Mikael_L skrev:
Nej, man sätter ej någon fuktspärr under isoleringen, om man vet vad man pysslar med.

Om någon, helt korrekt har satt plast under cellplasten, eller mellan cellplastskikten är det mot radon som är tanken.
Visst, mot radon fungerar plasten också. Har dock sett konstruktioner där man sätter plasten i isoleringen.

http://www.icopal.se/nyheter/Skydd-mot-radon-gor-ratt-fran-grunden.aspx


Jag skulle dock sätta den under isoleringen.
 
Mikael_L skrev:
Jag ser inte riktigt vitsen med att förstärka grusbädden med betong, måste ju vara bättre att göra markarbetet bra direkt.
:)
Nja, det är kanske betongplattan (10) som du menar? Den fungerar ju även som fundamet till alla väggar ....

... eller menar du (12) "Sauberkeitsschicht" ? Ska ta reda på vilken funktion den nu exakt har.

http://www.austrotherm.at/upload/folder/keller_boden.pdf

Ritningarna finns på Sida 4 i länken
 
Mikael_L skrev:
Jag ser inte riktigt vitsen med att förstärka grusbädden med betong, måste ju vara bättre att göra markarbetet bra direkt.
:)
Vitsen med betongen på grusbädden (=Sauberkeitsschicht) är att man på så sätt får en plan yta att arbeta med. Om man nu vill lägga isoleringen på den. Även distanshållare till armeringen för grundplattan (betongplattan) placeras på denna betngskikt som saknar armeringsstål.

Vissa lägger även en folie på denna skikt.
 
Villa vista skrev:
Fuktspärr under platta tror jag inte behövs om isoleringen är + 200 mm. har mycket svårt att tro att det kommer markfukt upp i plattan då.

Den utlänska konstruktionen kanske är bra men den förefaller dock dyr med alla moment vilket är en nackdel.
Dyrare är den kanske, men den har kanske även en del fördear.

Om man vill ha golvvärme så blir kanske golvvärmesystemet mindre trögt. Det flytande betonggolvet är ca. 6 cm tjock, sen Finns det ju även en isolering (stegsljudisolering, installationsutrymme) som även minskar värmeflödet mot den egentliga plattan.
 
Mikael_L
Ewald skrev:
Vitsen med betongen på grusbädden (=Sauberkeitsschicht) är att man på så sätt får en plan yta att arbeta med. Om man nu vill lägga isoleringen på den.
Det känns inte som så mycket till vits, att köpa betong för 20-30 tusen kronor bara för att få en jämn yta för isoleringen.
Själv jämnade jag till gruset noga och la isoleringen på det, som de flesta som bygger grund i Sverige idag.


Glöm inte att denna betongplattan direkt på mark i fukthänseende endast är en förlängning av marken, har exakt samma egenskaper som bara lite tjockare gruslager.
Även i temperaturmässigt blir det samma sak, betongplattan får samma egenskaper som marken.

Betongen tillför ganska lite där, endast lastbärighet, vilket kanske inte krävs så mycket av då lasten sen kommer bestå av cellplast, övergolv och lite människor utspritt över ytan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det känns inte som så mycket till vits, att köpa betong för 20-30 tusen kronor bara för att få en jämn yta för isoleringen.
Själv jämnade jag till gruset noga och la isoleringen på det, som de flesta som bygger grund i Sverige idag.


Glöm inte att denna betongplattan direkt på mark i fukthänseende endast är en förlängning av marken, har exakt samma egenskaper som bara lite tjockare gruslager.
Även i temperaturmässigt blir det samma sak, betongplattan får samma egenskaper som marken.

Betongen tillför ganska lite där, endast lastbärighet, vilket kanske inte krävs så mycket av då lasten sen kommer bestå av cellplast, övergolv och lite människor utspritt över ytan.
Det finns ju en del diskussioner kring om man ska ha denna skikt eller inte. Vissa tycker att den behövs, vissa tycker det inte.
Temperaturmässigt blir det ungefär samma sak. Som sagt, det finns andra skäl än byggnadsfysiken som rekommenderar denna betonglager.

