Jag är lite intresserad av en tomt som i dagsläget har del i 2 gemensamhetsanläggningar varav den ena har jag inget intresse av, den andra är dock av stort intresse då den rör nödvändigheter som vatten, avlopp etc. Enligt mäklaren är det fullt möjligt att i ett köpekontrakt skriva bort andelen i den ena GA:n och att då köpekontraktet skulle gälla över det som faktiskt står i utdraget från fastighetsregistret (att fastigheten har del i båda GA). Jag tycker detta låter märkligt, är det nån som vet om detta är juridiskt möjligt och ett korrekt påstående av mäklaren?

Nu råkar jag dock veta att båda GA kommer att förfalla p.g.a att det som står i förrättningen (båda GA har tydligen gjorts i samma förrättning) inte har utförts inom utsatt tid. Och då kommer min nästa fråga. Eftersom även den GA:n med nödvändiga faciliteter för att uppföra ett boningshus på tomten (vatten, el, avlopp, vägar) förfaller så hamnar man väl i nån slags gråzon med nyttjandet av dessa (som för övrigt redan finns på plats inom området) tills dess att en ny förrättning om GA har beslutats? Hur kan man säkerställa tillgången och nyttjanderätten till dessa faciliteter innan den nya GA:n upprättats? Räcker det att skriva in ett servitut i köpekontraktet?
 
harry73
Jag tror inte heller att man kan skriva bort sin andel i en ga i köpekontraktet. En ga är en rättighet OCH förpliktelse mot de övriga fastigheter och ett köpekontrakt är ett a tal mellan de nya och gamla ägare av en fastighet. Det skulle vara som att du och jag kommer överens om att min granne ska ge mig pengar
 
Jag är också av uppfattningen att man inte kan skriva bort en GA i ett köpeavtal.

Men vi vet inte förutsättningarna här. Om vi ex. tänker oss att GAn gäller för den tomt som frågan gäller och den enda övriga medlemmen i GAn är stamfastigheten som det skall styckas av ifrån. Då kanske man kan göra en övverenskommelse vid köpet. Fast en beslutad GA försvinner inte bara för att de inblandade kommer överens om det. Den måste avregistreras hos LM också. Fast nu gällde det tydligen en GA som inte riktigt var klar, kan också påverka.
 
Hemmakatten
I Lantmäteriförrättningen står med all säkerhet att en GA skall vara utförd inom en viss tid (precis som med bygglov) annars förfaller GAn. Det är nog så det hänt. Då gäller det för fastighetsägarna att begära ny förrättning vilket kostar pengar men inte lika mycket som tidigare. En ny förrättning låter som helt nödvändig för att VA mm ska fungera.
 
harry73 skrev:
Jag tror inte heller att man kan skriva bort sin andel i en ga i köpekontraktet. En ga är en rättighet OCH förpliktelse mot de övriga fastigheter och ett köpekontrakt är ett a tal mellan de nya och gamla ägare av en fastighet. Det skulle vara som att du och jag kommer överens om att min granne ska ge mig pengar
Inte alltid en förpliktelse, https://lagen.nu/dom/nja/1983s188 och det kan till och med kosta pengar för de som blir kvar i GA't. Gammal dom, undrar om samma besked skulle ges idag?

Men jag antar att det måste stå med i köpekontrakt och därefter får man begära att träda ur.
 
fusion skrev:
Inte alltid en förpliktelse, [länk] och det kan till och med kosta pengar för de som blir kvar i GA't. Gammal dom, undrar om samma besked skulle ges idag?

Men jag antar att det måste stå med i köpekontrakt och därefter får man begära att träda ur.
Jo, men poängen är ju att både rättigheten och förpliktelsen är officiellt fastställd och inte kan brytas på annat sätt än via en förrättning hos lantmäteriet. Möjligheten att upphäva relationen disponeras inte av delägarna utan av myndigheten.
Vad som kan bli ev. in- och utträdesvillkor i denna förrättning dagen då en sådan görs påverkar inte det.
 
fritidsbyggare skrev:
Nu råkar jag dock veta att båda GA kommer att förfalla p.g.a att det som står i förrättningen (båda GA har tydligen gjorts i samma förrättning) inte har utförts inom utsatt tid. Och då kommer min nästa fråga. Eftersom även den GA:n med nödvändiga faciliteter för att uppföra ett boningshus på tomten (vatten, el, avlopp, vägar) förfaller så hamnar man väl i nån slags gråzon med nyttjandet av dessa (som för övrigt redan finns på plats inom området) tills dess att en ny förrättning om GA har beslutats? Hur kan man säkerställa tillgången och nyttjanderätten till dessa faciliteter innan den nya GA:n upprättats? Räcker det att skriva in ett servitut i köpekontraktet?
Blir väldigt fundersam av detta "som för övrigt redan finns på plats inom området".
Om det finns där så har ju anläggningen utförts och då bör det inte förfalla???

Eller avser förrättningen att ta in en ny delägare i redan befintlig GA och det är den anslutningen som inte har utförts? Då borde risken att nekas i ny förrättning vara väldigt låg...

Svårt att tolka utan att veta omständigheterna, men normalt är servitut inte inte funktionell ersättning.

Varför har GA inte utförts och vilka andra skulle ingått? Kan dessa antas vara fortsatt intresserade eller motsätta sig en nystart? Kanske villkora köpet med ny förrättning om det är sannolikt att det går igenom utan problem...
 
Är på sin plats att komma med lite förtydliganden. Det rör sig om ett område med tomter som grovplanerats och el, vatten, avlopp etc redan har färdigställts. Det ska bara vara att bygga på tomten och koppla in sig. Ledningar och vägar ska ingå i en av två GA men som nu alltså är på väg att upplösas, av den anledningen att de inte är helt färdigställda inom utsatt tid. Det var i alla fall uppfattningen jag fick från LM. Det som står i förrättningen har alltså genomförts till stor del men inte helt och hållet.

Men nu är ju då frågan den, om man köper en tomt i detta läget, hur kan man gardera sig mot att man faktiskt har en rätt till nyttjandet av anläggningarna och att den nya GA:n faktiskt blir utförd inom utsatt tid, så den inte förfaller igen? Har man i det läget byggt ett hus på tomten för dyra pengar så kan man ju hamna i ett riktigt jobbigt läge känns det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.