Håller på och målar i stugan, blir less på priserna. Är det någon som importerar färg från något annat EU-land. Personligen så importerar jag nästan alla bil och mc-delar, mycket mycket billigare. Om man inte får importera färg kanske det är någon som kan tipsa var man kan köpa penslar, en liten del på vägen.

kengren51
 
Vad vill du ha för färg då?

Så länge det inte är någon görgiftig bottenfärg du jagar efter så är det bara att beställa - reglerna för färg är i stort sett likadana för hela EU. Nu är tyvärr kronan så lågt i kurs att du inte lär göra speciellt stor förtjänst efter frakt, men du kan alltid spana in webshoppar i Tyskland och Storbritannien.

Personligen skulle jag inte jaga alltför billigt eftersom skräp är skräp oavsett varifrån det kommer.
 
Är färgindustrin internationell eller har varje eget land sina egna färger? Penslar har jag hittat på ebay.co.uk så nu får man söka efter namnen på de penslar man köper i Sverige. Min erfarenhet är att frakten många gånger är billigare från England än inom Sverige

joutun är väl norskt?
kengren51
 
Både och. Varje land har sina egna färger men i och med att Skandinavisk färg har såpass hög kvalitet så är det många av våra egna färger som säljs utomlands. Amerikanska märken som Sherwin Williams och Benjamin Moore har också en mycket global spridning. Problemet med bra färg är att den kostar överallt - även om varan är kraftigt rabatterad när den lämnar ursprungslandet så tillkommer frakt och förstås den utländska butikens påslag. I slutändan landar du antagligen på samma prislapp som du hade fått ge här hemma.

Om du tjackar verktyg på ebay så föreslår jag att du spanar efter Purdy eller annat välkänt märke. Anza kanske också går att hitta.

Färg kan man hitta på Amazon(.co.uk, inte .com), men det blir nästan uteslutande brittisk färg som du hittar där.
 
Har i år köpt standox billack från polen till bilen,
inga konstigheter. kom med dhl efter 4 dagar.
den kostade inte ens hälften ink. frakt mot vad exakt samma färg kostade på det billigaste stället jag hittade i sverige. Det blev även 10% billigare från polen än priset jag blev erbjuden om jag skulle betala svart hos en svensk leverantör/firma....

Kompisen köpte en hel pall med färg för putsade fasader, till ett mycket bra pris för några årsedan. också från polen.

så det går förmodligen bra att köpa husfärg från andra eu-länder även idag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.