Har kollat på Krokom 80 men den är dyr. Någon som har en av deras portar och är ni nöjda med den?
 
Just Krokom 80 är inte godkänd att sätta på garage. Den har inga klämskydd, så den betraktas som en industriport. Iofs är det någon månad sedan jag kollade med dem så det kan ha förändrats. Jag köpte deras 60mm port, men har inte fått den ännu. Är inte redo ännu heller så det är bara bra :p
 
Fick min port idag. Börjar riva den gamla porten på lördag.
 
Kul, jag har också två som ligger i garaget och väntar på montering :-/ 60 dock, köpte du 80?
 
lt1cobra skrev:
Kul, jag har också två som ligger i garaget och väntar på montering :-/ 60 dock, köpte du 80?
Blev en 80
 
jag har idag pratat med dem och porten verkar bra.

dock lite dyr som sagt. ca 52000:- för 2st 3x3,5 med motorer.

det verkar ju vara bra isoleringsvärde i dem iaf

nöjd med era?
 
Jadå det är jag. Det var lite knepigt att montera. Men det beror på att instruktionen är allt annat än tydlig :-/. Väl monterat så känns de väldigt stabila och bra
 
har du någon annan erfarenhet av att montera portar eller liknande?

han nämnde att första porten tar nog en dag att montera, den andra går dubbelt så fort.

vad hade du för mått och vad fick du betala om man får fråga :)
 
för att göra en lång historia kort så har jag en 'vanlig port' samt en 'takföljande port', så de skiljer sig lite i detaljerna :-/. Jag hade hjälp av en som monterat några hörman tidigare och en krokomport. Själva instruktionen tar upp flera olika fall/lösningar av portinstallationer där allt är beskrivet i bilder men ytterst lite text. Det gör det svårt att förstå exakt vilken bild som gäller för den port man har. Men när man väl kommit igång så gick det bra. Det viktigaste för mig var att det inte skulle vara något 'rappel', och det var det inte utan kvalitén på sakerna tyckte jag såg riktigt bra ut. En 3:e part sade att skenor/hjul osv kommer från samma tillverkare som Crawford använder. Om det är sant eller ej vet jag inte men allt känns stabilt och bra.

Jag tror du gör det lätt på en dag, speciellt om ni är två. Den andra snabbare. Vill du kan jag ta några bilder (om det är samma konstruktion dvs).
 
okej, jaa jag tror kvaliten är bra. jag har kollat på deras industriport 80mm.

ska man bo kvar länge tror jag det är lönt att satsa lite på extra isolering.

dock tycker jag de är rätt dyr och ska ta in några till offerter så jag får se vad de hamnar på.

om du har möjlighet så lägg gärna upp några bilder! alltid roligt! :)

jag har ca 25 mil till fabriken i krokom och funderar därför på att hämta själv för att spara 2500 i frakt, då skulle man även få se produktionen sa dem så det lät intressant:)
 
lt1cobra skrev:
Jadå det är jag. Det var lite knepigt att montera. Men det beror på att instruktionen är allt annat än tydlig :-/. Väl monterat så känns de väldigt stabila och bra
Även jag tyckte att vissa moment var dåligt beskrivna vilket gjorde att monteringen tog längre tid än vad jag hade räknat med. Min port tar sedan i taket vilket gör att jag inte kan öppna den helt om jag skall ha 2-3 graders lutning på takskenorna som det står i beskrivningen. Skall prova att sänka till 1 grad.

Jag köpte med 6 st fönster i porten men monterade fönstren själv. Tjänade några tusenlappar på det.

Porten är tung som ett kassaskåp och känns som att stänga ett kassaskåp. Så kvalitén är helt okej.
 
Osäker varför man skall ha den lutningen men jag antar att det beror på att fjädrarna behöver lite 'motstånd' fast porten är upplyft?

Ett tips jag fick var att sträcka efter vajern när man kört upp/ned porten några ggr. Tydligen kan den hoppa ur låsningen i trumman annars...
 
Har en krokom 60 och är nog den sämsta investering jag gjort. Hade hörman-port på vårt förra hus som var mycket lättare att installera. Eftersom vi har ett integrerat garage så ville jag ha så bra isoleringsvärde som möjligt därför föll valet på Krokom, ett stort misstag. Ingen rolig port att installera. Jag kan inte rekommendera dem. Man kan ju bara hoppas att deras industri-portar är bättre för de är ju inte billiga
 
är det bara själva installationen som var "dålig" eller är porten dålig när den väl är installerad?
 
Porten är väldigt svår att justera, svårt att få den tät, att justera fjädrarna är ett helvete vet inte hur många ggr som jag har börjat om från början med fjädrarna - mycket dålig förklaring - det är 2 fjädrar som ligger ovanför porten. Har en Liftmaster som stängare (medföljde) det låter som om den håller på att jobba ihjäl sig och ändå har jag släppt fjädrarna. Ibland så fungerar porten att stänga och ibland så får den frispel och tror att den når ett hinder när den nästan är stängd och går tillbaka. Det var mycket lättare att montera en Hörmann-port med fjädrarna på sidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.