Har ett garage på 48kvm. Betonggolvet är inte helt bra och nu skulle jag vilja få de plant så att smältvatten osv rinner rätt till brunnen och inte ut mot väggarna.
Har fått ett par offerter för flytspackel, dels med industrispackel men också nåt spackel som ska vara billigare som funkar om ja ska lägga klinker. Frågan är om de är ett bra pris eller om ja ska leta vidare?

33.000kr för att bara köra industrispackel i hela garaget. 4 cm som mest ut vid väggarna (20mm i snitt).

47.000kr med "billigare" spackel. Då är det 26.000 för spackling, läggning av klinker 14.000 (500kr/kvm) och själva klinkern 7000kr (ca 150kr/kvm).

Priserna är med rot.

Vad finns de annars för alternativ som kan var billigare för att få ett slätt och snyggt golv?
Spacklingen verkar ja inte komma ifrån om de ska bli jämnt.
 
Höj.

Spackel är ju erkänt dyrt. Har du möjlighet att höja golvet som minst ca 4-5cm (runt brunn alltså) ?? Då kan du ju fräsa golvet och gjuta istället. Kräver som sagt lite andra förutsättningar men det är ju billigare.
 
Nils82 skrev:
Höj.

Spackel är ju erkänt dyrt. Har du möjlighet att höja golvet som minst ca 4-5cm (runt brunn alltså) ?? Då kan du ju fräsa golvet och gjuta istället. Kräver som sagt lite andra förutsättningar men det är ju billigare.
Hur menar du då, gjuta nytt betonggolv på de andra? Vet inte hur man brukar göra med brunn, den är nog nästan det enda som är bra just nu.
Sen blir de väl knas vid garageporten antar ja om de ska höjas 5cm. Har även en bakdörr som ifs har en högre tröskel...
Utveckla gärna hur du menar, ja har noll koll :)
 
Om du skall flytspackla så se till att få offert från ett företag som har egen pumpbil. Om man begär in offert från en plattsättare så köper de in flytspacklingen från en annan firma vilket gör det onödigt dyrt pga. alla påslag. Köp med andra ord in flytspacklingen själv men kolla med den som skall plattsätta så att det är OK. Vissa plattsättare vill helst ansvara för flytspacklingen själva då de kan ta in en firma de känner till för att det skall blir bra.
Jag lyckades minska kostnaden från 55.000 till 23.000kr genom att hitta en firma med egen pumpbil! Offerterna jag fick från plattsättarna innebar att de tog in en firma som utförde själva flytspacklingen som i sin tur tog in en underfirma som stod för pumpbilen och material. Inte konstigt att det blev dyra offerter i slutändan :)
Googla. Det finns mindre firmor med egna pumpbilar; man måste inte gå till de stora jättarna som normalt inte utför jobb för privatpersoner. Jättarna brukar ju vara ganska dyra när de skall göra jobb för privatpersoner...
 
danne9 skrev:
läggning av klinker 14.000 (500kr/kvm).
Priserna är med rot.
Oj! Jag lejde bort klinkerläggning i mitt garage på 76 kvadratmeter, med en sockel på en halv plattas höjd. Tog 32 timmar. Nu blev det ett bytesjobb, men om jag betalt fullt pris hade det kostat lite mer än hälften av ditt pris INNAN rotavdrag.
 
Norrhyttan skrev:
Oj! Jag lejde bort klinkerläggning i mitt garage på 76 kvadratmeter, med en sockel på en halv plattas höjd. Tog 32 timmar. Nu blev det ett bytesjobb, men om jag betalt fullt pris hade det kostat lite mer än hälften av ditt pris INNAN rotavdrag.
Ser på din profil att vi bor hyffsat nära varandra :) Kanske kan du rekommendera den firma du använde (eller någon annan)?
 
danne9 skrev:
Ser på din profil att vi bor hyffsat nära varandra :) Kanske kan du rekommendera den firma du använde (eller någon annan)?
Ja, om han ville ha jobb så. Men han är evigt trött på klinker och tog sig an mitt golv bara för att jag hade lite hållhakar på honom. :)
 
Norrhyttan skrev:
Ja, om han ville ha jobb så. Men han är evigt trött på klinker och tog sig an mitt golv bara för att jag hade lite hållhakar på honom. :)
Vad är de för firma så kan ja kolla med han? Eller har du tips om andra?
Jag måste inte ha just klinker (öppen för förslag) men vill få ett bra och snyggt golv, till ett så bra pris som möjligt.
 
Fick en tanke. Inget jag ska göra men skulle man kunna lägga ett till lager betong över de gamla golvet för att få de slätt och med rätt sluttning? Eller kan man till och med asfaltera golvet i ett garage? :)
 
Priserna låter sjukt dyrt. 500 kr per kvadrat efter rot? Det är ju pris innan rot och då dyrt. Spackling arbete 26000 kr efter rot? Blir ju mer än 500 kr per kvadrat för arbete.
 
Är det mosaikgolv du skall lägga?
 
Haha nej :) Själva klinkern går på 150/kvm. Gissar att de är någon billigare klinker, men ändå inte billigt :)
 
danne9 skrev:
Haha nej :) Själva klinkern går på 150/kvm. Gissar att de är någon billigare klinker, men ändå inte billigt :)
Men klinkern ingick väl inte i priset du angav?
 
Norrhyttan skrev:
Men klinkern ingick väl inte i priset du angav?
47.000kr totalt och då har ja räknat in 7000kr för klinkern.
47.000kr med "billigare" spackel. Då är det 26.000 för spackling, läggning av klinker 14.000 (500kr/kvm) och själva klinkern 7000kr (ca 150kr/kvm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.