En fördel med slumpmässig klippning är att du kör över varje yta åt olika håll.

Kör man över samma yta åt samma håll varje gång finns risk för ränder och spårbildning. Dessutom så lägger sig gräset åt detta håll. Här är ett randigt resultat som inte är så snyggt.

Nu vet jag inte hur smart Bosch-klipparna är, men om den justerar vinkeln hur den attackerar en yta varje gång så är ju detta alternativ optimalt, absolut.
 
Redigerat:
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
peternicklas
Slumpklipparna håller nere och tar bort mossan, den trivs inte när den hela tiden ska köras på.
 
Boschen är snabbare att klippa samma yta och byter riktning för varje klippning. Dock som tidigare sagts så verkar kvalitén brista då jag redan är inne på min andra och även den har pajat nu igenom att kreativt nog slänga av sig ett framhjul. Vilket gör att det verkar som den ska skickas på reparation i vecktal enligt min återförsäljare. Men jag tror helt klart att bosch är något på spåret om hur klippningen ska kunna effektiviseras.
 
C
Smart klippning alla dar i veckan enligt min åsikt. Denna väcker ungefär samma sorts habegär som Festool-verktyg :p
Tyvärr är nog inte priset lika överkomligt vilket förmodligen är orsaken till att de flesta maskiner inte är särskilt smarta.

[video=youtube;arUBqxax-Eo]https://www.youtube.com/watch?v=arUBqxax-Eo[/video]
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
larssondaniel skrev:
...Men jag tror helt klart att bosch är något på spåret om hur klippningen ska kunna effektiviseras.
KTH kunde bevisa motsatsen matematiskt. :cool:
 
Matten har säkert rätt men jag skulle vilja förstå under vilka förutsättningar.

Att Boschens intelligens inte räcker för att vara effektiv har jag fattat nu.

Men en perfekt klippare med cm precision?

Lite gissningar nu bara. Vi börjar med en oklippt matta.
Låt säga att du har en fyrkant på 1000kvm. Om en "intelligent" maskin kör 2 varv vändteg. Och sina drag kant i kant med det förra och kör i 1tim så är den klar. Nu klipper den inte på 3dagar.

Hux flux maskinen kör 1tim första dagen. Dag 2 igen. Nu är nästan allt perfekt. Dag 3 helt perfekt. Nu håller den det perfekt men behöver gå 1tim varje dag för att bibehålla detta.

Precisionsmaskinen går 1tim var tredje dag. Gräsmattan är inte lika snygg mellandagarna. Men den kan gå mindre.

Tänker jag fel?
 
Husqvarnas reklam hävdade för några år sedan att man hade lärt sig det från betande får som genom historien visat hur man får den perfekta gräsmattan: klipp bara lite grann, ofta, och i ett slumpmässigt mönster.

Men den som någon gång sett ett får beta inser att det inte finns ett uns slump där.
De gör ett noggrant urval och äter först och mest av det godaste.

Låter mer sannolikt med KTH...
Måste det inte vara lite beroende på hur man definierar det mål som ska uppnås och hur man viktar parametrarna när effektivitet ska tolkas.
Min intuition säger samma som Suhagg. Om det är arbetstid/sträcka/energiförbrukning som ska minimeras. Men att man uppnår t.ex. mindre variation i gräsets max resp. min-höjd och därmed andra typer av kvalitetsmål.
 
Kloka ord!
Fåren går ju och käkar 16tim per dag eller nått också så klart det blir bra 😀

Med riktigt mycket objekt i vägen så kanske effektiviteten i precisions klippning minskar. Men det måste bara vara mer effektivt om du vill ha mindre gångtid på gräsklipparen.
 
Fast det är ju en tankevurpa med att gräsklipparen blir klar. Precis som Johan Gunverth säger, den är klar till hösten. Gräset växer inte exakt lika snabbt överallt på en gräsmatta heller, så det kommer ju se ovårdat ut om man inte klipper kontinuerligt.

Här är en ganska intressant film som behandlar ämnet robotklippare ur Husqvarnas perspektiv. Lite risigt engelskt uttal, fast jag skulle tro att det är medvetet för att få lite svensk touch på filmen, annars hade de hyrt in berättarröst :)

https://www.youtube.com/watch?v=gut-k1_AAd0
 
Suhagg skrev:
Men en perfekt klippare med cm precision?

