Hej!
Vår frys håller nog på att ge upp. Svårt att få ner tempen till -18.
Det jag tycker är konstigast är att frysens sidor är varma (180 cm fristående frys).
På högersidan ca 50 cm både uppifrån och nerifrån, är det varma zoner, den nedre så att man nästan bränner sig lite. Detta är på den del av sidan som är framåt - mot dörren. Längre bak på sidan är det svalt hela vägen uppifrån och ner. På vänstersidan är det ungefär likadant, men inte riktigt lika varmt.

Gallret (kondensorn) på baksidan är svalt. Det enda som är varmt där bak är en liten kopparrörsstump som sticker ut från kompressorn, och ett rör från kompressorn som försvinner in i frysen och är jättehett. Kompressorn verkar gå hela tiden

Skåpet är ett Elektrolux EUF2900 från ca 2007 så livstiden kanske är slut på det...

Någon som har tips på vad det kan vara för fel?
 
Kolla så att listen på dörren är hel och inte har vikt sig på gångjärnssidan. Ser allt tätt och bra ut så kan kylmediet ha läckt ut och då får du de symptom som du beskriver. Att det blir varmt på sidorna beror på att frysen använder sidorna för att kyla ner kylmediet istället för att ha ett kylgaller på baksidan (eller kombination av båda).
 
A
Typisk köldmedelsläcka
 
Nu har jag kollat listen extra noga. Den är hel.
När det gäller "använder sidorna för att kyla ner kylmediet istället för att ha ett kylgaller" så har den ju kylgaller ... som inte är varmt - det tycker jag är konstigt.

Idag på morgonen hade den gått ner till -18, men lite senare (utan att öppna) var det -17. Efter att ha öppnat och kollat listen blev det -16. Den återhämtar sig med 1 grad per dag ungefär från -14 för några dagar sedan...(inställd på -20 i går).

Lutar mot att ringa Elektrolux service då.
 
Visst får du ringa service men det kan vara läckage på så många ställen att det knappast är lönt. Lutar åt en ny frys.

Protte
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
igen
kylmedlet (R600A) har läckt ut och kvarvarande mängd räcker inte till för kyla eller till kondensorn på baksidan.
väggarna blir varma för att köldmedlet går först dit innan kondensorn på ryggen.
väggarna skall värmas upp för att undvika kondens mellan två produkter
kondensen ger mögel.
 
A
troligtvis kan du reparera röret på baksidan som går in i frysen och fylla om systemet, så håller den ett tag till...
 
Tackar för svaren!
Var och kollade frysar i helgen...
samt försöker få tag i en reparatör som är vettig.
Det är inte helt akut än för nu har den legat mest på -17 och -18 ett tag.
 
A
då går antagligen din kompressor hela tiden?
när kompressorn går läcker det inte ut
däremot är risken att den suger in rumsluft och späder köldmediat.
pluss fukt och lite annat skit.-
 
Vi har fortfarande frysen kvar ... den har legat på -18 för det mesta, men gått ner till -16 om man inte varit snabb att öppna o stänga. Ingen koll på hur mycket el den drar.

I höstas fick jag tag i en Elektrolux-tekniker på telefon som sa att det skulle kunna finnas is i avfrostningssystemet vilket man borde kunna se om man plockar ur översta hyllan och kikar in i nåt hål... detta missupfattade jag nog lite, ... och isåfall kanske kan hjälpa med avfrostning.
Nu vart det så kallt ute att lasta ut allt innehåll i trädgården ett dygn, Det fanns ju ett galler man kunde se utan att tömma den, och där fanns ingen is eller frost, men efter några timmar ramlade det ner några mindre isbitar från en dold plats.
Efter ett dygn satte vi på frysen igen. Efter tre timmar hade den gått från +20 till -4, och efter tre timmar till ner till -12. Morgonen därefter så visade den -15 och vi lastade in allt i frysen igen. (utetempen var också ca -15).
Efter en hel dag ligger det fortfarande på minus 15, så det måste ju vara köldmedelsbrist tycker jag.

Nu blir det till att leta ny frys på allvar i helgen :(
 
A
Ja det är säkert helt rätt.
Men det går ju att reparera.....
 
Nä - vi tyckte den var för gammal för reparation. Nu är den skrotad och det blev en ny Electrolux, EUF2946AOW.
Men svårt att få riktigt grepp på vad som skiljer mellan olika modeller. Fem års garanti iallafall, så då borde det ju vara hyfsad kvalitet... kan man hoppas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.