Hej!
Jag har ett gammalt timmerhus/bod (jag tror det är ett gammalt hönshus) som jag skall byta dörr på. Dörren är för smal för att få in gräsklipparen så hålet kommer att breddas och vi kommer göra nya pardörrar. Det är ingen panel på huset utan timret är målat rött med vita foder runt fönster och dörr. Nuvarande förr är brun men jag hade tänkt att de nya dörrarna skulle vara i en mörkt grön nyans.

Är det någon som har ett bra förslag på lämplig färg för en dörr? Både typ och nyans är av intresse. Eller är det helt ohistoriskt med gröna dörrar?

Huset/boden isig har betonggolv och plåttak så den har väl inte så jättehögt kulturhistoriskt värde. Men timret ser friskt ut och taket hade jag tänkt byta framöver. Dock behöver jag hjälp med färgsättningen då jag har en till gammal byggnad som jag hade tänkt fått samma färgschema.
 
Kromoxidgrön har jag på ett falurött hus. Det passar bra. Googla så hittar du bilder
 
C
18.8 2015 004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut på vår nya dörr på en enkelstuga.....7% grönoxid linoljefärg från Gysinge
 
Riktigt snyggt! Då har man lärt sig något nytt.
 
Eftersom Gysinge byggnadsvård endast säljer antingen 0,16l eller 3l av denna färg (idiotiskt) så börjar jag få en tanke på att blanda själv. Någon som har erfarenhet av detta? Är det svårt? Eftersom det i princip bara är dörrar och fönster som skall målas borde ju den exakta kulören inte spela någon roll (om man vill blanda mer om något år).
 
Det blev en beställning från Ottosson. Ska bli spännande att se hur det är att måla med linoljefärg.
 
Styv pensel. Jobba in färgen i träet. Stryk tunt. (Enl gammal tradition ska det vara mer färg i burken efter att du målat, vilket kanske kan ge en idé om hur tunt...) Stryk minst 3 lager.

Rätt lång torktid. Kan du måla inomhus i 20-25C så kortar du ner tiden, men räkna ändå med 2 dgr torktid/lager (minst). Färgen torkar via ytan så även om den är dammtorr (på ytan) så är den inte nödvändigtvis genomhärdad. Dvs på alla ställen där det har ansamlats lite tjockare lager så riskerar man att måla loss "skinnet" om man målar för tidigt.
 
Ottosons kromgröna täcker bra så det brukar kunna funka med två strykningar. Kan ju vara ide att halvolja in dörren en vända innan första målning med.
En bra rund pensel är ett måste. Första strykningen på omålat går tungt andra strykning betydligt lättare.
 
Jag skulle tro att den där kromgröna är en senare kulör än tex jordbaserad pigment som 'grönjord', eller grön umbra - dessa kan enkelt späs med vitt om man vill ha en lugnare mer grå grön , sedan kan man spä ännu mer för fodren. Jag har grönjord outspädd på uthusdörrar och det är finns till äldre ljusare falukulörer
 
Vad säger traditionen om gångjärnen, skall de målas in i samma kulör som dörren eller ska de var typ svarta?
 
Jag tittade förresten på penslar men 200kr + moms tyckte jag var för dyrt.

Jag har en gammal (ny) stor rund anstrykare, kan man använda en sådan (jag är bara van vid "moderna" penslar)?
 
johel572 skrev:
Vad säger traditionen om gångjärnen, skall de målas in i samma kulör som dörren eller ska de var typ svarta?
Dom skall målas in i dörrens färg.
 
Nya penslar brukar vara för mjuka och sladdriga, vilket gör det svårt att måla tunt. Det går att "slakta" en modern pensel, dvs klippa av borsten så att de blir lite kortare (=styvare). Är väl inte helt idealt, men det kostar inte skjortan att pröva.
 
En bra pensel använder man i flera år så 200 är inget tycker jag. När man målat klart ställer man bara penseln i en burk med rå linolja tills nästa gång man behöver den. Det som brukar va problemet med billiga penslar är att dom inte kan hålla nån mångd färg samt att dom släpper ifrån sig en stor mäng hår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.