot min grafitgråa vägg.

Ytterligare förslag  ::) ?!??
 
swehjo skrev:
Dels TX44 och något de kallar för Schuko.
Schuko är uttagstypen som finns i bl.a. Sverige.
 
Jo, jag fick ett uppskattat pris av min elektriker på det där  :surprised: . Jag funderar därefter på att ta bort min inledande sägning "Med tanke på det låga antalet är priset inte en issue"  :D

Edit:
Jag får känslan att utomhusuttag antingen är standard och vita och därmed inte ser speciellt snygga ut på en fasad (mot gatan dessutom) alternativt som fotot ovan, dvs apparatlåda kräves. Om det nu är så, har ni några förslag på var man hittar olika varianter på sådana lådor som är godkända för detta ändmål?!
 
Garo uttaget sitter inte i någon låda utan är en enhet som mäter c:a 12x6x5 cm
 
Nä, det är jag med på, men av estetiska skäl känns det nödvändigt att förpassa den in i en sådan (dvs snygg och passar mot fasaden)  ;)
 
För att dölja den lite kan du ju alltid "måla in" den i fasadens färg
 
Nu vet jag inte hur snygga de egentligen är men Julas uttag är ljusgråa med mörkgråa lock och brytare. Helt ok tycker jag. Dessutom bra priser utan att vara det minsta dålig kvalitet i mitt tycke.
 
Tackar för förslaget. De är absolut ok, jag har dem själv på några ställen. Dock är de inte riktigt vad jag söker i det här fallet. Vill nog upp några snäpp i kvalitet och utseende  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.