Lite gissningar nu bara. Vi börjar med en oklippt matta.
Låt säga att du har en fyrkant på 1000kvm. Om en "intelligent" maskin kör 2 varv vändteg. Och sina drag kant i kant med det förra och kör i 1tim så är den klar. Nu klipper den inte på 3dagar.

Hux flux maskinen kör 1tim första dagen. Dag 2 igen. Nu är nästan allt perfekt. Dag 3 helt perfekt. Nu håller den det perfekt men behöver gå 1tim varje dag för att bibehålla detta.

Precisionsmaskinen går 1tim var tredje dag. Gräsmattan är inte lika snygg mellandagarna. Men den kan gå mindre.

Tänker jag fel?
Det låter rimligt, men vad kostar tekniken som kan lokalisera gräsklipparen med cm-precision var på gräsmattan den än befinner sig?

Jag läste någon gång på 90-talet en artikel som handlade om försök med robotgräsklippare på kth. Jag minns det som en ordinär åkgräsklippare med servon för styrning och manövrering. Den hade ett system med laser på klipparen och speglar i hörnen på "gräsmattan" för sin positionering. Provkörningen skedde på asfalt då den inte klarade att marken var så ojämnt som en gräsmatta. En kommentar till det hela var att det inte spelade någon roll eftersom tekniken för positionering var för dyr för att komma på fråga att ha på en gräsklippare.

Mycket har hänt sedan dess, men jag är ändå tveksam till om det finns någon för gräsklippare tillräckligt billig teknik för att ange positionen med cm-precision.
 
C
Räknenisse skrev:
Men den som någon gång sett ett får beta inser att det inte finns ett uns slump där.
De gör ett noggrant urval och äter först och mest av det godaste.
Ja om Husqvarnas anser att en fårahage är ett bra exempel på den "perfekta gräsmattan" skulle iallafall jag fundera två gånger innan jag köpte en Husqvarna-klippare. :D
 
Nonkan skrev:
Fast det är ju en tankevurpa med att gräsklipparen blir klar. Precis som Johan Gunverth säger, den är klar till hösten. Gräset växer inte exakt lika snabbt överallt på en gräsmatta heller, så det kommer ju se ovårdat ut om man inte klipper kontinuerligt.
Men en slumpklippt matta är inte heller exakt lika, bara lite mer nära idealet.
Det handlar om var du sätter gränsen för "ovårdat" och vilka toleranser du har.

"klar" ska nog i det teoretiska resonemanget tolkas som att man genomfört tillräckligt för att nå den satta målnivån.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag inte på. Onekligen kör den slumpmässige klipparen över samma ställe flera gånger så det är ineffektiv till tusan. Slumpmässigheten och långa arbetspass gör bara att ALLA delar blir klippta. De flesta delar dock flera gånger.
Om du klipper "randigt", hur mycket överlapp behöver du, speciellt med robotklipparnas extremt små knivar och antagligen rätt så halvdana positionering? 50%? 70%?
 
Jag ser grannens robot slita ut sig. 10 timmar om dagen. Jag föredrar åkmaskinen. Monterade t o m en gammal GPS på den (för att retas med min kompis, prylnarkomanen), men GPS flippar ut och hoppar mellan vägen framför huset eller mitt i sjön bakom huset.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det handlar om att det är enkelt att göra en klippare som klipper slumpmässigt. Man behöver inte lägga en krona på MEMS-gyron, programmera avancerade mapningsalgoritmer osv utan man klarar sig med "kör tills det tar stopp eller tills du träffar på en begränsningsslinga. Snurra ett slumpmässigt antal grader och kör vidare".

Sedan mobiltelefoner började utrustas med MEMS-gyron så har också priserna fallit kraftigt och precisionen i dem har förbättrats dramatiskt senaste 5-10 åren vilket gör att det idag inte är någon större kostnad hårdvarumässigt att stoppa in ett gyro liknande det som Bosch kör med i Indegon, som är mer än kapabelt att hålla kursen över gräsmattan. Däremot krävs det fortfarande väldigt mycket mer mjukvaru-utveckling och algoritmer för att "knyta ihop säcken" på ett system som kör strukturerat jämfört med ett som kör slumpmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.