Det finns till och med diskussioner kring om man ska ha ett kapilärt brytande gruslager och det fanns en del byggherrar på ett husbyggnadsforum som berättade att de inte har ngt gruslager i sina nybyggda hus. Jag skulle det dock bedöma som risk.
 
Vad jag nu har förstått så kräver Europa standarden SS-EN 13760 inte ett sådant betonglager.

http://www.sis.se/standard/std-8013855

Betongkonstruktioner - Utförande - Tillämpning av SS-EN 13670:2009 i Sverige

Denna standard:

— redovisar kompletterande svenska krav, råd och rekommendationer där sådana fordras eller tillåts i SS-EN 13670 och SS-EN 447
— ger anvisningar för tillämpningen av de informativa bilagorna i SS-EN 13670
— ger icke-motstridande kompletterande information för att underlätta användandet av SS-EN 13670 i Sverige.
 
S
Ewald skrev:
Det finns ju en del diskussioner kring om man ska ha denna skikt eller inte. Vissa tycker att den behövs, vissa tycker det inte.
Temperaturmässigt blir det ungefär samma sak. Som sagt, det finns andra skäl än byggnadsfysiken som rekommenderar denna betonglager.

Det finns till och med diskussioner kring om man ska ha ett kapilärt brytande gruslager och det fanns en del byggherrar på ett husbyggnadsforum som berättade att de inte har ngt gruslager i sina nybyggda hus. Jag skulle det dock bedöma som risk.
du verkar vilja ha en riktigt tjock platta varför mycket betong som kommer ta värme
 
Total idioti och slöseri med pengar och material enligt mig. Ser inga fördelar med denna variant mot vår svenska standard.
Vadå, plant underlag att isolera på samt nåt man kallar för installationsskikt??

Eller har jag hål i huvudet och missar något här??
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Nils82 skrev:
Total idioti och slöseri med pengar och material enligt mig. Ser inga fördelar med denna variant mot vår svenska standard.
Vadå, plant underlag att isolera på samt nåt man kallar för installationsskikt??

Eller har jag hål i huvudet och missar något här??
vi har haft sand som "installationskikt" och hur funkar det egentligen?
 
SBH skrev:
vi har haft sand som "installationskikt" och hur funkar det egentligen?
Man kann ha sand som installationsskikt, men i dagens läge där alla vill ha låga U-värden och spara energi osv. fungerar installationsskiktet även som värmesolering dvs. man fyller den med värmeisolerande material.
 
SBH skrev:
du verkar vilja ha en riktigt tjock platta varför mycket betong som kommer ta värme
Nja, betongplattan fungerar ju främst som fundamet. Den ska ju överföra och fördela alla laster till marken. Att den är t.ex. 12 - 15 cm tjock har främst konstruktiva skäl och inte ngt att göra med byggnadsfysik eller VVS-teknik.
 
SBH skrev:
vi har haft sand som "installationskikt" och hur funkar det egentligen?
Jodå, det har vi.
Men det är ju mera i valv och liknande i större fastigheter (sand,granulit,stybb). Sand i privatbostäder toppades ju oftast med undergolv av golvspån eller dyl. Jag förstår inte meningen med tekniken i denna tråd......jag menar i en normal platta är det ju minimalt med installation.
 
S
Nils82 skrev:
Jodå, det har vi.
Men det är ju mera i valv och liknande i större fastigheter (sand,granulit,stybb). Sand i privatbostäder toppades ju oftast med undergolv av golvspån eller dyl. Jag förstår inte meningen med tekniken i denna tråd......jag menar i en normal platta är det ju minimalt med installation.
menar bara det funkar riktigt dåligt med den typen. bästa är isåfall källare eller krypgrund
 
SBH skrev:
menar bara det funkar riktigt dåligt med den typen. bästa är isåfall källare eller krypgrund
Exakt, håller med dig. Förr var ju stor del av anledningen att hindra ljud och resonans. Men återigen......vanlig grundplatta...njaa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.